• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • meic

Hoppar in här jag med, mina allergier är:
    soja och baljväxter (ärtor bönor guarkärnmjöl fruktkärnmjöl mm)
    vete
    havre
    korn
    råg
    rå potatis
    vissa grönsaker
    pollen
    nötter
    (laktos)
    alla färska frukter

• Kavat
    meic skrev 2008-04-11 15:17:57 följande:
    Hoppar in här jag med, mina allergier är:soja och baljväxter (ärtor bönor guarkärnmjöl fruktkärnmjöl mm)vetehavrekornrågrå potatisvissa grönsakerpollennötter(laktos)alla färska frukter
    Hejhej!
    Oj! Vad massa grejer du inte tål. Låter ungefär som min son...!
    Jag hoppas ju iofs att allt ska växa bort på honom. Optimist, javisst!
    Men, vad bra då har du säkert en jätte massa bra tips!?
  • meic
    Svar på #442
    absolut det är bara att fråga på!

många växer det bort på, min pappa har haft samma som mig men blev av med ALLT utom nötallergi i 45-års åldern, det är lite märkligt...
  • Mamsie
    Svar på #443
    Min första man blev av med sin kattallergi i 45-årsåldern
    Försenad pubertet?
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • StinaTina

Mamsie, vi gick över från Laktulos, det har hon fått jättelänge och det har inte hjälp ett endaste dugg. Om tarmen blir lat eller inte vet jag inte för Emma har bara fått microlax (eller liknande) 3 eller 4 gånger i hela sitt liv. Saken är den att hon verkligen HATAR att få det och helt enkelt vägrar bajsa. När hon fått medlet så får hon "panik" för att hon inte kan låta bli att bajsa, då följer det att hon vägrar sen när medlet slutat verka och hon kan hålla emot.

Du har helt klart en väldigt klok son. Tänk att han inte tog emot mjölken, så skönt att det gick bra. Vad tänkte kokerskan, helt snurrig eller?

• Kavat
    meic skrev 2008-04-13 16:26:41 följande:
    Svar på #442absolut det är bara att fråga på!många växer det bort på, min pappa har haft samma som mig men blev av med ALLT utom nötallergi i 45-års åldern, det är lite märkligt...
    Ja, den jag egentligen är bekymrad för är dottern som har ont i magen och är jätte retlig, grinig och hysterisk.
    Vet inte, men jag tror det är något hon inte tål.
    Ska göra patchtest på båda imorgon.
    Och nu misstänker jag ju att hon "också"? utvecklat havreallergi eller nåt. Det blir bara värre och värre... Men nu ska jag inte måla f-n på väggen i onödan eller innan jag vet något.
    Hon är prickig i ansiktet igen och kliade i knävecken. Vi var i och för sig uppe hos farmor och farfar i helgen och jag, dum som jag var, förlitade mig ju på att de hade "koll", så vågade inte lusläsa allt. Och nu i efterhand funderar man, har hon fått i sig mjölk ändå på nåt sätt?
    Eller så är det någon infektion som inte ger sig helt.. För hon är hopplöst grinig!
  • Kavat
    meic skrev 2008-04-13 16:26:41 följande:
    Svar på #442absolut det är bara att fråga på!många växer det bort på, min pappa har haft samma som mig men blev av med ALLT utom nötallergi i 45-års åldern, det är lite märkligt...
    [/citat]
    Mamsie skrev 2008-04-13 17:52:00 följande:
    [citat]
    Svar på #443Min första man blev av med sin kattallergi i 45-årsåldern Försenad pubertet?
    Oj! Ja, jag hade ju hoppats i 3-års åldern dock!
  • Kavat

Nu sitter de plåster på ryggen på båda barnen.. Men hon ville inte tala om vilket som var vad. Satte 5 st och ett med 2 brevid. Gissar att de 2 är en utan och en med något de ska reagera på?

Och sen får jag väl gissa mig till resten. Ägg borde ju båda få prickar på. Soja och mjölk på dottern och havre och vete sonen?! Nää, har ju ingen aning så jag får väl snällt vänta och se.
    Dottern reagerade ju jätte mycket när hon fick ett Embla ("bedövningsplåster") som de inte tvättade bort. Så jag är rädd att de kommer reagera på plåstret. Men, det återstår att se.
    Sköterskan sa återigen att det inte ger utslag på magont. Men vad det verkar så har hör det ju ihop, i alla fall på mina ungar.

Sen var vi även på BVC, och BVC-sköterskan hade aldrig hört talas om patchtest. Så nu vet hon var det är.

• fairyfloss

Nu vet jag att det är vete. Misstänker i alla fall starkt! Åt ett par chicken nuggets häromdagen med vete på, dagen efter började det klia på magen. Sen åt jag lite mer vete efter ett par dagar (åt ute och det fanns inget annat och jag höll på att dö av hunger så jag åt vetebröd) och det är nu tydligt ezcem över halva magen och längryggen . Så jag tror extremt mycket på att det är veteallergi. Gluten kan jag nog utesluta för jag har ätit rågbröd flera gånger och inget har hänt! Skönt det i alla fall. Fast tyvärr är det ju sååå mycket som har spår av vete i sig ändå. Men vi får väl se hur det utvecklas!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!