• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken

Mamsie, bajsar han fortfarande?

*bajsfixerad*

Signes mamsing
  • Kavat
    falken skrev 2008-04-08 23:58:30 följande:
    Mamsie, bajsar han fortfarande?*bajsfixerad*
    Jag är också nyfiken på hur han mår!

Nu har jag fått tid till lapptest! Måndag i nästa vecka! Hurra! De ska testa mjölk, soja, ägg, vete, havre på båda barnen.
    Är det något annat jag borde be dem testa?!

Sonen är pigg och glad. Dottern är nu prickig på kinderna igen. Och väldigt väldigt grinig och klagar över magont...
    Funderar och funderar. Men..
    1. hon är förkyld fortfarande 2. Det har gått 10 dagar sedan mjölkintag/blodstrimmor i bajset och hon har bara bajsat en gång (onsdags tror jag)!!!
    Tillbaks till bajssnacket. Men hon hade ju över 39 graders feber i slutet på förra veckan/helgen och åt inte så mycket, men hur många dagar ska man vänta innan man "söker hjälp" för den saken?
    Kan ju vara därför hon har ont i magen...
  • Mamsie
    Skitsnack, fekalieprat, bajsdiskussioner

Max bajsar inte...

Vi gav honom en hel påse Importal i 2 dagar, sedan ½ påse i 2 dagar. Jag sa på dagis att vi ger honom vuxendoser laxermedel så om han får diarée så är det INTE magsjuka.

Inte faen har han bajsat på två dagar! Nu sitter han och bajsar med hjälp av Resulax. Men men, det är mjukare i alla fall. (alla framsteg är framsteg )

Så... ska han ha ½ eller 1 påse Importal imorrn?

Han dricker halvdant.. inte sämre än andra barn, men jag vill att han dricker mer. Ett sätt att få i honom vätska är att ge "blöt" mat som lösa fruktpuréer och välling.
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Kavat,
    bra att ni har tid till lapptestet!
    Kolla fisk (torsk)? Kommer inte på nåt mer än det du räknat upp annars.
    Myran, du har väl koll på de vanligaste allergenerna?

Jag har glömt köpa hem soja.. tänkte helt enkelt ta ett plåster el nåt med soja-kladd och ett plåster fuktat med rent vatten som jämförelse.
    Max haaaatar plåster och alla typer av förband - troligtvis pga brännskadan för 2-3 månader sedan, så jag vill ta det lite "pedagogiskt" med honom. Om det går.
    Nåja, vi leker med plåster hemma och jag är hans försökskanin nr 1.

Feberförkylningar, infektioner i allmänhet kan ställa till det med hela systemet - och vätskebalansen störs av feber. Kanske bara för lite vätska helt enkelt?

Hoppas det LÖSER sig ^^
  • Kavat

Mamsie, japp det löste sig precis. Och upplöste sig. Vilken elefantskit det kom!
    Jaja, skönt iaf. Men hon är allt knas i magen fortfarande.

Torsk ja! Hrm, det glömde jag säga till dem att vi trodde han reagerade på nåt där.
    När han fick smaka lax för nån vecka sedan gallskrek och slutade inte på tio minuter, han började skrika som besatt någon minut efter han ätit det. Vet inte om han blev förbannad för han inte fick mer eller om han fick ont. Men blir han sur/arg så skriker han ju inte så länge.
    Jag fick lite smått panik när han inte tystnade och gav honom lite tavegyl tillsist och sen skrek han lite till och sen var det bra.. Ja, han lugnade ju sig och vad det var vet jag inte för jag har inte vågat prova igen än.

Ja, torsk kanske hade varit bra att kolla på lapptestet? För det måste ju gå?
  • Mamsie

De där fullkomliga skrikanfallen är bara sååååå jobbiga!
    Hur i hela friden ska man veta om det är pga humör eller allergi?

Man får ta en lugn o fin tidpunkt och provocera för att se om man kan framkalla skriket igen?
    Neeeejeh, jag vill inte... Huvvaligen!

• Blå Flygare

Vet inte om man kan testa fisk på lapptest, men fisk är ju en korsallergi med ägg så är det möjligt så är det väl bra att kolla upp. Vi fick inte ge S fisk innan året eftersom hon var allergisk mot ägg. De flesta äggallergikerna får det, men läk tyckte inte det i hennes fall eftersom äggallergin kom så tidigt. Så jag kan tänka mig att du Kavat inte ska ge fisk då han verkar känslig mot mycket. Men alla läk har olika teorier - det finns tyvärr inte så mycket för dem att gå på utan får gissa vilka slutsatser de ska dra från olika undersökningar.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-09 18:59:31 följande:
    Vet inte om man kan testa fisk på lapptest, men fisk är ju en korsallergi med ägg så är det möjligt så är det väl bra att kolla upp. Vi fick inte ge S fisk innan året eftersom hon var allergisk mot ägg. De flesta äggallergikerna får det, men läk tyckte inte det i hennes fall eftersom äggallergin kom så tidigt. Så jag kan tänka mig att du Kavat inte ska ge fisk då han verkar känslig mot mycket. Men alla läk har olika teorier - det finns tyvärr inte så mycket för dem att gå på utan får gissa vilka slutsatser de ska dra från olika undersökningar.
    Tack!
    Ja, varför är jag inte förvånad att höra att det finns läkare som rekomenderar att undvika fisk innan ett år... Och att vår läkare inte sagt så. Jaja, kanske ska avvakta lite med laxen, men han är ju snart 11 mån.
    Läkaren sa som sagt att han tyckte vi kunde börja med lax och se.
    Men man blir ju skiträdd när ungen håller på att skrika ihjäl sig nästan. Puh, ja, det här får nog lägga sig minst till han är över året skulle jag tro innan jag vågar testa igen.

När fick S äggallergi? Och hur allergisk är hon? Hur yttrar det sig?

Mest nyfiken för jag har ingen aning hur känslig vår lille är egentligen. Han har ju inte fått i sig ägg annat än genom bröstmjölken. Vad vi vet!
    Jag misstänkte ju t.ex ägg i påskas, men vet inte. Isf har han fått i sig en liten smula alternativt nån av ungarna/vuxna har skalat/tagit i äggen och på något som han varit på. Han hade runt 3 på RAST (0-6) innan jul.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!