• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • StinaTina
    Mamsie, vi har nu hållit på med Importal i ca 3 veckor. Emma har fått 1/2 påse om dagen (utan ett par dagar då vi gav henne 1/4) . Hon har ändå bajsat var 8:de dag MEN nu börjar det tydligen komma igång. Han bajsade i fredags, lördags och idag Vilket bara ger högst 4 dagar mellan. Det är inte alls löst utan sådär lagom krämigt (vilket härligt skitsnack). Kanske värt att "hålla ut" ett tag till och se om han kommer igång och bajsar. Fundersam Det kanske tar lite längre tid hos er oxå.

Ja, just det, vi har inte gett henne någon form av laxerande förutom Importal under dom här 3 veckorna. Läkaren tyckte att hon skulle bajsa av "egen fri vilja" för att få igång magen på ett "naturligt" sätt (och jag håller med ).
    Hon har fått microlax (eller liknande, kommer inte ihåg vad det heter) tidigare och följden blir endast att hon helt enkelt vägrar bajsa. (liten bestämd kicka )
  • Blå Flygare

Kavat: Runt 3 mån var hon när vi fattade att hon inte tålde ägg. Hon fick magont (på kvällen, natten bara) och kräktes mer än vanligt. Men ingen eksem. Vid 1 år så provocerade vi och hon fick lite magont mot kvällen men ffa så ville hon inte äta det. När hon fick i sig större mängd (en skiva chokladkaka) så fick hon eksem på magen också. Så trots att vi upptäckte det tidigt och "bara" på amningen så är hon ändå inte starkt allergisk RAST visar inget, men det gör det inte på mjölk heller på henne och det tål hon verkligen inte.

Lax är den mest allergivänliga av fiskarna, så det är bra att börja med den när man provocerar. Om hon reagerat mot den tycker jag ni ska avvakta, men annars så är det mer tveksamt till att råda till avhållsamhet från fisk för att fisk har så många goda egenskaper och man har inte sett någon minskning av allergier utan istället ökning under de åren som den allmänna rekomendationen var att inte äta fisk o ägg innan ett år.

• Blå Flygare

Falken: Var det du som undrade var man kunde hitta cocosgrädde? Nu har jag hittat det på coop i Kållered.

• Mamsie
    StinaTina skrev 2008-04-09 20:50:12 följande:
    Mamsie, vi har nu hållit på med Importal i ca 3 veckor. Emma har fått 1/2 påse om dagen (utan ett par dagar då vi gav henne 1/4) . Hon har ändå bajsat var 8:de dag MEN nu börjar det tydligen komma igång. Han bajsade i fredags, lördags och idag Vilket bara ger högst 4 dagar mellan. Det är inte alls löst utan sådär lagom krämigt (vilket härligt skitsnack). Kanske värt att "hålla ut" ett tag till och se om han kommer igång och bajsar.  Det kanske tar lite längre tid hos er oxå. Ja, just det, vi har inte gett henne någon form av laxerande förutom Importal under dom här 3 veckorna. Läkaren tyckte att hon skulle bajsa av "egen fri vilja" för att få igång magen på ett "naturligt" sätt (och jag håller med ).Hon har fått microlax (eller liknande, kommer inte ihåg vad det heter) tidigare och följden blir endast att hon helt enkelt vägrar bajsa. (liten bestämd kicka )
    Gick ni över från annat (tex laktulos) eller var det första gången hon fick laxerande?

Man kan tydligen ge en STOR dos i 2-3 dagar innan man går över till en underhållsdos. Med tanke på att Max inte ens blir lös av magsjuka så trodde vi att han skulle bli lös av en hel påse i 2 dar. Sedan trodde jag det skulle sätta fart av ½ påse...
    Nåja, vi fortsätter med ½ påse om dagen ett tag och sen får jag väl göra en ny värdering.

