• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken

Korn kollade de alltså inte. Hon sa att korn var nära släkt med vete, eller, de är ju släkt allihop och hon hade ju faktiskt inget på råg så jag tänker vara hård på korn ett tag, och sen ge henne det efter ett par veckor, och se hur det går. De är ju väldigt små mängder också, i kornmalt. Vore ju skönt om hon klarar det, då har man ju korn-flakes, rice dream och proviva klart iaf.

Vad tror ni om det här med Laktulos? Intressant att höra hur ni tänker. Jag känner mig lite rådvill, men det känns på nåt vis lite märkligt att ge en mjölkallergisk mjölksocker? Särskilt som laktosintolerans är så vanligt?

• Blå Flygare

falken: tja, det är ju inte vanligt bland så små. Och så länge man ammar så får de ju laktos i sig. Fast det var ju ett tag sen nu Men ger man laktulos i nära anslutning till amning och sen fortsätter så lär de ju tåla det. Men har man varit mjölkfri ett tag innan man ger det kan ju laktosen vara en annan sak.
    Men så är ju frågan om spår av mjölk. Men de säger ju att läkemedel är fria från mjölkprotein. Och att laktosintolleranta ska hålla sig ifrån laktosen står det ju på i princip alla läkemedel.
    Ah, jag vet inte. Du pratade naturligtvis med en expert, så lyssna på honom/henne.
    Och skulle laktulosen vara problemetför max så skulle vi alla jubla

• falken

Ja, jag tycker ändå att man kan ha det i bakhuvudet, att laktos/laktulos KAN ge problem för mjölkproteinallergiska barn.

Om man är laktosintollerant, så är ju det något man varit hela livet - man blir ju inte plötsligt av med förmågan att bryta ner laktos. Kanske döljer sig några laktosintoleranta barn i gruppen som fått diagnosen mjölkallergi efter uteslutning/provokation.

Tja, det är en intressant teori, och det finns väl inget rätt eller fel i det här läget. Man får väl prova sig fram. Fick bara en sån aha-upplevelse när jag kom o tänka på Max och hans mage+laktulos.

• Blå Flygare

falken: Jo. Jag har just funderat på hur de får just laktosen i läkemedel så fri från mjölkprotein, när man ska akta sig för både det ena och tredje annat. Och vissa inte ens kan äta från en tallrik som en gång haft mjölk-mat på sig. Hur kan de då gå med laktos, den har ju defenitivt haft mjölk på sig innan

• falken

Kan förresten berätta att jag i entrén på NÄL sprang på en kompis, som bor i Vänersborg. Hon var där med sin 4-månaders tjej, som bara kräktes, grät och hade hemska eksem.
    Och de hade fått positivt på ALLT, även havre... Där blev et Neocate, hon orkar inte fortsätta amma. Men tjejen vill inte ta flaskan...

Tufft, vi ska nog ses i helgen och försöka se möjligheterna

• fairyfloss

Falken:
    Oj det var inte lite hon reagerade på! Det blir till att baka mina cupcakes, det ser jag direkt! Jag ska testa ett recept för citroncupcakes idag tror jag, om det blir bra lägger jag ut det i min blogg!
    Annars tror jag att det är bra att göra som jag gjorde när jag började utesluta allt (även om jag nu har lagt till ägg och lite soja i dieten också), och skriva en lista på allt hon KAN äta. Det hjälpte mig otroligt mycket faktiskt! Annars blir listan på saker man ska undvika så lång att det blir grymt deprimerande.

Jag åt cheesecake igår förresten. Typ en fjärdedels, vi skulle fika på stan och jag kunde inte hålla mig. Eftersom lite vete har funkat så tänkte jag att lite mjölk kanske skulle funka också... men det gjorde det INTE. Fick ont i magen direkt, och imorse fick jag springa som en tok på toa med magont och diverse andra inte så trevliga inslag i flera timmar. Så nu vet jag det i alla fall! Vete kan funka i små mängder och är förmodligen inte en allergi, mjölk funkar inte i ens små mängder och är säkert en allergi. Eller jag får i alla fall se det som en allergi, vare sig läkarna kan konfirmera det eller inte.

