• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-03 11:54:57 följande:
    Snacka om skitsnack!
  • Blå Flygare

Ss hud blev mycket bättre när vi SLUTADE med miniderm. Beror på mineraloljan i den. Nu smörjer jag mycket sällan, och då med CCS sensitive (kan man ha från 1 år). Med miniderm smörjde vi 2 ggr/dag!

Och miniderm svider dessutom, mer ju torrare man är. Har testat själv! Och S skrek i början när vi smörjde henne med det.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-03 19:23:31 följande:
    Ss hud blev mycket bättre när vi SLUTADE med miniderm. Beror på mineraloljan i den. Nu smörjer jag mycket sällan, och då med CCS sensitive (kan man ha från 1 år). Med miniderm smörjde vi 2 ggr/dag! Och miniderm svider dessutom, mer ju torrare man är. Har testat själv! Och S skrek i början när vi smörjde henne med det.
    Oj! Hrm... Kan man få CCS Sensitive på recept också? Hjälper ju inte på lillebror än då. Men får höra med dem när jag kommer till allergimottagningen om jag kan få något "bättre".
    Tack!
  • Blå Flygare

Det finns en för bebbar som är utan mineralolja, jag undrar om det inte kan vara Fenuril? Den kan man få på recept. Har inte brytt mig för S, för nu när det går åt en flaska på 1½ år (sen blir den ju för gammal) så blir det ju ingen kostnad att prata om.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-03 19:29:38 följande:
    Det finns en för bebbar som är utan mineralolja, jag undrar om det inte kan vara Fenuril? Den kan man få på recept. Har inte brytt mig för S, för nu när det går åt en flaska på 1½ år (sen blir den ju för gammal) så blir det ju ingen kostnad att prata om.
    Haha, här gör vi av med 1 på 3 månader eller liknande! Ska kolla upp.
  • Lingi
    Kavat skrev 2008-04-03 12:18:31 följande:
    Tack för tipset! Får se om det ger sig nu, är ju betydligt bättre. Men låter värt att testa nästa gång om jag inte får bort torrheten.Kroppen är bra, det är kinderna som är problemet med den lille. Dottern däremot är torr över hela kroppen.
    Båda mina barn var torra, vi körde många-många år med ACO badolja, efter bad. Japp, efter bad, smörjde in dom, det var äckligt men det var BARA det som hjälpte.
  • Kavat
    Lingi skrev 2008-04-03 20:23:08 följande:
    Kavat skrev 2008-04-03 12:18:31 följande:Båda mina barn var torra, vi körde många-många år med ACO badolja, efter bad. Japp, efter bad, smörjde in dom, det var äckligt men det var BARA det som hjälpte.
    Tack för tipset!
    jag får testa mig fram här hemma och se vad som funkar!
  • falken

Vi gillar inte heller MiniDerm här, känns som om den inte går in i huden, ligger liksom ovanpå. Propyless tycker jag funkar jättebra, speciellt när man tar på den efter bad. Jag kollar innehållsförteckningen, men vet inte om den innehåller mineralolja? Vad brukar det stå då?
    Skulle gärna vilja ha namnet på den utan mineralolja isf, tror också att det inte är bra. Mandelolja ska ju vara väldigt bra, men vi tycker Propyless är bättre.

Mamsie, det är inte så att ni måste fasa ut just Laktulos så långsamt, doktorn måste ha menat att utfasningen av laxantia överhuvudtaget måste ska mycket långsamt. Ni kan byta imorn rakt av om ni vill. Kom gärna förbi och hämta vår packe med Movikol!

Movikol är mycket effektivare än laktulos, det räcker med ½-1 påse om dagen.
    Vi provade Resulax igår, och det bajsades fint idag. Iofs höll Signe på o hosta tills hon småkräktes lite efter vällingen med blandning i, men vem vet vad det kan ha berott på? Linfröavkoket kanske? Jag tog en halv påse själv också, för att se hur det var. Löste i vatten, och till skillnad från Movikol så smakar det inget konstigt. Perfekt i tex juice om han gillar det? Lite skumt i magen efteråt kändes det, får prova igen.

Laktosintolerans är ju ärftligt, som sagt

Signes mamsing
  • Kavat
    falken skrev 2008-04-03 21:54:44 följande:
    Vi gillar inte heller MiniDerm här, känns som om den inte går in i huden, ligger liksom ovanpå.
    Ja, dottern här klagar ofta över att det blir kladdigt! Men den verkar faktiskt hjälpa rätt bra ändå, men man får ju smörja ett par gånger per dag när det är dåligt. Men det går ju upp och ner.
    Fast det är inte så kul när hon inte vill bli smörjd av just kladdigheten...
    Japp, ska kolla andra!
  • Snutten

Vi använder locobase intensive, det enda som funkar riktigt bra för oss. Svindyr och går itne på högkostnads kortet men vad gör man inte???

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!