• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Madreh

falken:
    Jag tog inte illa vid mig alls och jag tror inte nån annan gjorde det heller. Däremot tycker jag att det är starkt av dig att kämpa så och leta alla fakta, har inte själv orkat göra det faktiskt. utan jag har hittat sånt som funkat med Oscar och fortsatt med, litegrann: Gammalt är vant. Dock en formigt, och trist när man inte blir tagen på allvar emellanåt.
    Men ajg tycker själv att vi har en kanonläkare, det enda är just att det tagit sån tid att få läkartider och att det ska stämma med kiruger osv. har ju vairt inne på iaf 2 st gastroskopier och det görs ju inte från ena timmen till den andra.
    Vår barnläkare har vi i Uddevalla eller i Strömstad, det beror på när vi får tid, med Oscar har vi varit i strömstad och med Noah i Uddevallam en detär samma läkare, men patchtesten gör vi på NÄL.

K Kavat:
    När Oscar skulle vara utan ALLA fyra sädesslag ( och mjölk, soja, ägg, vetestärkelse) så fick jag vackert baka hans bröd själv, finns inget i affären att köpa tyvärr. Men det finns mixer från Semper som jag använde som var gjorda på ris och potatis, fria från mjölkprotien, soja, vetestärkelse, havre, ägg....recept på brödet finns på baksidan av paketen och dom finns i affären, ett för ljsut och ett för mörkt bröd. Jag fick mina på recept från apoteket.
    Har funderat lite för det ska vara sirap i och jag kudne iaf anvädna både ljus och mörk till Oscar enligt min dietist men det är säkert en definitionsfråga om hur mycket eller lite man tål.

fariyfloss: Låter väldigt intressant med en kokbok....vad krativ du är!! Blir avis!

I dom allra flesta fall så använder jag recept jag alltid har gjort, byter bara ut det vi inte tål mot sånt som funkar och jag har haft gäster som inte märkt nån skillnad när jag talat om att det inte varit varken grädde eller vetemjöl i tex. en gryta.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • fairyfloss

Madreh: Tack . Matlagning är min stora passion, när det gäller bra mat, mer så! Det håller mig övanför ytan att tänka att mina allergier eller vad det nu är kan bidra med något till andra också! Jag blir bara gladare för varje dag, för varje dag hittar man på nått som blir så jääättegott (som min kokosjanson) och känner att det är så värt det! (Speciellt när man precis har haft en dålig erfarenhet med cheesecake.)

Nu ska jag lägga in citroncupcakereceptet i min blogg också!

• Kavat

Tack för tipsen!
    Madreh, recept på apoteket. Alltså läkare/dietist skrev ut recepthänvisninge, eller förstod jag dig rätt?

Funderar och funderar här. Men måste nog sätta lite plåster för att veta!

• Madreh

fariyfloss: Det blir till att hålla ögona öppna då så jag kan köpa din kokbok, älskar kokböcker har massor men en til äar ju bara kul! Speciellt om den tar upp alla typer av matallergier. Oftast är det ju en kokbok för varje allergi eller en folder och sen får man mixtra själv.

K Kavat:
    Japp läkaren skriver ut livsmedelsanvisning, och inte bara på mixer utan på frasbröd av majs, knäckebröd, pasta, fibrex..osv, sånt man behöver till sitt allergiska barn. Pasta finns inte i affären att köpa (inte där jag har bott iaf) och vi fick en pasta som heter GLUTIS som är naturligt glutenfri gjort då majs och den innehöll inte ägg, mjölk, vetestärkelse eller soja.

Vi åt mycket ris och potatis när Oscar skulle äta naturligt glutenfritt, för i alla glutenfria varor var det ju antingen soja, vetestärkelse eller mjölk i.

Kan berätta att när Noah föddes och han blev så stor att det skulle ges smakportioner var jag så rädd att han oxå skulle få nån allergi att jag vill inte ge annat än ersättning men han tålde nog inte den heller har vi förstått.
    NU är det ju mjölkfritt som gäller på honom och på fredag får jag första domen via prictest sen ska det ju göras det där patchtestet (NÄL) men när vet jag ju inte, hoppas ju på att få reda på det på fredag.

Han har ju förkylningsastma oxå och jag är så orolig att han inte ska tåla vår hund, för sista månanden har han haft det jobbigt och inte varit förkyld.

Han är jätteliten, nyss fyllda 1 år och väger inte ens 8,5 kg, sist var han 77 cm lång och vägde då 8290 g, han ser konstig ut nu, smal och lång med stort huvud.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Blå Flygare

Jag fick nu i helgen en ny kokbok av min mamma, och den verkar toppen!

Mat-special (Albertbonniersförlag), och det står lite om allergier, om produkter och har märkt alla recept vad de är utan: gluten, laktos, mjölk, ägg, soja, vete.
    Så plödsligt har jag massor med nytt att laga Och man slipper läsa hela recept och fundera vad man ska byta ut, om det funkar. Bara att titta på bilder och bli inspireread och kolla i rubriken om det funkar.

Beställ den boken falken! Du får gärna komma över och kika i den, och när jag testat recept kan jag skriva in dem.

