Jag kan ju avslöja att min nuvarande projekt faktiskt är att skriva en kokbok där alla recept är mjölk, ägg, soja och vete/glutenfria. Det är därför jag testar så mycket recept även utan ägg fastän jag kan äta ägg själv. Så lägga ut dem på allergimat det vill jag inte göra men jag kan väl dela med mig till er härinne ändå
.
Kokosgrädde hittar man i den asiatiska hyllan. Det finns både kokosmjölk och kokosgrädde. Finns inte kokosgrädde kan man säkert använda kokosmjölk istället, bara lite mer istället för rismjölken, men det blev otroligt krämigt och gott med grädden! Receptet är ett vanligt recept på janson som man hittar i vilken kokbok som hellst (eller på nätet) bara att jag har bytt ut vättskan mot kokosgrädde och rismjölk och ansjovisspad i propotionerna 2:4:1. Jag måste nog göra en till och mäta hur mycket potatis jag tog innan jag kan skriva ett riktigt recept, men nu har jag ingen mer ansjovis så det kanske dröjer lite.
Vad var det mer? Lista på vad vi äter. Eftersom jag inte äter rött kött så blir det mycket fisk ock kyckling här, så om det är allergi mot fisk är jag kanske inte till mycket hjälp. Men här är några rätter i alla fall!
Fisk i folie med spenat och ev. tomat, till kokt potatis.
Fisk med mandeltäcke (gjort på smör, rismjöl, hackad persilja och hackad mandel, jag har skrivit ner receptet nånstans men hittar det inte just nu), spenat och klyftpotatis (hemmagjorda).
Stekt panerad fisk (vänd i rismjöl blandat med salt, peppar och paprikapulver) med bakpotatis
Risotto med kyckling
Wok med kyckling och grönsaker, ris
Stekt kycklingbröst (smörjt med olivolja och valfria kryddor) med bakpotatis.
Kyckling i ugn, bakad potatis, pumpa och sötpotatis.
Nachotallrik (utan ost men med avocado, det blir gott ändå).
Paj med deg gjort på glutenfritt mjöl.
Kycklingköttbullar med glutenfri pasta (ren nostalgimat
).
Thaigryta med kyckling (eget recept- vill i ha så kan jag mejla över det
)
Risotto med kyckling eller räkor.
Fisksoppa.
Pyttipanna (makens favvo
)
Olika grönsakssoppor.
Kyckling&grönsakasspett med ris.
Visst det blir mycket potatis och kyckling och fisk. Men äter man dessutom kött så finns det massor att variera med! Och så serverar man så klart en sallad eller grönsaker till också, de kan man också variera
. Tyvärr har jag slarvat med att skriva ner recept tills jag kom på att jag skulle göra det, jag är lite tvärtemot Blå Myran och är dålig på att följa recept, vilket är bra för då kommer jag på egna istället. Men det är ju bra att skriva ner dom sen också, speciellt som jag ska publicera dom såsmåningom.
Jag bjussar på lite frukostar också!
Pollentagröt med russin och rismjölk
Risgrynsgröt (man kan göra stor satts och frysa in så man har)
Majsbröd/riskakor med pålägg
Smooties (med rismjölk)
Gluten/vetefria cornflakes med rismjölk och banan/annan frukt eller bär
Fruktsallad med nöt eller kokosgrädde (till helgen kanske
)
*puh*. Nu är jag helt slut i huvudet
. När jag hinner ska jag lägga in mina citronmuffins i min blogg också, men det får bli senare.