• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken
    Kavat skrev 2008-03-22 10:03:12 följande:
    Mmmm, vi får väl se här hur det ger sig. När vi orkar testa. Maken tycker att det är mycket bättre att testa med havre i mat till honom än med lappar. Han tycker det låter knäppt att testa själv. Men känns onödigt att slå på stora trumman och åka upp till NÄL om det inte visar nåt här hemma. Känns mer befogat om man har lite mer kött på benen innan.Men funderar lite på vad som är bäst att göra. Vi har ju ändå en läkarkontakt här. Kör man över honom helt och vänder sig direkt till NÄL och sen återkommer till läkaren och säger att nu visade det så här?Eller bör man ringa till läkaren först och säga nu har vi kontaktat NÄL för lapptest? Egentligen har jag lust att ge resultatet till honom så han får det i näsan liksom, här, se vad vår son inte tål...Men samtidigt så tror jag ju att han tål en viss mängd havre och borde han inte vara allergisk.Hrm, han har föresten fått smörgåskex nu i några dagar och några makaroner igår men även päron. Spydde en del igår. Han har spytt varje gång tidigare av päron, så jag misstänker faktiskt päron.Sov i natt till 4 då han tillslut 4.30 mutades med välling, somnade om och vaknade sen 7. Lite knöligare har han varit, men vi får se.Jag ska nog smyga på några plåster här sen när jag får lite tid. Men funderar på vad jag ska testa och vad man ska ha som "neg".Ringar man in plåstret och skriver vad det är eller hur håller man reda på det?Är det ren vete i vetemjöl eller vad tar man?Havre, samma sak, havregryn är det rent? Eller är solhavre bättre? Hur gör man det kladdigt? Kanske kan ta majsmjöl som neg? Eller vad hade ni tagit?
    Tja, jag börjar känna mig lite tjatig här. Du kan ju läsa om hur man gör lapptest i min blogg. Vi tänker förtås väldigt olika i den här frågan, med tanke på olika bakgrund och så, men man får ju fråga sig om man ska man vara lojal mot en doktor som hånskrattar åt en, eller sitt barn? Vad din man än säger, så har människor med mycket kunskap och utbildning forskat på det här med goda och säkra resultat. Och det är svårt att tolka och genomföra ett lapp-test, känner man sig osäker så är det väl bättre att överlåta det åt proffs som jobbar med det här varje dag och VET vad de talar om, du får en diagnos svart på vitt. Det är inte 'stora trumman' att söka sjukvård som man har rätt till - vi betalar ju skatt. Du behöver bara ringa ett samtal och skriva ett brev och berätta er historia, inte svårare än så. Kristina Lönnmark, allergikonsulenten, var jättesnäll och mycket förstående för vilka svårigheter vi familjer med allergiska barn går igenom. "Äntligen", kände man. Och sen kontaktar hon din doktor och berättar om provsvaren.
  • falken

fairyfloss - ja, kan inte du bli inspiratör på allergimat.com - och jag skulle behöva en lista på vad ni brukar äta till middag också! Signe åt en del fisk i helgen, och är nu spänd i magen, prickig och mammig o gnällig igen. Hon vill inte ha kaviar längre heller Jag blir så rädd att vi inte kan äta fisk heller, och nu känns det verkligen som att vi är inmålade i ett hörn med kött o potatis.

Så please - vad äter ni??

Kokosgrädde, vart köper man det, nån som vet? Måste ha...

Håller på att experimentera en del med Rapsys produkter. Igår gjorde jag en hel påskmeny, Signevänlig. Förutom den saltstekta laxen då... den åt hon inget av.

Dipsås med Rapsy Frutty, OLW pepper-nånting och gurk-stavar.
    SAltstekt lax och Rödbetor, chevre-creme till oss, och Rapsy med riven pepparrot och lite salt, till de allergiska.
    Till efterrätt gjorde jag ananaspaj, till S med Polenta+glutenfri mix, ananas, Rapsy, socker och vanilj. Kanongott!

• falken

Kavat, din man har förstås rätt i att man får den defenitiva diagnosen genom att plocka bort och provocera. Men när det är flera saker man inte tål, och bara plockar bort en av dem, så är det ju inte säkert barnet mår bättre för det. Det kan ju ta 1-2 veckor innan magen läker ut, när man tagit bort ämnet man inte tål. Så det är ju väldigt svårt att hitta rätt, och fruktansvärt påfrestande psykiskt, tycker jag iaf. Och lång tid tar det, och barnen mår dåligt under tiden.

