• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-28 23:11:27 följande:
    Som sagt, när det känns så här förvirrat, då kan det ju va skönt med proffshjälp, och prova ett längre tag att köra helt rent från de saker som testet visar. Om han då fortfarande inte blir bra, kanske man kan tänka vidare på de mer ovanligare fåglarna. Allergi mot rapsolja är superovanligt, och de blommorna var inte alls släkt med soja, det kollade vi upp då. Jag blev också helt konfus när hon sa det.Testet tar 3 dagar, och det blir inga prickar som syns på kort. Du kan ju ta kort före och efter det tex. Fast eg kanske det handlar om att man är rädd för vad det kommer att visa, eller? Men, som jag förstår det så mår ju dina barn rätt dåligt i nuläget va? Ganska mycket att vinna då, jag förstår inte varför du tvekar om jag ska va ärlig.
    Jaa, det som känns är väl delvis att NÄL är så himla långt att åka med en unge som är nöjd i bilen ung 30min... Och att jag är rädd att det inte kommer visa något för då känns det helt "onödigt". Det är ett mindre företag att ta sig ut här...
    Och vi har tagit kort idag, men han sitter ju inte still mer än en halv sekund, så vi får ta mer kort!

Skönt att höra ang rapsolja. Blev bara lite panikslagen när jag läste det...! Inte för att man inte kan ha något annat, men man börjar ju undra när hon blir mer och mer prickig och kliig och vi inte hittar vad det är.

Har inte gett sempers magdroppar idag, och gissa vad, han har bajsat en gång. Någonting i de där dropparna gör att han bajsar mycket...! 3-7 gånger per dag i över 10 dar som vi testat och innan dess var det 1-2 ggr per dag.

Nja, lilleman mår inte dåligt nu. Så länge vi inte ger något som vi tror han inte tål vill säga.
    Dottern har fått mjölk idag och vi får väl se om kliandet blir värre. Igår fick hon inga mjölkproddukter och kliande inte något idag. Får se hur det blir imorgon. Hon klagar över magont, men det har kommit sedan vi började med mjölk.
    Jag vill avbryta, men maken vill testa fullt ut, dvs med mjölk för att veta säkert, så vi har sagt, vi kör mjölk i helgen och sen avbryter vi om hon fortfarande kliar, har diarré eller ont i magen.
    Men som sagt, det är inte bara mjölk, om det nu är det, som stället till det eftersom hon var sådan innan vi införde mjölk igen.
    Men får vi lapp-test på henne så kanske mjölk visar sig och då slipper vi undra och spekulera, då får man svart på vitt!

Ska ringa på måndag så får vi se vad de säger i Gbg. Det var Silvias barnsjukhus allergimottagning vi skulle kontakta.
  • falken

Nä, jag har inte orkat försöka få tag på allergikonsulenten Kristina på NÄL igen, har jagat intyg denna veckan. Min kompis vet inget mer än så heller. Men om du ändå måste prata med Kristina nästa vecka för att få klar info om var det finns lapp-test (hon har stenkoll), så kanske du kan fråga om ev Kungsbacka? Och hälsa från mig! Skulle också vilja gå i Kungsbacka då. Vet inte om man kan testa på fisk med lapp-test, eller om vi måste provocera henne.
    Det låter ju lite som att de tar för givet att det finns lapp-test överallt, och i en bättre värld vore det ju så...

Den barnläkare som vi slutligen fått tag på på barnmottagningen här, hon är ju för festlig. När lapp-testresultatet kom till henne, och jag i telefon beskrev de övriga allergier som vi vet om via provokation eller misstanke efter reaktion (mjölk, ägg, vete, soja ärt, bön, fisk, korn, kanske havre) - då utbrast hon: "Ja, men det här blir ju faktiskt en väldigt begränsad kost!" Jaa... vad säger man, vi har ju inte precis tagit bort den här maten för att vara elaka... och det är lite därför som vi velat komma till dietist....

