• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken

Kavat - var hittade du det brödet? Jag kan tänka mig att åka ett par mil såg ju gott ut ju.
    Det enda vi hittat är Fria Rutan, men det har varit slut hittills på ICA Kvantum i Frölunda. Beställs från Australien tydligen.

Signes mamsing
  • Blå Flygare
    Mamsie skrev 2008-04-04 13:50:29 följande:
    Jo, det förstås... *s* Förresten - jag missade apoteket idag. Är den nån (hud)olja i vanliga livsmedelsaffärer som är lika bra som bebisoljan på Apoteket???
    Olivolja och kallpressad raps ska vara det som är bäst även för huden, bättre än de oljor man köper för huden. Vi kör på raps, och enda nackdelen är att den inte luktar lika mysigt som babyjohnsons
  • falken

TAck myran förresten - det är ju vaselin och paraffin i det mesta!

Ska inte mandelolja va väldigt bra också?

Signes mamsing
  • Blå Flygare

falken: Det är säkert super, men mandel är ju ett ganska stark allergen också (om än inte lika starkt som nötter). Så jag låter bli.
    Weleda har bara grejer utan mineralolja, men som med allt från hälsokosten innehåller det mindre syntetiskt och mer allergent. Så S fick nässelutslag när vi testa deras baby-kräm.

• Kavat
    falken skrev 2008-04-04 20:30:26 följande:
    Kavat - var hittade du det brödet? Jag kan tänka mig att åka ett par mil såg ju gott ut ju.Det enda vi hittat är Fria Rutan, men det har varit slut hittills på ICA Kvantum i Frölunda. Beställs från Australien tydligen.
    Ica på Kungsmässan i Kungsbacka..
    Hoppas nu det var det, men det var ett från Garbo med solrosfrön iaf, så det måste ju varit det. Men det fanns några fler.

De borde ju kunna ta hem det till ert Ica också? Tycker att de är jätte bra på att ta hem saker man eftersöker.
    Har köpt Rapsy matlagningspulver nu. Vet dock inte vad jag ska ha det i?! För jag har vant mig av med mjölk i mat...!
  • falken
    Blå Flygare skrev 2008-04-04 21:27:54 följande:
    falken: Det är säkert super, men mandel är ju ett ganska stark allergen också (om än inte lika starkt som nötter). Så jag låter bli.Weleda har bara grejer utan mineralolja, men som med allt från hälsokosten innehåller det mindre syntetiskt och mer allergent. Så S fick nässelutslag när vi testa deras baby-kräm.
    Fick Signe också, av Weledas babyolja.

Kavat, bra att man snabbt vänjer sig. Atkinsdiet nu eller?
    Signes mamsing
  • Mamsie
    Blå Flygare skrev 2008-04-04 21:19:07 följande:
    Olivolja och kallpressad raps ska vara det som är bäst även för huden, bättre än de oljor man köper för huden. Vi kör på raps, och enda nackdelen är att den inte luktar lika mysigt som babyjohnsons
    åh, jag hade ju olivolja hemma. Glömde det!

Nåja, jag hittade en "provflaska" änglamarks babyolja. Han har ju hittills tålt mineraloljorna bra - det är bara när pappa använt tvål eller badskum som han blivit sämre i huden. Eller när vi slarvat med bad/dusch + olja; ibland är Max för trött eller sjuk för att bada...

Kavat! Jag sällar mig till gänget som vant sig av med mjölkprodukter...
     Känner mig som en fd mjölkinist när jag nästan stööönar efter smältande ost. Men när jag får chansen till traditionell "mjölkmat" så står det still i huvet
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat
    falken skrev 2008-04-04 21:54:14 följande:
    Fick Signe också, av Weledas babyolja.Kavat, bra att man snabbt vänjer sig. Atkinsdiet nu eller?
    Nja. Eftersom jag slutat amma så kan ju både jag och maken äta mjölkprodukter. Men dottern äter ju mjölkfritt och det är bra mycket enklare att laga en sak till alla än att separera och hålla helt fritt till henne, med risk att glömma och dubbel uppsättningar kastruller osv.

Sonen äter ju än så länge bara våran egna "specialmat utan allt" (nåja, potatis, kött och majs som grund) som vi gör en gång i veckan och slänger in i frysen.

Men nog har vi smugit in separat sås någon fredag eller ostmacka någon gång!
  • Mamsie

Max låter hälsa att,
    Movicol Junior smakar "inte gott" ...
    Varken i "ooos" (apelsinjuice) eller "bubbe-icka" (bubbeldricka = cocacola).

Jahapp... ska testa Importal då. Kanske det funkar bättre i "oos" eller "bubbe-icka" ??

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • falken
    Mamsie skrev 2008-04-05 17:35:39 följande:
    Max låter hälsa att, Movicol Junior smakar "inte gott" ... Varken i "ooos" (apelsinjuice) eller "bubbe-icka" (bubbeldricka = cocacola). Jahapp... ska testa Importal då. Kanske det funkar bättre i "oos" eller "bubbe-icka" ??
    Aj aj, hade det på känn Fundersam Smakade du själv? Man kan inte klandra dem...
    Signes mamsing
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!