Nu ska jag läsa ikapp i tråden...

• Blå Flygare

fairyfloss: Ja, fler kokböcker Det blir så mycket mer inspirerande när man kan laga det som finns i dem Har blivit medlem i celiakiförbundet, och de har med recept i sina tidiningar. Men det är ägg i nästan allt, så
    där blir jag inte så inspirerad.

I sommar ska det hållas ett produkt-läger (var det i sälen?) och jag skulle gärna åka och kunna påverka, men jag har inte kollat upp närmare. Vill ha mer ris-produkter! Och något som ersätter ost - som inte är gjort på soja. Det har ju kommit mer saker på havre, så det varkar ju möjligt med det mesta

Det här receptet testade vi igår, och det blev populärt:

Karibisk köttgryta 4 port
    recept från coop

400 g fläskkött, t ex färsk skinka, i strimlor
    1-2 tsk curry
    1 msk rapsolja eller flytande margarin
    1 gul lök, i klyftor
    3-5 krm salt
    1 liten burk kokosmjölk (ca 1 1/2 dl)
    1 papaya eller mango, skalad, i smala klyftor
    2 fasta bananer, i skivor
    1-2 syrliga äpplen, i tärningar
    1/2 dl russin, gärna sultanrussin
    1/2 dl jordnötter, gärna torrostade

4 portioner fullkornsris, kokt

Tillagning
    Bryn köttet med curryn i fettet i en gryta.
    Tillsätt löken, stek ett par minuter till och salta.
    Häll i kokosmjölken och koka tills köttet känns mört, cirka 5 minuter.
    Späd eventuellt med lite vatten om det blir för torrt.

Blanda försiktigt i frukten och låt sjuda tills allt är genom-varmt, 2 - 3 minuter.
    Strö över nötterna.

Servera med ris.

Jordnötterna serverades vid sidan av, naturligtvis. Hade tyvärr glömt att S inte tycker om mango, med bara papaja hade hon nog ätit mer av det, Nu fick jag peta ur, och det var inte lätt att se skillnad mellan mango, äpple och banan
    Jag var rädd att det skulle vara för sött, det är ju inget starkt i. Men det blev gott! Bara man hade lagom med salt i.

• falken

He he, jag har just suttit och kämpat med en info-lapp till dagis o mor o far-föräldrar, om Signes allergier Du får gärna gå in och kontroll-läsa i min blogg, och se om man fattar mitt svammel... Och så får jag komplettera sen om du saknar nåt.

Fisk är med på allergilistan här nu, hon blev uppblåst i magen, introvert i gnällig + prickig på magen i helgen, då hon ätit en hela laxbit. Vi får provocera det sen när hon blir bra.

Fairyfloss, tusen tack, och Myran. Utan er hade det här varit rent omöjligt!

*går in o kollar på ad-libris*

Signes mamsing
  • falken

Ja Kavat, jag skulle hänvisa till ditt inlägg om vete o havre-allergi, men det gick inte. Iaf, skumma igenom mitt senaste blgg-verk och se om du hittar nåt användbart. Jag har ju gått igenom hela gluten-hyllan, och det är mjölk och sojamjöl i massor av glutenprodukter.

Det finns ett bröd nu, Fria Rutan, som är helt ok för våra små. Det var slut när vi letade sist, vet inte hur det smakar.

Signes mamsing
  • fairyfloss

Madreh: Ja, det är precis det jag har märkt också, att i nästan alla glutenfria recept ingår ägg eller mjölk och tvärtom. Frustrerande när man har flera allergier!

Blå myran: Ja, jag älskar också kokböcker . Mest att titta på bilderna. Men jag har bara tre egna, sen lånar jag på bibblan. Tyvärr är det ju inte så mycket jag kan äta ur de flesta kokböckerna så därför känns det helt rätt att sattsa på en egen . Grytan låter god! Fast jag undrar om man kan byta ut fläsket mot kyckling, för min mage gillar inte riktigt fläsk. Jag får nog prova .

Bara en sak som jag kom på utifrån ingenstans angående allergier. Jag är pälsdjursallergiker sen jag var typ 12 eller nått. Men av nån anledning reagerar jag inte på just våran katt. Bara om han sover precis vid mitt ansikte, då kan jag få lite andningbesvär och täppt näsa. Träffar jag dock andras katter så blir jag mer allergisk. Är inte det konsigt? Kan det vara så att min kropp på nått sätt vant sig vid pälsdjur, och framförallt min katt, MER desto mer jag umgås med dem? Ska tillägga att vi inte hade pälsdjur hemma när jag var liten för mamma är allergisk också. Men förut när jag träffade katter så fick jag rinniga ögon och näsa och det kliade som bara den, men det gör det inte längre!

• Blå Flygare

Fairyfloss: Det kan man helt säkert. (byta kött mot kyckling). Allergier växlar. Jag är också allergisk mot katt. För mig blir det värre för varje gång jag träffar samma katt, men vissa raser går bättre än andra. Sen tycker jag att alla mina allergier har blivit bättre 1: sedan min graviditet 2: sen jag slutat med mjölk.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!