• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-04-15 11:59:07 följande:
    Nu vet jag att det är vete. Misstänker i alla fall starkt! Åt ett par chicken nuggets häromdagen med vete på, dagen efter började det klia på magen. Sen åt jag lite mer vete efter ett par dagar (åt ute och det fanns inget annat och jag höll på att dö av hunger så jag åt vetebröd) och det är nu tydligt ezcem över halva magen och längryggen . Så jag tror extremt mycket på att det är veteallergi. Gluten kan jag nog utesluta för jag har ätit rågbröd flera gånger och inget har hänt! Skönt det i alla fall. Fast tyvärr är det ju sååå mycket som har spår av vete i sig ändå. Men vi får väl se hur det utvecklas!
    Hm, ja, men det är jätte mycket mer gluten i vete. Men har inte hört att man får prickar av gluten...? Men är inte så insatt. Än...!
    Ja, vetestärkelse finns ju i mycket t.ex. Trist!
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-15 14:18:01 följande:
    Kavat, hur reagerade ungarna på att plåstras om? Sover de bra på nätterna?
    Näääääää....
    Dottern har klagat över plåstret. Men annars är hon ok. Var värre i helgen än nu.
    Men sonen gnäller och skriker till och är oerhört gnällig. Så han reagerar. Men vet ju inte hur. Han är lite snorig också. Tycker ju att det är en sån liten mängd som ligger an mot huden, men det kanske räcker för att få reaktion???
  • Mamsie
    Svar på #453
    Ajajajdåh...
    Kan gnäller & gnyet inte bero på nåt annat?

Låter som om jag inte är så intresserad av att plåstra in grabben. Hoppas han blir bra av att kokerskan får "ett samtal" med rektorn. Och att han då inte behöver mer utredningar.
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • littlemum

Hej en ny vilsen mamma här...

Har precis pratat med min mjölkproteinallergiska dotters dietist. Nya symptom visa på att hon nu inte heller tål sädeslag. Ska utesluta fäljande ur kosten

Mjölk
    Sädeslag
    Ägg
    Äpple

Har mycket att sätta mig in i nu för jag vet inget om de här nya "allergierna".

• fairyfloss
    Kavat skrev 2008-04-15 14:03:08 följande:
    Hm, ja, men det är jätte mycket mer gluten i vete. Men har inte hört att man får prickar av gluten...? Men är inte så insatt. Än...! Ja, vetestärkelse finns ju i mycket t.ex. Trist!
    Ja det är ju sant, men som du säger så brukar ju inte glutenallergi resultera i eczem. Jag kan känna mig lycklig i alla fall att det "bara" verkar vara mjölk och vete och inte alla de andra grejerna jag tillfälligt har tagit bort och provocerat (råg, havre, ägg, soja). Tyvärr ser vårt samhälle ut som så att det finns mjölk eller vete i precis ALLT!

Men usch, jag hoppas inte dina småttingar reagerar på allt det där!! Usch så jobbigt.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-04-15 14:26:52 följande:
    Svar på #453Ajajajdåh... Kan gnäller & gnyet inte bero på nåt annat? Låter som om jag inte är så intresserad av att plåstra in grabben. Hoppas han blir bra av att kokerskan får "ett samtal" med rektorn. Och att han då inte behöver mer utredningar.
    Jag vet inte riktigt... Hade vi inte haft plåstrena så stämmer det lite med tandbeteendet, dvs han är inte vaken och gallskriker utan mer gnällig och vill sitta i knätt eller stå och hänga i benet (han reser sig nu men går inte själv) hela tiden.
    Och som sagt han är snorig.
    Men annars verkar de inte ha ont av dem i den bemärkelsen att det är plåster. Plasten är mjuk och tror inte de upplever de knöligt för de var bara nån mm djupa såg det ut som. Hon smällde ju på dem så fort så jag inte hann tjuvkika vad som var vad!
  • Kavat
    littlemum skrev 2008-04-15 14:34:42 följande:
    Hej en ny vilsen mamma här...Har precis pratat med min mjölkproteinallergiska dotters dietist. Nya symptom visa på att hon nu inte heller tål sädeslag. Ska utesluta fäljande ur kostenMjölkSädeslagÄggÄppleHar mycket att sätta mig in i nu för jag vet inget om de här nya "allergierna".
    Hejhej! Som sagt, orkar du läsa igenom tråden så står det massor nyttigheter!
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-04-15 14:37:30 följande:
    Kavat skrev 2008-04-15 14:03:08 följande:Ja det är ju sant, men som du säger så brukar ju inte glutenallergi resultera i eczem. Jag kan känna mig lycklig i alla fall att det "bara" verkar vara mjölk och vete och inte alla de andra grejerna jag tillfälligt har tagit bort och provocerat (råg, havre, ägg, soja). Tyvärr ser vårt samhälle ut som så att det finns mjölk eller vete i precis ALLT! Men usch, jag hoppas inte dina småttingar reagerar på allt det där!! Usch så jobbigt.
    Ja, vi får la se hur det går här. Jag är nöjd så länge jag får reda på vad det är så man kan undvika. Han sover ju nu och då är jag mer än nöjd!
    Däremot så är det inte alls kul med dotterns magont. Igår kom det motsvarande en stor hästskit i storlek och löst... Men då har det inte kommit nåt sedan i förra veckan... Nu är vi tillbaks till bajssnacket igen!
  • Kavat

Mamsie, glömde ju.. Men hoppas att du slipper och det bara är kokerskan som ställt till det.. Eller ja, jobbigt om hon är orsaken, men skönare än om det är fler grejer han inte tål.

Hur är det med hans mage nu föresten?

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!