• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-24 20:00:17 följande:
    Fixat! Signe tryckte själv på alla knapparna... får se om den dyker upp här.Kavat, jag ska absolut göra egen glass i sommar. Rapsy Frutty verkar man kunna ha till lite allt möjligt. Om du nu ändå åker till ICA Focus eller nåt välsorterat ställe, så kan jag rekommendera Rapsys Matlagningspulver också. Perfekt att göra sås på, blir nån slags såsredning, allt i ett. Och Glutenfritt Köttbuljong-pulver - man kan bara pudra lite över såsen, tills det blir lagom gott. Mycket bättre än att lägga i en hel buljongtärning, och så blir det för starkt, som jag brukade göra... Det här med fisk verkar superkomplicerat. Kaviar visste jag inte så mycket om, Signe har inte velat ha kaviar de senaste dagarna, vilket har fått mig att undra. Men däremot har jag hört nåt om att odlad fisk har fått nåt speciallt foder, som kan ge allergi. Vart det ägg? Jag har ingen koll där, nån som vet?Vi har kommit på att man kan ha i Movicol pulver (mot förstoppnings-medel) i morgonvällingen, och även Sempers magdroppar. Då slinker allt ner! Nu hade hon inte bajsat på flera dar, och gick o gnällde efter måltider. Tyvärr har hon nog utvecklat bajsskräck... Så vi gav henne en microlax idag, och oj så nöjd hon var efteråt.
    Ja, Ica här i Kungsbacka är riktigt bra. (Blev också bästa affär förra året!) Har de inte inne så säger man till så tar de in! Så då ska jag köpa matlagningspulver men även buljongen lät bra, tack för tipset!

Ja, här har vi inga förstoppningar, peppar peppar. Tvärtom. Sedan vi började med Sempers magdroppar så bajsar han 3-7 gånger per dag. Vart går gränsen för att det är för ofta? Innan var det en gång per dag ibland två. Tänkte det skulle lugna sig med allt, så nu har vi inte gett vare sig vete eller havre medvetet. Har ju lite misstankar mot solros för han har reagerat när andra har gjort mat på olja och jag misstänker solrosolja.. Men det är ju bara misstankar. Kan vara annat, men det är ju solrosolja i magdropparna.

Dottern har ont i magen säger hon, och är lös. Nu har vi gett youghurt 3 dagar. Så tror inte att hon klarar mjölk ännu... Men vi fortsätter så här ett litet tag till så får vi se hur det blir. Vill ju vara helt säker på att det är det och inte t.ex lite för mycket påskgodis...!
  • falken

Jaha, kan man bli lös av magdroppar? Nåt sånt har vi inte märkt här, tvärt om. Är de tinte diarré så är det hårt. Kanske är för att det blir så himla mycket majs nuförtiden?

Solrosolja, det låter ju jättejobbigt. Vad är det för familjesläkte? Korgblommiga växter står det på Linnaeus virtuella flora. Inget med soja att göra iaf.

Signes mamsing
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-24 20:26:20 följande:
    Jaha, kan man bli lös av magdroppar? Nåt sånt har vi inte märkt här, tvärt om. Är de tinte diarré så är det hårt. Kanske är för att det blir så himla mycket majs nuförtiden? Solrosolja, det låter ju jättejobbigt. Vad är det för familjesläkte? Korgblommiga växter står det på Linnaeus virtuella flora. Inget med soja att göra iaf.
    Haha! Jo, vi får la se. Nu letar man ju "fel" nästan... Men vi fortsätter att ge så får vi se om det lugnar ner sig eller om det är något annat som ställer till det.

Föresten, ge pannkaka eller något annat med linfrö till Signe, det satte igång magarna här!

Oj, det har inte jag tänkt på ang. majs. Dottern äter ju hur mycket majs som helst...
    Det är kanske därför magen funkar bättre nu när vi provocerar.. Hrm...
  • Blå Flygare

falken: Ett glasstips i den boken är yosa med vaniljsocker Tänker testa den på S i sommar
    Vissa fiskar får ägg att äta. Och så är ägg o fisk (o kyckling) korsallergier.

• falken
    Blå Flygare skrev 2008-03-24 22:44:56 följande:
    falken: Ett glasstips i den boken är yosa med vaniljsocker Tänker testa den på S i sommar Vissa fiskar får ägg att äta. Och så är ägg o fisk (o kyckling) korsallergier.
    Eehh, kan du gå igenom det där ordentligt, skulle va skönt att få helkoll på ägg, fisk och kyckling-problemet

Kavat, är det alltså de kallpressade oljorna man ska vara försiktig med? Och de som är så nyttiga...
    Hur får du in linfrö i pannkakorna då?
    Tänkte också köpa katrinplommonjuice på Apoteket, tillsammans med Mildison mot hennes nyupptäckta exem på smalbenet - hon hade kliat sig blodig inatt
    Kanske var därför ingen av oss sov, trots att hon inte skrek...
    Signes mamsing
  • Kavat

pannkakor med linfrö - istället för ägg.

Från Blå Myran och recept-tråden, www.familjeliv.se/Forum-5-72/m29924421.html

Frasiga pannkakor

I de flesta äggfria pannkokr byts ägg ut mot bakpulver, vilket gör pannkakorna luftiga. När man istället använder linfröavkok blir pannkakorna sega med frasiga kanter.

2 dl vatten
    2 msk hela linfrön
    2 dl vetemjöl
    1 gnutta vaniljsocker
    1 gnutta strösocker
    1 gnutta salt
    3 dl havredryck
    25 g mjölkfritt margarin
    Mjölkfritt margarin att steka i

Lägg i linfröna i kallt vatten och koka upp. Sila ner vattnet i en bunke, släng linfröna. Vispa ner vetemjölet, salt och socker i avkoket. Vispa sedan ner havredrycken. Smält margarinet i stekpannan och blanda ner.
    Det är viktigt att steka pannkakorna tillräckligt länge, vlket betyder längre än vanliga pannkakor. Annars blir de lösa i mitten. Se också till att pannkakorna blir tunna, och snåla inte på stekfettet.

• Kavat

Falken, ja tydligen enligt länken. Har aldrig hört det tidigare.

Hittade tre bröd utan vete (men solros i ena minst) på ica, men massor utan gluten. SÅ det är lättare att vara glutenintolerant ser det ut som!

• falken
    Kavat skrev 2008-03-25 18:02:27 följande:
    Falken, ja tydligen enligt länken. Har aldrig hört det tidigare.Hittade tre bröd utan vete (men solros i ena minst) på ica, men massor utan gluten. SÅ det är lättare att vara glutenintolerant ser det ut som!
    Vad var det för bröd då, på glutenhyllan? Jag hoppas på att hitta bröd bakta på enbart råg, men då kan man aldrig vara säker på att det inte är förorenat med vete. Men, hittar man nåt så skulle man ju kunna ringa till tillverkaren och fråga.

Låter gott med linfrö, det måste vi prova här, tackar! Fast man får byta ut vetemjölet då, och då blir det lite mer "papper". Ska prova mig fram.
    Signes mamsing
  • Blå Flygare

jag vet inte om jag kan reda ut det sa mycket. Vid aggallergi e det vanligt med fiskallergi, o tvart om. Vid stark aggallergi kan personen aven reagera mot kyckling (vad blir det av agg?)

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!