• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken

Ha ha, vi har ju redan gått grundkursen i allergologi också

Men vad segt att hålla på o mixa, tänker på disken... *suck*
    Skaffar nog ex-lax först då. Men sen måste man ju utesluta att det är sk "allergisk" förstoppning också, tycker det verkar så på Signe, för det har växlat så väldigt, hennes avföringsvanor. Också det här med johannerbrödet då. Svårt.

Om Signe inte tål nån befintlig välling, och vägrar Nutra/Profylac, tycker ni då att jag ska börja tjata om Neocate? Hon är ju ändå multiallergisk liksom? Fast ändå, 1½ och äter mest annan mat, det är kanske inte livsviktigt?

Signes mamsing
  • Blå Flygare

falken: Banan behöver ju inte vara i vällingen. Ang neo så vet jag inte. Man brukar inte börja med ersättning efter året, för de ska kunna klara sig utan. Men S klarar sig inte utan, utan att vikten och kalciumintaget tar stryk. Kalciumet kan man visserligen fixa mha tabletter, men vikten är trixigare. Så vi fick ju bytt från nutra till nutra 2LGG när hon var ett år. S som är van vid 2LGG nu tog neo utan omsvep när hon fick testa det. Ingen aning om hur det är att ge för en som är kinkig. Inte lika lätt skulle jag tro.

• falken

Jag trodde neocate hade neutral smak - har det inte det? Bra att veta innan man börjar tjata

Signes mamsing
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-31 21:57:07 följande:
    Ha ha, vi har ju redan gått grundkursen i allergologi också Men vad segt att hålla på o mixa, tänker på disken... *suck*Skaffar nog ex-lax först då. Men sen måste man ju utesluta att det är sk "allergisk" förstoppning också, tycker det verkar så på Signe, för det har växlat så väldigt, hennes avföringsvanor. Också det här med johannerbrödet då. Svårt.Om Signe inte tål nån befintlig välling, och vägrar Nutra/Profylac, tycker ni då att jag ska börja tjata om Neocate? Hon är ju ändå multiallergisk liksom? Fast ändå, 1½ och äter mest annan mat, det är kanske inte livsviktigt?
    Jo, lite merjobb blir det ju. Anledningen till att vi har den i vällingen är ju att han inte tog vällingen med Profylac utan banan i. Och sen är det ju som sagt lite lösande på honom med övermogen banan och det var den enda frukt han kunnat äta utan att spy de första månaderna med mat. Eller tja, nu funkar apelsin och mango också.

Som Blå Myran, skrev övermogen banan behöver ni ju absolut inte ge i vällingen. Även om jag gissar att du ville ha i det samtidigt. Å andra sidan blir det ju nästan lika mycket att diska om man ger banan i skål (gaffel, skål, sked) som att diska mixern och mixerburken! (Säger jag som har diskmaskin! fast diskar oftast för hand ändå.)
  • fairyfloss

Woho, McCafé (caféet på McDonalds, vet inte om det finns i Sverige?), har hela TVÅ godsaker jag kan äta (utan vete och mjölk)! Åt en idag som var en almond&orange loaf, mycket smarrig faktiskt! Så nu vet jag ett ställe jag kan fika på . *Glad*. Jag har även kommit på att det finns vissa risrätter från nudelresturangen som jag förmodligen kan äta. Där har de även sushi men jag får inte äta laxsushi nu när jag är gravid (litar inte på att det är säkert), så då blir det typ räksushi och det är inte så gott. Jag kan även äta sallad från Subway, men den var dyr och inte så mättande så det undviker jag nog om jag är väldigt hungrig. Känns i alla fall bra att kolla upp lite alternativ, och det FINNS ju faktiskt saker!!

• Kavat

Jiiiiiihhaaaaaaaa!
    Gissa vad som finns i Kungsbacka? Jo, en allergimottagning som gör patchtest!!!
    Pratade med dietisten idag och sa att jag funderade på att åka till NÄL och göra lapptest och då sa hon att hon trodde att de gjorde det i Kba på allergimottagningen. Alltså jag trodde att jag var bland "proffs"! Finns det en specailmottagning för allergier här och varför har man inte fått reda på det förän nu.

Pratade iaf med en jätte trevlig kvinna där och hon sa att de enda de behöver är remisser från barnens läkare. Hoppas nu bara inte att han strular och inte vill ge remiss.

Men vad jag inte fattar är varför i hela världen har han inte sagt något? Mina beskrivningar på lillebror är ju "magont 3h efter intag", bara det det borde väl göra att han tänker på lapptest?!? Förstår han inte hur jobbigt vi har det? Åhhh, jag blir så arg och lessen. Läkare ska väl hjälpa till trodde jag.... Om de inte hittar allergierna och inte kan hjälpa oss, varför i herrans namn remitterar man inte till någon som kanske kan det?

Så nu får jag samla mod till mig och ringa läkaren imorgon.

Fairyfloss, vad kul! Förstår hur det känns. Kände precis så där när jag hittade Expressohouse mjölk och äggfria "chokladbollsvariant"!

• Mamsie

HUH? Var det nån som ropade på mig?
    Aaah, förstoppning och fekaliesnack ja Skitkul...

Lavemang
    Microlax påverkar tarmen på nåt sätt och ska inte ges "för mycket" till småttingar (eller nån annan heller för den delen).
    Resulax är ungefär som att stoppa upp sockerlösning i rumpan och påverkar inte tarmen/tarmmuskeln på samma sätt som andra lavemang. Kan ges till småttingar och ofta. Smörjer så att bajset glider ut, utvidgar så att bajs/krysreflexen kommer igång, mjukar upp bajset.

