• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Blå Flygare

Glömde: Jag har letat efter koksgrädde ett tag utan att hitta. Antar att asiatiska butiker eller kanske fokus har. Har inte kollat i centrum, bara häromkring och då har de bara mjölken.

• Madreh

Vilken innehållsförteckning har FRIA RUTAN då....? *nyfiken*

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-24 15:02:00 följande:
    Ja Kavat, jag skulle hänvisa till ditt inlägg om vete o havre-allergi, men det gick inte. Iaf, skumma igenom mitt senaste blgg-verk och se om du hittar nåt användbart. Jag har ju gått igenom hela gluten-hyllan, och det är mjölk och sojamjöl i massor av glutenprodukter.Det finns ett bröd nu, Fria Rutan, som är helt ok för våra små. Det var slut när vi letade sist, vet inte hur det smakar.
    Åh, skumma igenom.. Alltså det var ju en guldgruva!

Snart tror jag jag har samlat mod till mig för att få på plåster. Jag liksom drar på det i det längsta för att jag tror att det ska växa bort eller nåt...
    Vill inte. Puh! Känner att det har varit så jäkla jobbigt med allt här hemma, att man inte vill ha ett ytterligare allergi, eller är det en ytterligare besvikelse man inte vill ha. Vet faktiskt inte egentligen vad som är värst... Men nu står vi ju ändå i något mellanland så det är bättre att veta, om det nu visar nåt vill säga.

Han är föresten alldeles röd, skorpig och gropig på kinderna nu, så något var fel, eller ja, det vet vi ju iom magontet i går natt..
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-03-24 13:40:05 följande:
    fariyfloss: Det blir till att hålla ögona öppna då så jag kan köpa din kokbok, älskar kokböcker har massor men en til äar ju bara kul! Speciellt om den tar upp alla typer av matallergier. Oftast är det ju en kokbok för varje allergi eller en folder och sen får man mixtra själv.K Kavat:Japp läkaren skriver ut livsmedelsanvisning, och inte bara på mixer utan på frasbröd av majs, knäckebröd, pasta, fibrex..osv, sånt man behöver till sitt allergiska barn. Pasta finns inte i affären att köpa (inte där jag har bott iaf) och vi fick en pasta som heter GLUTIS som är naturligt glutenfri gjort då majs och den innehöll inte ägg, mjölk, vetestärkelse eller soja.Vi åt mycket ris och potatis när Oscar skulle äta naturligt glutenfritt, för i alla glutenfria varor var det ju antingen soja, vetestärkelse eller mjölk i.Kan berätta att när Noah föddes och han blev så stor att det skulle ges smakportioner var jag så rädd att han oxå skulle få nån allergi att jag vill inte ge annat än ersättning men han tålde nog inte den heller har vi förstått.NU är det ju mjölkfritt som gäller på honom och på fredag får jag första domen via prictest sen ska det ju göras det där patchtestet (NÄL) men när vet jag ju inte, hoppas ju på att få reda på det på fredag.Han har ju förkylningsastma oxå och jag är så orolig att han inte ska tåla vår hund, för sista månanden har han haft det jobbigt och inte varit förkyld.Han är jätteliten, nyss fyllda 1 år och väger inte ens 8,5 kg, sist var han 77 cm lång och vägde då 8290 g, han ser konstig ut nu, smal och lång med stort huvud.
    Oj, då vår 10 mån väger nu över 10kg och är nog strax över 70cm, så därför tror ju inte folk att det är något "fel".
    Men visst är man rädd att ge saker till dem, ifall ifall.

Borde nog också göra en sån där lista som Falken gjort och ge till mor och farföräldrar!
  • falken

En nyttig osötad favorit. Med bovetemjöl/bokhvetemel och bovetekross garanteras högt fiberinnehåll. Skär den gärna horisontellt och fyll med ditt favoritpålägg. 270g. 4 st/förp. "En nyttig osötad favorit. Med bovetemjöl/bokhvetemel och bovetekross garanteras högt fiberinnehåll. Skär den gärna horisontellt och fyll med ditt favoritpålägg. 270g. 4 st/förp."

http://www.friabrod.se/produktfria.html 

Signes mamsing
  • falken

10 kilo!!
    Våran 20-månaders väger ju 9,8...
    Men - det betyder ju ingenting för allergierna, som sagt. Förstår att du blivit frustrerad.

