• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    Kavat skrev 2008-04-07 09:04:13 följande:
    Nu har jag mailat lite till med läkare från Norrköping. Han skriver att patchtest är ett billigt test liksom pricktest. Däremot är RAST dyrt. Då förstår jag ännu mindre varför de gör RAST och inte lapptest, när det oftast inte visar på sonens symptom... Hm...Fanns tydligen något franskt "kit" för mjölk som kostade 30 Euro, men som han skrev hans kostar väl max 1 kr! Mamsie, vad skönt att ni fick i honom det! Hoppas det går bra nu!
    Alltså att RAST inte visar på sonens symptom...! Men det fattade ni nog.
  • Mamsie
    falken skrev 2008-04-06 22:02:25 följande:
    Mamsie, hur ska ni göra med soja-släktingarna nu då, ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? Det kan ju va nåt mer som ställer till det för magen menar jag, han är ju sjukt förstoppad
    Just nu chansar vi på att han är hård pga slarv på dagisavdelningen.
    Och att han är allergisk mot soja trots neg pricktest. Så undviker baljväxterna men är inte "totalt hysteriska" som vi är med mjölk.

Sjukt förstoppad ja! Men jag hoppas ni förstod att han bajsar förr eller senare, oftast med 1-3 dagars mellanrum med mycket möda och stort besvär.
    Om han inte bajsat på några dagar, trots att han ränner på pottan o klämmer, så får han hjälp av Resulax och släpper då en näve puttekulor eller golfbollar i pottan.

Till och med dagispersonalen som är vana vid det mesta säger att han är väldigt väldigt förstoppad, även jämfört med ungar som håller på skiten i en vecka eller två.

Max Love - hårdaste killen i sta'n ?
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • StinaTina
    Kavat skrev 2008-04-07 09:07:43 följande:
    Blir man hård i magen av russin? Eller lös menar du?Funderar på dotterns intag av mat. Hon skulle kunna leva på majs och russin och pasta om hon hade fått. Men majs är ju stoppande, ja du måste mena att russin är lösande då jag.. *tänker högt* Men har funderat på att det är någonting däri som gör att hon kliar mer. Läste att en del russin och i större mängder är giftigt!?Det var typ rekomendation på ett sånt där minipaket i veckan och då äter hon ju bra mycket mer vanligtvis..
    Visst är russin lösande Vi ger Emma ekologiska osvavlade russin som köps i en hälsokostaffär. Mycket mindre gift i dom än i vanliga "svarta" russin. Dom är mycket sötare och godare oxå
    Både majs och vitt mjöl (ex pasta) är stoppande

Mamsie, stackars liten då förstår ajg att diarré är att föredra.
  • Mamsie
    criwi,
    kan det vara så att det tar några dagar för laxermedlet att fungera när man börjar från "ingenting"? Nu har ju Max fått Laktulos sedan i höstas och gick över till Importal.
    Vi gav honom Resulax idag. Efter puttekulorna kom en mjuk korv! *lyfter händerna mot skyn* 

Kavat,
    jag som trodde kostnaden var det avgörande. Nu funderar man ju på om det är jobbet som kostar? Det tar längre tid att sätta lappar på ryggen än att ta ett blodprov? Eller så krävs det mer kunskap av personalen och att det är en "bortglömd" kunskap.
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • fairyfloss

Är det veteprotein i glukos som är utvunnet ur vete?!

• StinaTina

Mamsie, för Emma tog det 3 dygn för Importalen att göra verkan. Kan ta mellan 1 - 3 dygn för det att komma igång. Eftersom Ni oxå kört med laktulos så kanske ni ska räkna med 3 dagar innan det börjar fungera ok.

• falken
    fairyfloss skrev 2008-04-07 16:06:59 följande:
    Är det veteprotein i glukos som är utvunnet ur vete?!
    Vet inte. Signe har exem idag, och jag undrar så vad hon fått i sig. Kanske tål hon inte Rice Dream med spår av protein från korn ändå? Tål du den?
    Signes mamsing
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-07 15:43:21 följande:
    criwi, kan det vara så att det tar några dagar för laxermedlet att fungera när man börjar från "ingenting"? Nu har ju Max fått Laktulos sedan i höstas och gick över till Importal. Vi gav honom Resulax idag. Efter puttekulorna kom en mjuk korv! *lyfter händerna mot skyn*  Kavat, jag som trodde kostnaden var det avgörande. Nu funderar man ju på om det är jobbet som kostar? Det tar längre tid att sätta lappar på ryggen än att ta ett blodprov? Eller så krävs det mer kunskap av personalen och att det är en "bortglömd" kunskap.
    Ja, enligt Norrköpingsläkaren så var den dyraste biten för hans patienter att ta sig till dem två gånger...!
    Han skrev att det var ett mycket billigt test liksom pricktestet är. RAST var tydligen betydligt dyrare. Så varför de inte utför patchtesterna är för mig en gåta.

Det måste ju blir dyrare att ha långa utredningar på patienter som springer hos läkare och dietist med allergier som de inte kommer på än att ta ett sånt test...
    Jag är fortfarande väldigt frågande till det hela, men ska luska vidare här i stan så får vi väl se vad jag kommer fram till...
  • StinaTina

Kavat, vad heter läkaren du varit i kontakt med? *nyfiken på om det är Emmas läkare*

Å, käja nån. Säjej Nasse
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-04-07 21:00:10 följande:
    Kavat, vad heter läkaren du varit i kontakt med? *nyfiken på om det är Emmas läkare*
    Får man svara sånt här? Hm, skickar ett meddelande så jag inte gör nåt knas!
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!