• Kavat

Mmmm, vi får väl se här hur det ger sig. När vi orkar testa. Maken tycker att det är mycket bättre att testa med havre i mat till honom än med lappar. Han tycker det låter knäppt att testa själv. Men känns onödigt att slå på stora trumman och åka upp till NÄL om det inte visar nåt här hemma. Känns mer befogat om man har lite mer kött på benen innan.

Men funderar lite på vad som är bäst att göra. Vi har ju ändå en läkarkontakt här. Kör man över honom helt och vänder sig direkt till NÄL och sen återkommer till läkaren och säger att nu visade det så här?
    Eller bör man ringa till läkaren först och säga nu har vi kontaktat NÄL för lapptest?
    Egentligen har jag lust att ge resultatet till honom så han får det i näsan liksom, här, se vad vår son inte tål...

Men samtidigt så tror jag ju att han tål en viss mängd havre och borde han inte vara allergisk.
    Hrm, han har föresten fått smörgåskex nu i några dagar och några makaroner igår men även päron. Spydde en del igår. Han har spytt varje gång tidigare av päron, så jag misstänker faktiskt päron.
    Sov i natt till 4 då han tillslut 4.30 mutades med välling, somnade om och vaknade sen 7.
    Lite knöligare har han varit, men vi får se.

Jag ska nog smyga på några plåster här sen när jag får lite tid. Men funderar på vad jag ska testa och vad man ska ha som "neg".
    Ringar man in plåstret och skriver vad det är eller hur håller man reda på det?
    Är det ren vete i vetemjöl eller vad tar man?
    Havre, samma sak, havregryn är det rent? Eller är solhavre bättre? Hur gör man det kladdigt?
    Kanske kan ta majsmjöl som neg? Eller vad hade ni tagit?

• Kavat

Vad hopplöst när det kör ner en massa konstiga saker i maten som man tycker inte borde ha en funktion och inte behöver vara där...

Läste på vår hamburgerdressing igår. Det var 41 olika ämnen i!
    Usch, man blir ju mörkrädd. Varför ska de köra ner så himla många olika saker i.
    Något bra med det här är ju att man kollar på allt man köper, det är en massa saker som vi förmodligen inte kommer köpa igen av olika anledningar.

• fairyfloss

NU ÄR PÅSKEN RÄDDAD!! Och julen också. Jag har för första gången lyckats göra en janson som smakar riktigt GOTT, utan att använda nånting innehållandes mjölk, soja eller havre. Lösningen? Kokosgrädde! Jag trodde att det skulle smaka kokos, men det gjorde det inte alls, det blev bara krämigt och gott mmmm. Har inte ätit en sån god janson sen jag slutade med mjölkprodukter (även om oatlys havregrädde funkar rätt bra, men den finns inte ens i australien. )Jag har inte direkt nått recept men jag tog 1dl kokosgrädde, 2dl rismjölk och ca en halv dl ansjovisspad, sen får man propotionera det till rätt mängd potatis . Gillar man inte janson så kan man ju skippa ansjovisen och göra potatisgrattäng istället, supergott blir det i alla fall!

Försöker sprida lite glädje med mat här trots alla reaktioner på allt möjligt, det FINNS saker man kan äta ändå! Jippiee!

K Kavat: Det var precis så jag kände när jag började utesluta mjölk för ett antal år sen, man märkte helt plöstligt vad mycket skit man stoppade i sig egentligen . Men mat från råvaror blir ändå godare än färdigköpt, så har man bara nån extra halvtimme om dan (eller tar sig) så kan man äta gourmemat hela familjen ändå! Och inte bara KAN alla äta maten, utan alla får BÄTTRE mat! Man kan ju nästan säga att det är lite bra med en allergi eller ett par så man lär sig käka ordentligt .

• Blå Flygare

fairyfloss: Åh, det receptet skulle jag vilja ha. (Jag kan inte laga något utan recept.) Du vet väl att man kan skriva in egna recept på allergimat.com?

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!