• Madreh

falken:
    Vill bara lägga mig i lite, inte för att kritisera eller så utan för att hålla med dig, vi har haft flera år av just provtagningar, provocerande och att ta bort födoämnen för att se vad det är han inte tål. Jobbigt som bara den, eftersom det blev bra ett tag sen var problemen där igen och vi visste inte vad det berodde på. SÅ skönt när dom till slut gjorde ett patchtest och vi fikc veta alla allergier. Och undertiden har Oscar lidit och vi med då det är så jobbigt att se sitt barn må dåligt och ha ständigt ont i magen, diareér och utslag som vi inte visste vad det berodde på.

Nu till veckan den 28 ska vi in med lillebror Noah och göra pricktest både på mat och djur....och jag hoppas ju att det inte ska talika lång tid med honom.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • falken

Madreh, Kavat mfl, ja förlåt, jag vill inte verka hård eller så. Känner bara som att jag har hittat en skatt som man vill att andra ska få ta del av. Barnen lider ju, sjukvården tittar på och rycker på axlarna!!

Jag är eg jättearg att man undanhåller den här möjligheten för familjer med jätteproblem, som inte får rätt diagnos med de test som erbjuds, utan nåt bra argument. Så ilska tt jag efter att ha skrivit brev till min bekant allergiprofessorn, funderar på att gå ut i media om detta

Signes mamsing
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-23 20:25:28 följande:
    Kavat, din man har förstås rätt i att man får den defenitiva diagnosen genom att plocka bort och provocera. Men när det är flera saker man inte tål, och bara plockar bort en av dem, så är det ju inte säkert barnet mår bättre för det. Det kan ju ta 1-2 veckor innan magen läker ut, när man tagit bort ämnet man inte tål. Så det är ju väldigt svårt att hitta rätt, och fruktansvärt påfrestande psykiskt, tycker jag iaf. Och lång tid tar det, och barnen mår dåligt under tiden.
    Visst är det så. Alltså, det är ju ingen som ens nämnt lapptest för oss. Då har jag ändå bytt läkare för jag inte kände att jag kunde få någon mer hjälp och problemen kvarstår ju. Kändes ju mest som om läkaren sist tyckte jag var en hönsig mamma. Men det är ju inte läkaren som inte får sova på nätterna för vår son har ont och är otröstlig.

Han var föresten vaken en stund i natt och hade ont. Första natten på en vecka som han inte somnade om "själv". Vi hade påskkalas här hemma med några spillande småbarn, äggsmulor och tårtsmulor och bakade bröd.. Så vi vet egentligen inte mer ändå. Ägg eller flygande mjöl eller ägg/bröd/smulor. Är det tårtsmula så räcker det nog bra för att han ska få ont. (har 3 på ägg på en 0-6 gradig skala) Han äter ju allt han ser också..!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-23 20:59:47 följande:
    Madreh, Kavat mfl, ja förlåt, jag vill inte verka hård eller så. Känner bara som att jag har hittat en skatt som man vill att andra ska få ta del av. Barnen lider ju, sjukvården tittar på och rycker på axlarna!!Jag är eg jättearg att man undanhåller den här möjligheten för familjer med jätteproblem, som inte får rätt diagnos med de test som erbjuds, utan nåt bra argument. Så ilska tt jag efter att ha skrivit brev till min bekant allergiprofessorn, funderar på att gå ut i media om detta
    Nää, det fattar väl jag med. Det känns mer som stöd än som något annat.
    Jag känner bara att jag vill ha lite att falla tillbaks på om vi ska åka till NÄL. Alltså, vill nog göra litet test här hemma och se om det visar något.
    Och testa allt själv, tar ju sån tid... Vi har hållt på sedan han var 5 månader, dvs 5 månader och än har vi ju inte löst "gåtan". Men känns som om vi är på bra väg!

Go for it säger jag bara!
  • fairyfloss

Jag kan ju avslöja att min nuvarande projekt faktiskt är att skriva en kokbok där alla recept är mjölk, ägg, soja och vete/glutenfria. Det är därför jag testar så mycket recept även utan ägg fastän jag kan äta ägg själv. Så lägga ut dem på allergimat det vill jag inte göra men jag kan väl dela med mig till er härinne ändå .

