• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken
    Kavat skrev 2008-03-29 06:41:11 följande:
    Upptäckte nu när jag läste på AD-dropparna - SOLROSOLJA! Jag har inte ens kollat för det har vi gett honom sedan han var en månad ju... Hrm, hur gör man nu? Finns väl AD-droppar i annat än olja? Är nog värt att testa. Om det nu är solrosolja.Man undrar ju vad det gör för skillnad på 5 och 10 droppar per dag...!Kan man kolla solrosallergi?
    Har för mig att det finns vattenlösliga också? Men vet inte säkert.

Den där artikeln, det var ju bara trams i mina ögen... Och så står det ett par stycken ner - homeopatiska mediciner. Ok, killen vill sälja homeopatiska mediciner, och då passar det ju bra att säga att alla är sjuka, då säljer man bättre. Sen finns det en ny välgjorde studie "BAMSE-studien", där man ser att det inte är någon skillnad på helammade barn i allergitendens. OCH dessutom så får faktiskt barn i sig alla dessa ämnen via modersmjölken. Det vet väl alla som har helammande ungar som är allergiska. Eller?
    Och inga referenser, ingeting, bara en teori.

fairyfloss, du är väl säkert allergisk mot vete då. Så synd. Men hoppas soja går bättre då.

Kavat, Tavegyl kan man bli väldigt trött av, kan man ta endast till natten. Har hon fått det mot klådan eller vad? Isf kan man ju tycka att Mildison eller nån mild allergikräm vore ett bättre alternativ. Eller nån annan allergitablett som man inte blir utslagen av, finns ett gäng.

Din senaste läkar-kontakt slår ju alla rekord ja Tur att du inte litar på honom. Men om lill-pajken mår bra nu, och ni tror att ni vet vad han inte tål, så står och faller ni ju inte med ett lapp-test nu heller. Jag fick för mig att det var allvarligare, mycket nattagråt osv. Gäller det alltså bara att hitta en kunnig doktor som kan bekräfta era diagnoser - till dottern och när grabben en dag börjar dagis. Kasnke ingen jättebrådska.

Signe var ok inatt, fick sova mellan oss. Inte velat äta nåt vidare idag, så jag tror nog hon fått i sig lite grann. Men hon är glad och pigg ändå, så det var nog inte så farligt. Vi har varit på Universeum, alla barns våta dröm
    Det är svårt att vara allergimamma!
    Signes mamsing
  • fairyfloss

K Kavat: Ja kanske det, fast jag vet inte, jag åt ju båda så det kan ju vara bara den ena eller andra. Men nu har jag ätit tomatsås igen dock inget vete, så kommer de tillbaka är det väl tomaten. Jag tror på vete.

Falken: Ja, skit! Men jag ska göra test efter bebis kommit. Enligt min läkare är det ingen idé att testa nu just för att man kan få allergier under grav som sen försvinner.