Laxermedel
    Importal ExLax och Laktulos ska vara typ samma sak. (Criwi?)
    Importal smakar inget och kan strös på maten/blandas i vällingen mm, men då gäller det att skitungen äter upp!

Movicol Junior blandas i maten eller med vätska. Inte till barn under 2 år. Samma sak där att då måste ungen äta upp det man blandat ner det i. Vi skulle vilja prova det, men undrar hur vi ska få i honom det!

Max äter inte alls när han är på det humöret, så för hans del är det enklare att ge Laktulos med spruta: han får i sig varenda droppe. Dessutom är det gott

Ofta svarar barnen bättre på att man delar upp dygnsdosen på 2-3 tillfällen. Max får nu 25ml / dag.

Päron, aprikos och plommon i vilken form som helst hjälper. Max gillar puré med päron och/eller aprikos, men inte plommon. Däremot kan han ibland dricka plommonvatten.

Han äter majsvälling (hemmakokt på Nutra) dagligen, men vi har inte sett någon skillnad i om han äter lite eller mycket. Samma hårda bajs i alla fall...

:::::::
    Dags att bada lillskiten - kommer senare och läser i tråden. (Nu har jag bara klottrat på... )

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie

*läser lite mellan varven*

falken

Sinlac spydde Max av. Sedan när han testade positivt på soja fick vi förklaringen: johannesbrödsmjölet!
    Varför använda det när mjölkallergiker så ofta inte tål soja eller ägg?
    Heja Nestlé *syrligt*

• Mamsie
    falken skrev 2008-03-31 21:38:23 följande:
     Tack för alla förstoppningstips, kanon!Mamsie - skriver du ner? Kanske ni kan prova Importal Ex-lax som Criwi har? Om ni skulle testa ett tag utan laktos till Max. Det kan ju dölja sig en laktosintolerans bakom mjölkallergin, svårt att veta ju. Ni kanske kan prova ett tag med nåt annat?Är det garanterat smak-fritt? För vår dam här går inte på vad som helst... Vore ju kanon om man kunde ha det i vällingen.
    Han får ingen laktos, eftersom han lever totalt mjölkfritt.
    Eller menade du Laktulos? Det är en sockerart som inte kommer från mjölk, så den vägen får han inte heller laktos.

*sucka*
    fy faaaaaaaaaan så trött jag är på det här nu..
    Läkaren tycker att vi inte ska blanda ihop förstoppningen med eksemet och nattstöket.
    Som jag ser det så är det tre olika symtom av samma orsak: allergi!!!
    Pga flytten så tillhör vi ny BUM, och första bästa icke-akuta tid är i maj. Om 1½ månad.

Åh, vad jag har lust att ha Max hemma och i "skyddad miljö" i två veckor.
    Men då ska man inte hälsa på hos farmor o farfar eller någon annan som har matkladd  högt o lågt. (min svåger har DS, är otroligt bortskämd och mumsar choklad dygnet runt).
    Alla långa ledigheter träffar vi ju släkt o vänner med allt vad det innebär.

Jag har sett till att alla Max dagisfröknar vet att han blev dålig förra veckan. Men ett samtal med rektor skadar nog inte

Sådär - nu har jag fått spy galla igen. Tack för att ni lyssnade *over and färdig*
  • Kavat

Japp, äntligen!

Behövde nästan övertala läkaren, han ville inte riktigt ge remiss på dottern kändes det som. Men han bekräftade ju att visst är det så att RAST och pricktest är bra tester när det gäller att fånga snabballergiska reaktioner. Eksem och magtarmbesvär orsakas inte sällan av sk sena reaktioner och det är ju precis det båda våra barn har. Varför ska jag då inte göra lapptest?
    Känns sjukt att ens fundera på att inte göra det.

Jag känner ju att blodstrimmor i bajset inte är så friskt och vill veta om det var mjölken eller inte. Eller något annat och det blev för mycket med mjölk också. För så allergisk mot mjölk trodde vi inte att hon var...
    Sen misstänker ju vi att vi inte har hittat den sista saken hon inte tål, så hjälper detta oss något är det ju värt det. Och artikelförfattaren/läkaren i Norrköping tyckte ju att vi skulle testa båda! Så jag gav mig inte!

Undrans om de är ovänner på de olika ställena och det är därför de skiter i att upplysa föräldrar med barn med just dessa problem att det finns en möjlighet i lapptest? Kan man vara så ego som läkare, eller varför vill de inte hjälpa?
    Har ju varit i kontakt med två läkare och båda har sagt "nej, det finns inga fler bra tester att ta reda på era barns allergier, ni får lista ut dem själva och utesluta..." Ja, det har vi hållt på med så länge att jag inte har lust att plåga honom mer. Får man göra så? För han kände ju till att de gjorde lapptest här, men varför, varför har han inte sagt något?
    Och kommentaren sist, "ge havre, han har ingen sådan allergi" gör mig ännu argare. Hoppas nästan på att det visar på allergier....! Ni förstår va?

Blir arg så jag kokar!
    Det värsta är att man har sådan respekt för läkare att man inte vill skälla ut dem för man behöver ju dem på sin sida....

Men nu har jag avreagerat mig lite här!
    Och kan tillägga att sonen sov mellan 19.30 till klockan 06 i morse och jag har en mycket glad och nöjd kille här hemma nu när tanden också har kommit upp!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!