Nu skulle hon då skicka remiss till allergimottagningen här i Göteborg. Och det är ju så komiskt, för nu när Signe mår bra och vi har hittat alla allergierna (tror vi) så behöver man ju ingen allergiexpert längre som kan leda utredningen. För 1 månad sen satt jag o lipa hos div läkare för att få komma dit. En av dem skickade ju en remiss till allergimottagningen, och jag har tjuvläst det svaret, har ju tillgång i datorn. Det var det mest nedlåtande jag sett "flickan är ju bara allergisk mot mjölk och ägg, och har lite ospecifika tarmsymptom"...."ser inte att vi kan tillföra någonting, vi har så pressat på vår mottagning"... Hur tror de att de går till när man får alla allergier då?? Nä, mitt förtroende är sargat där, dystert att se sånt.

Signes mamsing
  • falken

Jaha, då får vi se om de svarar annorlunda på Drottning Silvias på måndag än när jag ringde dit för 3 veckor sedan och fick beskedet att nej, det gör vi inte här, ingen kommentar, typ.

Signes mamsing
  • falken

Skit, Signe smaskade i sig skinkan på min smörgås i morse, i ett obevakat ögonblick (jag sprang och räddade ett helt set med nya kläder täckta med kulspetspenna...). Där var ju både smör och säkert vete och alla sädesslag som finns. Och nu börjar det gnällas...

Det blir nog en tung natt, go natt till er alla *gäsp*

Signes mamsing
  • Blå Flygare

falken: Natti. Tur det är lördag imorgon då.

• JadeVoong

Min lilla victor har också ägg o soja-allergi. Får han i sig lite kör det i hela magen upp till en vecka! Under den tiden har han ingen matlust alls!! Ägg kräkte han upp häftigt fram till ett års ålder. BVC sa att vissa barn hade tendens för att kräka, speciellt pojkar! Men jag misstänte fel redan när han var 7 månader. Dom testade honom vid 8 månader, men det visade inget. jag fortsatte undvika ägg ändå. Först när han var 13 månader konstaterades allergin. Så misstänker ni något. uteslut det hellre än att vänta på att få det bekräftat av sjukhuset! Läste att ägg-ämne ibland används som konservieringdsmedel i ost. Min man hittade en ägg-allergi bok på bibloiteket. Den e tunn, mer som ett tunnt kollegieblock. Få men bra recept, bland annat på sockerkaka och enkla recept att piffa upp dagar med =). kostade visserligen ca 300 kr att köpa (fick beställa på bokia, fanns ej hemma att köpa) men den e värd varenda krona.

• fairyfloss

Falken:
    Oj stackars liten! Det är när sånt händer som man känner att man ska slänga ut allt allergiframkallande och äta specialmat hela hushållet. Så svårt som det är för MIG att unvika det jag inte tål, hur svårt är det inte att få ett litet barn att göra det!
    Jag är rätt säker på att jag inte är glutenintolerant, för råg verkar ok, jag har provat det lite nu igen. Och jag har varit känslig mot veteprodukter i många år, fått ont i magen av just vitt bröd och pasta, men nu verkar jag reagera ordentligt. Så jag tror det är vete. Vete, eller tomat, eller båda! Jag ska i alla fall prova lägga till soja igen i kosten och se hur det går, jag har provat små mängder och hittils inte reagerat på det. Det vore ju bra så man kan få i sig lite mer proteiner (jag äter ju inte kött heller).

Hittade ett till ezcem på höften, jättestort, men jag har inte ätit något med vete på två dagar och de börjar gå ner nu båda två! Jag ska prova tomatsås ikväll och se om de blir värre och på så sätt försöka luska ut om det är tomat som orsakat dem!! Återkommer med svar .

• Kavat
    fairyfloss skrev 2008-03-29 06:23:54 följande:
    Falken: Oj stackars liten! Det är när sånt händer som man känner att man ska slänga ut allt allergiframkallande och äta specialmat hela hushållet. Så svårt som det är för MIG att unvika det jag inte tål, hur svårt är det inte att få ett litet barn att göra det! Jag är rätt säker på att jag inte är glutenintolerant, för råg verkar ok, jag har provat det lite nu igen. Och jag har varit känslig mot veteprodukter i många år, fått ont i magen av just vitt bröd och pasta, men nu verkar jag reagera ordentligt. Så jag tror det är vete. Vete, eller tomat, eller båda! Jag ska i alla fall prova lägga till soja igen i kosten och se hur det går, jag har provat små mängder och hittils inte reagerat på det. Det vore ju bra så man kan få i sig lite mer proteiner (jag äter ju inte kött heller). Hittade ett till ezcem på höften, jättestort, men jag har inte ätit något med vete på två dagar och de börjar gå ner nu båda två! Jag ska prova tomatsås ikväll och se om de blir värre och på så sätt försöka luska ut om det är tomat som orsakat dem!! Återkommer med svar .
    Men, kan det inte vara så att det är vete som orskar dem men tomat gör dem värre?
    För hos barnallergier säger de ofta det. Att tomat kan ge reaktion fast man egentligen tål tomaten, men när de är "dåliga" så förvärrar det eksem.
  • Kavat

