• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat

Falken, Jo, det var sinlac alla bebisar i bebistråden blev hårda i magnen av. Men tål hon dessutom inte soja så är det kanske som Mamsie skrivit ovan.

Jo, sojafunderingar. Dottern visar ju bara på 0,12 på soja (0-6, dvs egentligen ingen allergi enligt det, men hon blir alldeles röd i underliv och rumpan.
    Bör man då undvika t.ex kikärtor, ärtor, bönor och allt annat som johannesmjöl också?

Vi äter det inte så ofta, men kikärtor har vi någon gång i månaden liksom ärtor/bönor ibland.

• Kavat

Mamsie, tycker så synd om er ang Max. Och det är jobbigt att gå någonstans när de är så känsliga. Och ännu värre när inte läkarna tror på en.
    Jag blir ju bara mer och mer förbannad som tur är och får mer och mer energi till att få det bra och få hjälp.

Här har de ingen väntelista, men de får in återbud och jag har fått sådana tider ibland när jag ringt. Men om du ringer varje dag och hör efter om de fått någon återbudstid så kanske det dyker upp någon? Vet inte om det funkar så, men här har jag haft tur.

• StinaTina
    Mamsie, laktulos innehåller LAKTOS men i små mängder.
    Så små mängder så att oftast laktosintolleranta tål det. Imortal är oxå gjort av sockerart men det medlet innehåller inte någon laktos. Vi ger Emma imortale en gång om dagen i juice. Då kan hon sitta och dricka till å från under en stund och än så länge har hon druckit upp varje kväll. *peppar, peppar*

Tanken är att det är mer eller mindre rent socker man ger sina barn och vi har börjat bli lite oroliga för Emmas tänder. Att ge laktulos flera gånger om dagen (även om det är via spruta) måste ge en inverkan på de små tandsingarna.
    Imortale har fungerat mycket bättre på Emma, laktulosen gav inte någon effekt. Med Imortale bajsar hon iaf var 8:de dag och det är löst.

Nu har vi slutat ge henne laktulos och vi tror faktiskt hon blir bättre utan Förvånad Kanske är det laktosen som spökar..... vet inte.............
  • falken
    Mamsie!
    *läser* I 1 ml laktulos är det 80 mg laktos.
    25 ml varje dag blir ju 200 mg laktos varje dag - det är faktiskt mycket.
    Visste du inte om det, hoppsan hoppsan Förvånad Då kanske det vore läge för er att prova nåt annat ett tag, ex Importal Ex-lax? Ärligt talat så verkar han ju inte bajsa av 25 ml laktulos heller? Han kan ju vara både allergisk och intolerant mot laktos?
    Vi ska testa att hälla ex-lax i vällingen. Det går nog bra eftersom den är smakfri. Movikol har en äcklig bismak som Signe har ratat, den rekommenderar jag inte i första hand. Fast jag har 30 påsar hemma om du vill prova

1½ månads väntetid Fundersam, skriv en egenremiss vettja. Du brukar ju uttrycka dig så kvasimedicinskt, så det går säkert bra Jag gjorde ju det till NÄL, inte lika konstigt kanske...
    Signes mamsing
  • falken
    Kavat - välkommen i arga klubben... Jag blir väldigt glad att höra att det finns lapp-test i Kungsbacka, men lite ledsen över att så få vet om det. Det är nog både okunskap och brist på empati som gör att de inte bryr sig om barn med ont i magen. Jag kokar jag också.
    Har en känsla av att under hela läkarutbildningen så har man alltid hanterat magproblem styvmoderligt - "inget att göra åt" typ, "folk har så mycket idéer", "det är psykiskt". Och kan man inget om det själv, så är det nog lätt att anta den uppfattningen.

Jag har lite funderingar på om du skulle anmäla det hela till HSAN, om du orkar? Det blir ju en eller två läkare som blir uthängda då, när det eg är ett systemfel. Men det vore väldigt bra att saken om lapp-test, och att låta barn gå oundersökta med svåra magproblem, kom upp till diskussion på en hög nivå. Ofta publiceras de här fallen i läkartidningen också, och då kommer det ju till kännedom till många utan att man måste omvända världen själv.

