• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Mamsie
    falken skrev 2008-04-05 18:05:24 följande:
    Aj aj, hade det på känn  Smakade du själv? Man kan inte klandra dem...
    Nickar bedrövat...
    Men såååå hemskt var det inte - bara lite knepig smak.
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • StinaTina
    Mamsie, Emma dricker Imprtal i äppeljuice utan problem. Vill oxå säga att vi slutade med laktulos några dagar efter hon började få importal och nu har hon bajsat 2 dagar i rad!
    Inte utan att man undrar om laktulosen gjorde så hon blev hårdare istället.......

Falken, ger du din "lilla" (vet ej hur gammal ditt barn är) linfröavkok (linfrögel)? Vi blev avrådda av bvc att ge Emma det eftersom det är mer eller mindre "rena fibrer" och barnet behöver dricka kopiösa mängder varje dag för att INTE bli stenhård i magen. Då Emma redan innan dricker 8 dl vatten/juice varje dag så skulle vi vara tvingade att trycka i henne flera dl mer vätska för att vara säkra på att magen ska bli lösare och inte hårdare. Vi funderade på att göra välling på en del linfrögel och en del vatten men det blir tydligen alldeles för mycket fibrer för den lilla maggen....... Hur mycket ger du varje dag? Har ni provat er fram för att inte få hård mage?

Att vänja sig av med mjölken kan jag helt klart säga att jag med har gjort Visst kan jag få idiot-nojjor och bara dreggla efter en maträtt med ost å mjölk å grädde. MEN när den väl står där framför mej så........... nä, så otroligt gott är det inte, vill ha pizza med iMat!

LINKÖPINGS-BOR: om det finns några här inne. Ica Maxi på Tornby kommer ta hem 6 olika produkter ur RAPSY sortimentet. Frutti, glasspulver, matlagningspulver är dom jag vet om sen kommer 3 till. Dom hoppas på leverans inom 2 veckor.
  • falken

Jaha, då hoppas vi på underverk med Max lilla mage. Med Importal Ex-lax alltså?

Har inte gett linfröavkok på ett par dagar, det har funkat bra ändå. Däremot glömde jag Importal en dag, och då blev det hårt igen. Nu kör vi med ½ påse/ vällingflaska ca 200 ml, det kan bli 1-2 sådana per dag.
    Så nu vet vi var vi har den lilla (1½-åriga) magen  *skålar för det*

Signes mamsing
  • Mamsie

Max äääälskar fruktpuréer, så jag tog en rövare och strödde en hel påse på Importal ExLax på några matskedar fruktpuré, och presenterade det som "medicin-socker på frukten".
    Han slevade i sig alltihop och tiggde om mer "socker"
    Ujdåh, vad göra?
    Han fick den tomma Importal-påsen och låtsades strö på socker. - Söting!
    Sedan var han o pappa på IKEA och Max klunkade i sig cocacola till korven o brödet. Söndagsgodis

Jahapp, nu vet vi att Importal funkar att få i honom. Hoppas magen funkar av det också

• StinaTina

Ehhhh, MAX-DOS Importal för 1 - 6 åringar är 1/2 påse dagligen.

Vi ger Emma maxdosen för att OM hon blir bättre i magen dra ner till 1/4 påse om dagen. Vanliga biverkningar är gasbildning, buksmärtor, kramper, diarré och mättnadskänsla. Överdosering kan ge diarré (såklart ) Kan bli väldigt bubbligt i magen av för mycket, bättre att ta det lilla lugna och vänta. Det KAN ta upp mot 3 dygn innan något poo-poo kommer ut. Emma tog det 3 dar för importal att verka men nu tycker jag att det börjar komma igång ordentligt bra och hon gör nr2 oftare. *pust*

Vilket skitsnack......