Signes mamsing
  • Kavat

Falken, såg attt det är ju svårt då med glass utan soja och havre.
    Kollade Sias jordgubbsorbeé men den var det ju vete (glukossirap) i... Men när jag gjorde rapsy frutty och blandade med drottningsylt tänkte jag att den smakade ju nästan som glass, så det kan du ju testa att frysa in till Singde. Finns ju sådana där "isglassfodral" om man vill göra pinnar också har jag sett.

Sen angående kaviar, så är det väl olika för de olika märken. Men jag ringde upp och pratade med en väldigt trevlig kvinna på Abba som gör Kalles och Svennes kaviar. Hon sa att Kalles var gjort på bara torskrom och Svennes kunde vara uppblandad med sikrom tror jag det var. Bra att veta om ni funderar på hur det fungerar.

Men till saken hör att Kryckan (håller bl.a till i allergitrådarna), ja hennes dotter är allergisk mot torsk och hon kan äta kaviaren! Så det är skillnad på torskkött och torskrom tydligen. Nu behöver det ju inte betyda att det är så på alla, men det där vet du ju.
    Däremot så kan man ju tydligen reagera på kaviar om man är äggallergiker. Sällsynt, men det förekommer, men det vet du säkert också.

En kompis tål inte just lax, men jag tror det var så här att han kommit fram till att han tål om den är purfärsk, för det bildas något i den när den "förruttnar" och det är det han inte tål.

Bara lite kuriosa nu när ni försöker komma fram till vad det var!

• Kavat
    falken skrev 2008-03-24 16:10:07 följande:
    10 kilo!!Våran 20-månaders väger ju 9,8... Men - det betyder ju ingenting för allergierna, som sagt. Förstår att du blivit frustrerad.
    Ja, storasyrran på närmare 2år 9 mån väger 13 kg! Så de känns nästan jämntunga!
  • Blå Flygare

Potatisplättarna blev riktigt goda, tyckte även maken

2 dl pressad potatis
    ca 5 dl havredryck (för det var det vi hade hemma, men risdryck bör ju funka precis likadant)
    2 dl Jyttemjöl naturligt fritt från gluten, köpt på coop
    2 tsk bakpulver
    1 tsk fiberhusk
    ½-1 dl smält margarin

Fick platta till med stekspaden för att det inte skulle bli potatishögar.
    Efter ett tag blev det ännu fastare smet så jag hade i lite till dryck.

Lingonsylt till.

• falken
    Blå Flygare skrev 2008-03-24 13:58:37 följande:
    Jag fick nu i helgen en ny kokbok av min mamma, och den verkar toppen!Mat-special (Albertbonniersförlag), och det står lite om allergier, om produkter och har märkt alla recept vad de är utan: gluten, laktos, mjölk, ägg, soja, vete.Så plödsligt har jag massor med nytt att laga Och man slipper läsa hela recept och fundera vad man ska byta ut, om det funkar. Bara att titta på bilder och bli inspireread och kolla i rubriken om det funkar. Beställ den boken falken! Du får gärna komma över och kika i den, och när jag testat recept kan jag skriva in dem.Nu ska jag läsa ikapp i tråden...
    Fixat! Signe tryckte själv på alla knapparna... får se om den dyker upp här.

Kavat, jag ska absolut göra egen glass i sommar. Rapsy Frutty verkar man kunna ha till lite allt möjligt. Om du nu ändå åker till ICA Focus eller nåt välsorterat ställe, så kan jag rekommendera Rapsys Matlagningspulver också. Perfekt att göra sås på, blir nån slags såsredning, allt i ett. Och Glutenfritt Köttbuljong-pulver - man kan bara pudra lite över såsen, tills det blir lagom gott. Mycket bättre än att lägga i en hel buljongtärning, och så blir det för starkt, som jag brukade göra... 

Det här med fisk verkar superkomplicerat. Kaviar visste jag inte så mycket om, Signe har inte velat ha kaviar de senaste dagarna, vilket har fått mig att undra. Men däremot har jag hört nåt om att odlad fisk har fått nåt speciallt foder, som kan ge allergi. Vart det ägg? Jag har ingen koll där, nån som vet?

Vi har kommit på att man kan ha i Movicol pulver (mot förstoppnings-medel) i morgonvällingen, och även Sempers magdroppar. Då slinker allt ner! Nu hade hon inte bajsat på flera dar, och gick o gnällde efter måltider. Tyvärr har hon nog utvecklat bajsskräck... Så vi gav henne en microlax idag, och oj så nöjd hon var efteråt.
    Signes mamsing
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!