Kokosgrädde hittar man i den asiatiska hyllan. Det finns både kokosmjölk och kokosgrädde. Finns inte kokosgrädde kan man säkert använda kokosmjölk istället, bara lite mer istället för rismjölken, men det blev otroligt krämigt och gott med grädden! Receptet är ett vanligt recept på janson som man hittar i vilken kokbok som hellst (eller på nätet) bara att jag har bytt ut vättskan mot kokosgrädde och rismjölk och ansjovisspad i propotionerna 2:4:1. Jag måste nog göra en till och mäta hur mycket potatis jag tog innan jag kan skriva ett riktigt recept, men nu har jag ingen mer ansjovis så det kanske dröjer lite.

Vad var det mer? Lista på vad vi äter. Eftersom jag inte äter rött kött så blir det mycket fisk ock kyckling här, så om det är allergi mot fisk är jag kanske inte till mycket hjälp. Men här är några rätter i alla fall!

Fisk i folie med spenat och ev. tomat, till kokt potatis.
    Fisk med mandeltäcke (gjort på smör, rismjöl, hackad persilja och hackad mandel, jag har skrivit ner receptet nånstans men hittar det inte just nu), spenat och klyftpotatis (hemmagjorda).
    Stekt panerad fisk (vänd i rismjöl blandat med salt, peppar och paprikapulver) med bakpotatis
    Risotto med kyckling
    Wok med kyckling och grönsaker, ris
    Stekt kycklingbröst (smörjt med olivolja och valfria kryddor) med bakpotatis.
    Kyckling i ugn, bakad potatis, pumpa och sötpotatis.
    Nachotallrik (utan ost men med avocado, det blir gott ändå).
    Paj med deg gjort på glutenfritt mjöl.
    Kycklingköttbullar med glutenfri pasta (ren nostalgimat ).
    Thaigryta med kyckling (eget recept- vill i ha så kan jag mejla över det )
    Risotto med kyckling eller räkor.
    Fisksoppa.
    Pyttipanna (makens favvo )
    Olika grönsakssoppor.
    Kyckling&grönsakasspett med ris.

Visst det blir mycket potatis och kyckling och fisk. Men äter man dessutom kött så finns det massor att variera med! Och så serverar man så klart en sallad eller grönsaker till också, de kan man också variera . Tyvärr har jag slarvat med att skriva ner recept tills jag kom på att jag skulle göra det, jag är lite tvärtemot Blå Myran och är dålig på att följa recept, vilket är bra för då kommer jag på egna istället. Men det är ju bra att skriva ner dom sen också, speciellt som jag ska publicera dom såsmåningom.

Jag bjussar på lite frukostar också!

Pollentagröt med russin och rismjölk
    Risgrynsgröt (man kan göra stor satts och frysa in så man har)
    Majsbröd/riskakor med pålägg
    Smooties (med rismjölk)
    Gluten/vetefria cornflakes med rismjölk och banan/annan frukt eller bär
    Fruktsallad med nöt eller kokosgrädde (till helgen kanske )

*puh*. Nu är jag helt slut i huvudet . När jag hinner ska jag lägga in mina citronmuffins i min blogg också, men det får bli senare.

• Kavat

fairyfloss! Det låter ju jätte spännande med kokbok!

Jag börjar mer och mer fundera i banorna om vete och havreallergi, alltså vad kan man då äta för bröd? Finns det bröd som bara är på råg t.ex. För glutenfritt funkar väl inte då? (och mjölk och äggfritt) Alltså finns det något att köpa färdigt?

Nu har vi ju inte gett honom råg eller vet ju inte egentligen. Men funderar gör man ju.

• fairyfloss

K Kavat:
    Jag har faktiskt slutat med bröd, äter bara majsknäcke och riskakor. Jag har inte hittat nått högrest gluten eller vetefritt bröd som är fritt från mjölk! Bara flatbröd och det var gjort på majs. Men rågbröd finns det som är mörkt och gjort på enbart råg, med solrosfrön. Det är väldigt kompakt, jag har köpt det förut från konsum tror jag, det heter solrosbröd eller nått. Är som en brun rektangulär klump som är skivad. Men gott är det tycker jag! Men kolla på innehållet för när jag åt det så undvek inte jag alla de här grejerna, bara rent vete och mjölk. Tror knappast att det är ägg i, men det är ju möjligt att det är spår av havre eller vete i. Sen finns ju rågknäcke också på 100% råg!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!