• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Blå Flygare

Falken: Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.

Jag har inte lärt mig dem än, borde skriva en lista att ha med i affären. Som jag gjorde med mjölken i början!

• Mamsie
    Lingi skrev 2008-04-03 20:23:08 följande:
    åda mina barn var torra, vi körde många-många år med ACO badolja, efter bad. Japp, efter bad, smörjde in dom, det var äckligt men det var BARA det som hjälpte.
    Vaddå äckligt?
    Jag tycker det är mysigt att olja in de goa små barna. Vips innan man vet ordet av så är det nån finnig jävel som inte ens vill pussas hejdå innan han släntrar iväg till skolan...
    Man sköljer bort överskottet med vatten och vispar omkring med händerna, precis som när man sköljer bort tvål.
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-04 13:39:34 följande:
    Vaddå äckligt? Jag tycker det är mysigt att olja in de goa små barna. Vips innan man vet ordet av så är det nån finnig jävel som inte ens vill pussas hejdå innan han släntrar iväg till skolan... Man sköljer bort överskottet med vatten och vispar omkring med händerna, precis som när man sköljer bort tvål.

Ja, det värsta är väl att de blir så otroligt hala!
  • Mamsie
    falken,
    jo... Men killarna har ju olika pappor så..  *letar efter svepskäl till varför jag totalt missat laktos-grejen*
    Och dessutom hade stora killen bara problem med laktos i puberteten. Från gymnasiet ungefär har han klunkat mjölk som om han vore en kalv. Jag kallade honom för kalven emellanåt också

Det är mina syskon i Stockholm och deras ungar som har laktosproblem, så jag har liksom inte levt med det i vardagen på samma sätt.

Jag kommer väldigt gärna och hämtar Movicol - för nu väntar jag inte på att någon läkare ska sanktionera bytet. Annars kan man ju testa Importal ExLax. Jag tror mer på Movicol faktiskt!
    Om man kan byta rakt av så gör vi det!
  • Mamsie
    Kavat skrev 2008-04-04 13:42:12 följande:
    Ja, det värsta är väl att de blir så otroligt hala!
    Jo, det förstås... *s*

Förresten - jag missade apoteket idag.
    Är den nån (hud)olja i vanliga livsmedelsaffärer som är lika bra som bebisoljan på Apoteket???
  • Mamsie
    Blå Flygare skrev 2008-04-03 23:14:45 följande:
    Falken: Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.Jag har inte lärt mig dem än, borde skriva en lista att ha med i affären. Som jag gjorde med mjölken i början!
    Shit pommfritt!
    Bäst att köra med oljor som man vet är ätbara då kanske...?
  • Kavat

Bröd utan vetestärkelse!

Garbo (garbo sun) hette ett av bröden på Ica som var utan vetestärkelse.www.celiac.com/catalog/product_info.php

Men jag hittar det inte på deras svenska hemsida
    www.proteamonline.se/customers/default.asp
    för där finns bara bröd med vetestärkelse, så det görs säkert någon annanstans och skickas fryst. Ligger ju i frysdisken.
    Fanns minst en sort till, med får kolla nästan gång. Trodde jag skulle hitta det på hemsidan, så la inte namnet på minnet.

Moilas bröd finns också, om man kan få dem att ta hem. Kollade aldrig om det fanns på Ica, men de har ju andra produkter och det finns ju svensk kontakt (Kung Markatta) Hade ju mycket kul på sin sida, dock en del med ägg, laktos osv i. Men bra sida med innehållsförteckningar!
    Vad är föresten tapiokastärkelse? Det är väl inte vete hoppas jag!?!?
    www.moilas.fi/swe/index.cfm

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!