Johannesbröd, ärtor, bönor o linser mm är ju släktingar till sojabönan. Man kan tåla dem när man är soja-allergisk, men det är ganska stor risk/chans att man inte tolererar dem heller. Det får man provocera och testa.
    Signes mamsing
  • falken

Förlåt Mamsie - det är hela 2 gram laktos om dan. Översatt i panodiltabletter så blir det samma mängd som 4 stycken 500-grammare panodil - bara för att få en uppskattning om hur mycket det är.

Om man tänker på att en glutenintolerant klarar max 7 smular vetebröd per dag, så låter det mycket.

Laktulos är ju också känt för att ge mycket gas. (trust me jag arbetar ju med vrålförstoppade hela dagarna...) Sånt kan ju störa nattsömnen för de små också.

Signes mamsing
  • falken

En parantes bara - mina patienter brukar ju inte kasta iväg juiceglaset om de inte vill ha, och det är ytterst sällan vi måste hålla fast dem får att spruta in laktulos i munnen... Men det händer att en och annan vägrar Movicol Så vi brukar kunna hålla oss till "det vanligaste". Barn är ju svåra på det viset.

Signes mamsing
  • Blå Flygare

"De flesta individer med laktasbrist tål faktiskt upp till 5 g laktos (1 dl mjölk) per måltid. "
    Så 2 g motsvarar då knappt ½ dl mjölk, något inte alls alla med laktosintollerans klarar.

• Kavat
    falken skrev 2008-04-02 21:08:48 följande:
    Kavat - välkommen i arga klubben... Jag blir väldigt glad att höra att det finns lapp-test i Kungsbacka, men lite ledsen över att så få vet om det. Det är nog både okunskap och brist på empati som gör att de inte bryr sig om barn med ont i magen. Jag kokar jag också.Har en känsla av att under hela läkarutbildningen så har man alltid hanterat magproblem styvmoderligt - "inget att göra åt" typ, "folk har så mycket idéer", "det är psykiskt". Och kan man inget om det själv, så är det nog lätt att anta den uppfattningen.Jag har lite funderingar på om du skulle anmäla det hela till HSAN, om du orkar? Det blir ju en eller två läkare som blir uthängda då, när det eg är ett systemfel. Men det vore väldigt bra att saken om lapp-test, och att låta barn gå oundersökta med svåra magproblem, kom upp till diskussion på en hög nivå. Ofta publiceras de här fallen i läkartidningen också, och då kommer det ju till kännedom till många utan att man måste omvända världen själv.Johannesbröd, ärtor, bönor o linser mm är ju släktingar till sojabönan. Man kan tåla dem när man är soja-allergisk, men det är ganska stor risk/chans att man inte tolererar dem heller. Det får man provocera och testa.
    Tack för svaret om soja, då får vi testa lite här hemma. Men nu har man ju ögonen på det i alla fall.

Tror inte jag orkar någon anmälan.... Och känns faktiskt bara jobbigt. Varför sätta dit någon när det jag egentligen vill är att tala om att hjälp finns. Och slösa energi, jag kommer bara att bli rosenrasande och tycka att det är jätte jobbigt. Är en alldeles för snäll person!
    Vi vet ju inte ens om det visar nåt på testena, spelar väl egentligen ingen roll kanske, men usch, jag mår illa när jag tänker på det.
    Däremot så får jag väl se om/vad jag kan hitta på för att hjälpa istället. Läkare läser väl vanliga tidningar de med?!
    Får se om jag får energi över och så när nu allt det här är utretts... Men tack för tipset ändå!
  • falken
    Blå Flygare skrev 2008-04-02 22:08:17 följande:
    "De flesta individer med laktasbrist tål faktiskt upp till 5 g laktos (1 dl mjölk) per måltid. "Så 2 g motsvarar då knappt ½ dl mjölk, något inte alls alla med laktosintollerans klarar.
    Och ett barn tål ju inte lika mycket som en vuxen heller.

Kavat, jag orkar heller inte anmäla nåt, trots en tråkig historia jag var med om hos en gynekolog en gång. Men tidningar, nja, då får det bli en helsida då. Du har ju två söta barn som båda mått dåligt en längre tid utan att få hjälp, trots att lapp-testet finns i din egen kommun (?) Det kasnke finns ett nyhetsvärde i det? Men en notis i tidninge vet jag inte om det hjälper.
    Diskussionen måste föras högre upp i hierarkin, för att det ska ske några snabbare förändringar. Men, om man bara lyckas omvända och öppna ögonen på någon barnläkare, så är det ju alltid värt något?
    Signes mamsing
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!