• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Hockeymamma
    Svar på #32
    Måste få fråga, lapptest är nytt för mig, var till doktorn idag med sonen och han skall göra lapptest pga kontaktallergier. Vad jag förstod så använder man sig av lapptest för att kolla just kontakt allergier.

Nu till frågan, kan man alltså få fram orsaken till kinkiga barn med struliga magar med troliga fördoämnesallergier?

Har nämligen en liten en med jätteproblem med magen, kinkig och ont i magen så hon sover jättedåligt. Vi har börjat med uteslutningsmetoden men det är ju en lång o krånglig väg skulle ju vara toppen om man kunde få fram vad det är som hon inte tål genom lapptest.

Bör vi begära detta istället kanske??
  • falken
    Hockeymamma skrev 2008-03-25 22:24:31 följande:
    Svar på #32Måste få fråga, lapptest är nytt för mig, var till doktorn idag med sonen och han skall göra lapptest pga kontaktallergier. Vad jag förstod så använder man sig av lapptest för att kolla just kontakt allergier.Nu till frågan, kan man alltså få fram orsaken till kinkiga barn med struliga magar med troliga fördoämnesallergier? Har nämligen en liten en med jätteproblem med magen, kinkig och ont i magen så hon sover jättedåligt. Vi har börjat med uteslutningsmetoden men det är ju en lång o krånglig väg skulle ju vara toppen om man kunde få fram vad det är som hon inte tål genom lapptest.Bör vi begära detta istället kanske??
    Japp, varför inte. Om de inte får utslag på prick eller RAST-test, och fortfarande har symptom från magen och kanske också exem, så har man mycket god chans att få napp på lapp-test. Samma allergiska typ-reaktion som vid kontaktallergi. Men det är inte säkert de jobbar så på ditt sjukhus, så var beredd på motstånd. NÄL i Vänersborg och Norrköping är de sjukhus jag känner till, där man kan få sån här hjälp.
    Signes mamsing
  • Hockeymamma
    Svar på #32
    Måste få fråga, lapptest är nytt för mig, var till doktorn idag med sonen och han skall göra lapptest pga kontaktallergier. Vad jag förstod så använder man sig av lapptest för att kolla just kontakt allergier.

Nu till frågan, kan man alltså få fram orsaken till kinkiga barn med struliga magar med troliga fördoämnesallergier?

Har nämligen en liten en med jätteproblem med magen, kinkig och ont i magen så hon sover jättedåligt. Vi har börjat med uteslutningsmetoden men det är ju en lång o krånglig väg skulle ju vara toppen om man kunde få fram vad det är som hon inte tål genom lapptest.

Bör vi begära detta istället kanske??
  • fairyfloss

falken: Många farmfiskar matas med vete eller andra sädesslag, så om man är allergisk mot just det sädesslaget kan det finnas rester i fisken som man reagerar på! Eftersom det inte är natrulig fiskmat så har de svårt att bryta ner den maten ordentligt. Prova med viltfångad fisk och se om det funkar, annars kan det ju vara fiskallergi ändå.

• Kavat
    falken skrev 2008-03-25 19:47:18 följande:
    Vad var det för bröd då, på glutenhyllan? Jag hoppas på att hitta bröd bakta på enbart råg, men då kan man aldrig vara säker på att det inte är förorenat med vete. Men, hittar man nåt så skulle man ju kunna ringa till tillverkaren och fråga.Låter gott med linfrö, det måste vi prova här, tackar! Fast man får byta ut vetemjölet då, och då blir det lite mer "papper". Ska prova mig fram.
    Jag hann inte kolla så noga för det var snabbhandling, nästan matdags för lillebror, men ska kolla nästa gång om jag får tid.
    Det är lurigt att handla med barn för man har inte riktigt det tiden man vill ha för att stå och lusläsa 20-tal förpackningar...! På gott och ont kanske!
    Men jag återkommer om jag hittar något bra. Mycket olika sorter var det iaf och alla låg i frysdisk för övrigt.
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-03-26 01:02:38 följande:
    falken: Många farmfiskar matas med vete eller andra sädesslag, så om man är allergisk mot just det sädesslaget kan det finnas rester i fisken som man reagerar på! Eftersom det inte är natrulig fiskmat så har de svårt att bryta ner den maten ordentligt. Prova med viltfångad fisk och se om det funkar, annars kan det ju vara fiskallergi ändå.
    Oj! Ja, det låter ju solklart när man hör det. Hm, lurigt med allergier helt klart när "tama" djur matas med annat än man tror...
  • Madreh

Har skrivit det förut att när vi skulle ha helt fritt från VETE så fick jag baka allt bröd själv till sonen för det fanns inget i affären. Förvisso skulle det då vara fritt från allt annat han inte tål heller (kolla min pres).....men mig veterligen finns inget i affären som är helt fritt från VETE eller VETESTÄRKELSE. så hittar ni det så säg till....har en till underutredning och vi är inte hundra på vad som orsakar problemen mer än mjölkprotein som det verkar nu iaf.

Nu börjar det närma sig inför besöket på fredag med Noah och då ska det göras en pricktest på honom både fasar och ser framemot det, mest för att få se om det visar nåt och vad somhänder sen. Det är redan beslutat att det ska göras en patchtest oxå men har ju  inte fått tid ännu.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-03-26 09:14:45 följande:
    Har skrivit det förut att när vi skulle ha helt fritt från VETE så fick jag baka allt bröd själv till sonen för det fanns inget i affären. Förvisso skulle det då vara fritt från allt annat han inte tål heller (kolla min pres).....men mig veterligen finns inget i affären som är helt fritt från VETE eller VETESTÄRKELSE. så hittar ni det så säg till....har en till underutredning och vi är inte hundra på vad som orsakar problemen mer än mjölkprotein som det verkar nu iaf.Nu börjar det närma sig inför besöket på fredag med Noah och då ska det göras en pricktest på honom både fasar och ser framemot det, mest för att få se om det visar nåt och vad somhänder sen. Det är redan beslutat att det ska göras en patchtest oxå men har ju  inte fått tid ännu.
    Jag ska dit och spana igen! Men det stod vetefritt. Dock var det solros i det ena. Återkommer om saken!
  • Madreh
    Svar på #299

Är det till din butik du ska gå och spana igen, eller är det på hemsidan? Vilken sorts bröd var det?

I nuläget behöver vi inget sånt bröd men man vet ju inte efter fredag och med den turen vi ligger inne med så är han väl allergisk mot en del han oxå. Och typiskt nog det han gillar mest väl, så var det med Oscar, han älksade verkligen mjölk och yoggi men fick ju inte äta eller dricka mer sen. Att äta naturligt glutenfritt var inte helt enkelt heller eller så bor vi på fel ställe! Det är ju alltid lättare att bo i en större stad där utbudet är större, här har jag ju fått be dom ta hem vissa produkter för att vi ska slippa åka 14 mil för att få tag på det.
    Den lille killen Noah är en smörgåskille så tål han inte vete eller gluten så br det inte så kul, visst jag vet ju att det finns annat men som sagt inte om det finns här där vi bor.

Får väl flytta annars för dom är inte jättesugna på att plocka hem.......tråkigt nog.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!