• Kavat
    falken skrev 2008-03-29 15:25:39 följande:
    Har för mig att det finns vattenlösliga också? Men vet inte säkert.Den där artikeln, det var ju bara trams i mina ögen... Och så står det ett par stycken ner - homeopatiska mediciner. Ok, killen vill sälja homeopatiska mediciner, och då passar det ju bra att säga att alla är sjuka, då säljer man bättre. Sen finns det en ny välgjorde studie "BAMSE-studien", där man ser att det inte är någon skillnad på helammade barn i allergitendens. OCH dessutom så får faktiskt barn i sig alla dessa ämnen via modersmjölken. Det vet väl alla som har helammande ungar som är allergiska. Eller?Och inga referenser, ingeting, bara en teori.fairyfloss, du är väl säkert allergisk mot vete då. Så synd. Men hoppas soja går bättre då.Kavat, Tavegyl kan man bli väldigt trött av, kan man ta endast till natten. Har hon fått det mot klådan eller vad? Isf kan man ju tycka att Mildison eller nån mild allergikräm vore ett bättre alternativ. Eller nån annan allergitablett som man inte blir utslagen av, finns ett gäng.Din senaste läkar-kontakt slår ju alla rekord ja Tur att du inte litar på honom. Men om lill-pajken mår bra nu, och ni tror att ni vet vad han inte tål, så står och faller ni ju inte med ett lapp-test nu heller. Jag fick för mig att det var allvarligare, mycket nattagråt osv. Gäller det alltså bara att hitta en kunnig doktor som kan bekräfta era diagnoser - till dottern och när grabben en dag börjar dagis. Kasnke ingen jättebrådska.Signe var ok inatt, fick sova mellan oss. Inte velat äta nåt vidare idag, så jag tror nog hon fått i sig lite grann. Men hon är glad och pigg ändå, så det var nog inte så farligt. Vi har varit på Universeum, alla barns våta dröm Det är svårt att vara allergimamma!
    Vi fick Tavegyl till lillebror som vi skulle ge till natten för att han skulle sova typ... Men har inte velat ge i "onödan". Känns som att droga ungen. Men om han får jätte ont och det inte försvinner efter alvedon så kanske vi testar.
    Ja, alltså vi har haft jätte tufft i 10 månader nästan. Han har vaknat ung var tredje timma och när han haft ont har han varit vaken i 1-3 timmar. Sedan har han somnat och sovit 3 timmar till och vaknat "pigg".
    Men nu när vi undviker "allt" så sover han ju för första gången hela nätterna!
    Hade 2 nätter i påsk, men det kan varit ägg, annars har han sovit i 2 hela veckor nu. Känns som en evighet.

Funderar på om jag ska ringa dietisten och prata med henne igen också. Hon kanske vet om det finns någon i Kba som gör lapptest. Och hon känns som om hon litar på mig, det känns skönt!
    Ringa ringa på måndag, gäller bara att få tid för ungarna typ.
  • falken

Kavat, fy vad jobbigt Men det verkar ju som ni kommit rätt nu då, måste kännas underbart, på sätt o vis?

Signes mamsing
  • Mamsie
    Kavat skrev 2008-03-29 06:41:11 följande:
    Upptäckte nu när jag läste på AD-dropparna - SOLROSOLJA! Jag har inte ens kollat för det har vi gett honom sedan han var en månad ju... Hrm, hur gör man nu? Finns väl AD-droppar i annat än olja? Är nog värt att testa. Om det nu är solrosolja.Man undrar ju vad det gör för skillnad på 5 och 10 droppar per dag...!Kan man kolla solrosallergi?
    Det är ovanligt att man reagerar på raffinerade oljor eftersom det är så små eller obefintliga mängder protein.
    I kallpressade oljor däremot kan det finnas så mycket protein att man reagerar.

Naturligtvis kan man vara superkänslig, men det är ju inget man hoppas på...
    Kanske bäst att testa de vattenlösliga dropparna?
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Kavat skrev 2008-03-29 07:32:14 följande:
    Läs följande. Tror ni det funkar så?www.geocities.com/SoHo/Study/2653/dafreeworld...
    Jag är alltid skeptisk till de som försöker sälja något.
    Ok, ibland kan det funka.
    Men om man som jag har en "konstig" kronisk sjukdom som inte är erkänd av alla läkare (vissa läkare tar inte till sig sånt som kommit fram efter 50-talet, typ), så träffar man på så otroligt många kvacksalvare och förståsigpåare att man blir luttrad.
    Om jag hade köpt varenda produkt som sägs göra underverk så hade jag troligtvis varit lusfattig och besviken. Nu är jag bara fattig.

Visst ligger det något i de säger, man skadas inte av att läsa och fundera och se om det verkar rimligt. Det är ju på det sättet vi bla kommit fram till barnens allergier. Men som sagt så är det mesta bara rappakalja av nån som vill tjäna pengar eller känna sig viktig.
  • Kavat

Ja, det är iaf lite intressant att läsa. Solrosolja skulle ju bota allt, det var så jag hittade det.