Upptäckte nu när jag läste på AD-dropparna - SOLROSOLJA!
    Jag har inte ens kollat för det har vi gett honom sedan han var en månad ju... Hrm, hur gör man nu? Finns väl AD-droppar i annat än olja? Är nog värt att testa. Om det nu är solrosolja.
    Man undrar ju vad det gör för skillnad på 5 och 10 droppar per dag...!
    Kan man kolla solrosallergi?

• Kavat
    falken skrev 2008-03-28 23:37:35 följande:
    Nä, jag har inte orkat försöka få tag på allergikonsulenten Kristina på NÄL igen, har jagat intyg denna veckan. Min kompis vet inget mer än så heller. Men om du ändå måste prata med Kristina nästa vecka för att få klar info om var det finns lapp-test (hon har stenkoll), så kanske du kan fråga om ev Kungsbacka? Och hälsa från mig! Skulle också vilja gå i Kungsbacka då. Vet inte om man kan testa på fisk med lapp-test, eller om vi måste provocera henne.Det låter ju lite som att de tar för givet att det finns lapp-test överallt, och i en bättre värld vore det ju så...Den barnläkare som vi slutligen fått tag på på barnmottagningen här, hon är ju för festlig. När lapp-testresultatet kom till henne, och jag i telefon beskrev de övriga allergier som vi vet om via provokation eller misstanke efter reaktion (mjölk, ägg, vete, soja ärt, bön, fisk, korn, kanske havre) - då utbrast hon: "Ja, men det här blir ju faktiskt en väldigt begränsad kost!" Jaa... vad säger man, vi har ju inte precis tagit bort den här maten för att vara elaka... och det är lite därför som vi velat komma till dietist....Nu skulle hon då skicka remiss till allergimottagningen här i Göteborg. Och det är ju så komiskt, för nu när Signe mår bra och vi har hittat alla allergierna (tror vi) så behöver man ju ingen allergiexpert längre som kan leda utredningen. För 1 månad sen satt jag o lipa hos div läkare för att få komma dit. En av dem skickade ju en remiss till allergimottagningen, och jag har tjuvläst det svaret, har ju tillgång i datorn. Det var det mest nedlåtande jag sett "flickan är ju bara allergisk mot mjölk och ägg, och har lite ospecifika tarmsymptom"...."ser inte att vi kan tillföra någonting, vi har så pressat på vår mottagning"... Hur tror de att de går till när man får alla allergier då?? Nä, mitt förtroende är sargat där, dystert att se sånt.
    Ja, då är det nog värt att ringa Kristina också!
    Åhhh, jag blir arg när jag hör sånt! Det är förmodligen något liknande som står om oss!
    Jaja, men hade jag fått respons första gången jag beklagade mig på BVC både hos barnmorska och läkare så hade vi "sparat" många månader.
    Liksom senast vi var hos läkaren som rekomenderade oss att införa "allt", för några allergier fanns inte förutom ägg...
    Hrm, vi får väl se vem som har rätt! Man blir _LITE_ jävlaranamma, och det ärnog tur det!
    Jag skulle inte bli gladare än om de hade rätt, och hoppas att det inte är allergier. Men samtidigt så är det ju lättare att veta vad man ska undvika och man får en förklaring.

Ja, jag får nog ringa Silvias och höra bara för att se. Visst är det konstigt att man inte får hjälpen när man behöver den. Precis som du skriver. Det är ju när man letar allergier/fel som man behöver hjälpen. Inte efteråt när man VET var de är allergiska mot. Då är det ju "bara" att undvika det.

Stackars liten, hoppas hon slapp lindrigt undan.
    Funderar lite. Vi fick ju tavegyl utskrivet här. Funkar det som allergidämpande på alla slags allergier?
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!