Max har inte bajsvägrat hittills, och jag är otroligt tacksam för det! En sköterska rådde oss att hellre ge Resulax än att låta honom gå förstoppad så länge att han kan få "pottskräck".  Han har tydligen inte förstått att man kan låta bli att bajsa Han ränner på pottan och blir efter 3-4 försök jätteledsen när han inte får ut det

Microlax kan orsaka att "tarmen blir lat", så det ger vi inte mer än tillfälligt - men Resulax ska inte påverka tarmen på samma sätt.
    Kan det vara det som läkaren menade för din dotter?

Nåja, idag hade kokerskan gett ett mjölkpaket till dagisavdelningen så att Max kunde prova det: Laktosfri mjölk...
    GAAAAH! Han är ju mjölkproteinallergiker!
    Nåja, Max hade inte velat ha det som väl var... Han hade bara skakat på huvet när de visade paketet.
    Smart unge! Synd inte kokerskan är lika smart som en 21-månaders knodd Fot i munnnen
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat

Mamsie, visst är det coolt när ungarna har koll! Men livsfarligt när inte vuxna har det.
    Min make satt här en tidig morgon och gjorde smörgås till dottern med ost på, men hon sa "pappa, jag tål inte ost!" Smarta ungar är bra.
    Det är knappt så man vågar vara trött med tanke på att vi har ett antal olika mjölk-drycker i kylkåpet. Lillebror tål ju bara risdryck och systeryster ris och havre! Det gäller att ha tungan rätt i munn.
    Annars kör vi på samma smör, margarin osv och maten lagas nästan alltid mjölkfri, men det gäller att veta vad man gör.

Här är dottern helt grinig fortfarande. Hela dan har hon grinat och skrikit och avreagerat sig på mig och lillebror. Hon hade ont i magen och försökte bajsa, men skrek att det gjorde ont och det kom inget. Känns som om magontet blir värre... Men vet inte, det kan ju lika gärna vara infektionen som inte vill släppa sedan helgen. Hon sover mycket mer än vanligt på dan och somnar på kvällen ändå. Men ingen feber så känns inte stor idé att åka till läkaren heller.
    Nu börjar jag tro att antingen så förstörde mjölken hennes mage helt så hon reagerar på "allt" eller så är det något annat som hon absolut inte tål... Tänk om det skulle visa sig att det är vete/havre på henne också. Skulle iofs inte förvåna mig, men hoppas inte det. Samtidigt som man vill veta vad det är som gör ont i hennes mage...

• Blå Flygare

Mamsie. Det där har ni ju redan gått igenom!

• Mamsie
    Kavat,
    just pga "den manliga faktorn" (eller mänskliga faktorn kanske det heter...) så vill jag inte ha mjölkprodukter eller soja hemma.

Vi har vanlig mjölk, men det är så inarbetat att Max absolut inte får komma i kontakt med det så det är inga problem.

Nu måste jag ge maken en eloge för att han har fattat "houserules", men min mamma har det varit värre med... NU verkar pengen har trillat ner i alla fall och hon köper inte annat än tex rent kött, ren kyckling, och dessutom är hon ganska duktig på att läsa innehållsförteckningar. Inga misstag har hänt hittills med ex bröd.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-10 20:19:27 följande:
    Kavat, just pga "den manliga faktorn" (eller mänskliga faktorn kanske det heter...) så vill jag inte ha mjölkprodukter eller soja hemma. Vi har vanlig mjölk, men det är så inarbetat att Max absolut inte får komma i kontakt med det så det är inga problem. Nu måste jag ge maken en eloge för att han har fattat "houserules", men min mamma har det varit värre med... NU verkar pengen har trillat ner i alla fall och hon köper inte annat än tex rent kött, ren kyckling, och dessutom är hon ganska duktig på att läsa innehållsförteckningar. Inga misstag har hänt hittills med ex bröd.
    Nää, det är så lätt att ta fel. Jag hade fattat om han tagit vanlig mjölk istället för havredryck, men ost!
    Fast det är ju så som du säger mjölken har man så totalkoll på, eller försöker iaf!
  • Mamsie

mer

Mamsie skrev 2008-04-10 20:10:21 följande:
    Jo... vi har ju det Jag har gnällt mer här Mjölkistråden-barn & vuxna ... igen nu.
    Spännande värre ^^
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!