Funderat vidare ang solrosolja. Han verkar ju onekligen tåla AD-dropparna. Så det är kanske dumt att ta bort det då? Åhh, svårt det ska vara. Eller bättre att ta bort.
    Han har bajsat 1-2 gånger per dag sen vi slutade, så då kanske det var bakterierna hans mage inte tålde...? Men då faller min solrosoljeteori.. Jaja, vi får reda på det tids nog. Ska kolla med dietist, läkare när jag ändå pratar med dem.
    Inte svårt att utesluta det heller när man "vet" var det är och testa. Men det är ju så många saker som ska testas!

Han har vaknat och verkat haft ont i natt, men inte jätte ont och så har han varit gnällig sedan i går eftermiddag, men vi visste inte varför... Misstänkte ju givetvis mat, men nu så tittade jag i munnen då han länge haft tre gaddar där nere, den fjärde har precis brutit igenom!
    Tack för den, då fick vi förklaring! Känns liksom skönare med en förklaring!

Ska bli intressant att se om han blir gråbo-allergisk. Han får ont i magen av en massa saker som är korsallergier till gråbo. Kanske bara tillfällighet, men man undrar ju lite varför de är på "samma lista". Morot, vitlök, solros m.fl
    Och jag undrar även om mitt intag av kummin, fänkål, anis te ett par gånger om dagen fram till han var 6 månader har påverkat. De finns också på listan. Eller om det bara jag som är knas!

• Mamsie

Kavat, man blir ju nojjig till slut!
    Max har haft hörntänder på G i flera månader; gissa om man kliar sig i huvet när han strular?
    Allvarligt talat så tror jag det är väldigt långsökt att misstänka solrosolja.
    I början hajjade jag till för allt som kom från kossa, get, får, soja eller baljväxter. Men nu förlitar jag mig på att välrenommerade företag (som Semper & Bio Gaia) inte tar några risker med dålig kvalitet på ingredienserna.
    Det är en helt annan sak om tex en bagare inte är så noga med oljan, eller svinbilliga flytande tvålar innehåller div saker som vi inte ens vill veta!

Nojjig ja...
    Max hade fel napp på dagis. Jag påpekade att han enbart har namnnappar på dagis. OK, lugnt..
    Nästa dag hade han fel napp igen!
    Och satt bredvid (på bekvämt kladdavstånd ifrån) en knodd som gladeligen bredde vanligt smör på sina mackor och halva bordet.
    Samma dag var han stenhård i magen igen, hade eksem på armar-ben-bål och ansikte, och började skrika kl 01:30 på natten.
    Tack för den lixom...

Enligt hans läkare så är det inte sååå känsligt att småfingrar kladdar med mjölkprodukter osv, att jag inte ska bry mig om det. Det är viktigare att han inte äter mjölk eller soja!
    ... Men han är ju för bövelen inte helt symtomfri och har inte varit det sedan i oktober! (Han började dagis i augusti).

*svär o muttrar lite till*

• Kavat

Trist med dagiset Mamsie! Måste vara skitjobbigt när det blir fel och han mår så dåligt av det!

Jo, man misstänker ju tillslut allt och alla!
    Men eftersom lillebror inte skrek lika mycket som när han har ont i magen, han mer gnällde och ja, verkade störd, så trodde jag inte riktigt att det var magen, men man vet ju aldrig. Skönt att det var tand! Nöjd, för då litar jag ännu mer på mina instinkter och hans reaktioner.

Däremot så klagar dottern fortfarande över ont i magen och nu när hon bajsade innan så var det blodstrimmor i och löst, vilket det varit
    Ang. blodstrimmor så borde det väl vara mjölken då eller? Har ju läst i bebistråden om det "fenomenet", men hon har ju inte haft det tidigare... Läskigt!
    Hur som helst så blir det till att äta mjölkfritt för henne igen!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!