• Mamsie
    StinaTina skrev 2008-04-06 21:42:33 följande:
    Ehhhh, MAX-DOS Importal för 1 - 6 åringar är 1/2 påse dagligen. Vi ger Emma maxdosen för att OM hon blir bättre i magen dra ner till 1/4 påse om dagen. Vanliga biverkningar är gasbildning, buksmärtor, kramper, diarré och mättnadskänsla. Överdosering kan ge diarré (såklart ) Kan bli väldigt bubbligt i magen av för mycket, bättre att ta det lilla lugna och vänta. Det KAN ta upp mot 3 dygn innan något poo-poo kommer ut. Emma tog det 3 dar för importal att verka men nu tycker jag att det börjar komma igång ordentligt bra och hon gör nr2 oftare. *pust*Vilket skitsnack......
    Eftersom han fick 25ml Laktulos om dagen (vilken är en stooooor dos) så resonerade vi som så att vi ger en hel påse Importal. Om han får diarée så har vi uppnåt vårt mål, för vi har nämligen inte lyckats framkalla diarée på något sätt tidigare. Han hade inte ens diarée när han hade magsjuka! (Kräkningar, feber, spydde av minsta lilla osv...) Vi fick ge honom Resulax under magsjukan och han sket harpluttar

Han fick Importal i höstas utan resultat; då var vi uppe i en hel påse om dagen till ett barn som inte hade fyllt 1 år!
    Nu chansar vi på att det var flera faktorer som spelade in och att det ska lyckas bättre den här gången.

Max' problem är alltså att han är hård - stenhård - men han får ut bajset med 1-3 dagars mellanrum. Längre än så låter vi honom aldrig gå utan att vi i så fall ger Resulax.
    Målet är att han ska få mjuk avföring som han kan få ut utan stor ansträngning eller smärtor.
    En rejäl diarée känns som en ganska tilltalande tanke just nu. Kanske det kunde tömma hans tarmar ordentligt för första gången på väldigt länge...
  • falken

Mamsie, hur ska ni göra med soja-släktingarna nu då, ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? Det kan ju va nåt mer som ställer till det för magen menar jag, han är ju sjukt förstoppad

Signes mamsing
  • StinaTina

Mamsie, aha, en av de få som önskar diarré Flört Själv så är jag glad så länge det är lite smålöst, eftersom diarré innebär en allergisk reaktion Det som kan hända är ju att det blir väldigt ont i magen men det kanske det är redan innan......

Men det måste ju vara något som gör att han är så hård i magen, ni hittar inte något som gör att det blir så? Äter han russin, det kan ju hjälpa en del......

• Kavat

Nu har jag mailat lite till med läkare från Norrköping. Han skriver att patchtest är ett billigt test liksom pricktest. Däremot är RAST dyrt. Då förstår jag ännu mindre varför de gör RAST och inte lapptest, när det oftast inte visar på sonens symptom... Hm...
    Fanns tydligen något franskt "kit" för mjölk som kostade 30 Euro, men som han skrev hans kostar väl max 1 kr!

Mamsie, vad skönt att ni fick i honom det! Hoppas det går bra nu!

• Kavat
    StinaTina skrev 2008-04-07 09:03:13 följande:
    Mamsie, aha, en av de få som önskar diarré  Själv så är jag glad så länge det är lite smålöst, eftersom diarré innebär en allergisk reaktion Det som kan hända är ju att det blir väldigt ont i magen men det kanske det är redan innan......Men det måste ju vara något som gör att han är så hård i magen, ni hittar inte något som gör att det blir så? Äter han russin, det kan ju hjälpa en del......
    Blir man hård i magen av russin? Eller lös menar du?

Funderar på dotterns intag av mat. Hon skulle kunna leva på majs och russin och pasta om hon hade fått. Men majs är ju stoppande, ja du måste mena att russin är lösande då jag.. *tänker högt*
    Men har funderat på att det är någonting däri som gör att hon kliar mer. Läste att en del russin och i större mängder är giftigt!?
    Det var typ rekomendation på ett sånt där minipaket i veckan och då äter hon ju bra mycket mer vanligtvis..
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!