• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • Mama Law

Åhhh här verkar ju jag eller rättare sagt min söner passa in då dom är multipela födoämnes allergiker!!!

W tål inte

*Mjölk
    *Havre
    *Soja (och allt som hör till det)
    *Ris
    *Fisk
    *Citrus
    *Stenfrukter,banan, melon, hallon, jordgubb
    *Nutramigen
    *Morot
    *tomat
    Och en hel del annat.

A tål inte

*Mjölk
    *Soja
    *Vetestärkelse
    *Vete
    *Råg

W visar det sig i eksem och extremt fula såna som lätt blir infekterade.

A får andningsproblem och eksem

Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • Mama Law

åhh glömde W tål inte heller ägg.

Har inte läst hela tråden men om det har skrivits förut så är det värt att skriva igen iaf, Har barnen mjölkallergi så är det oftast mot proteinet när dom är under 10 år och är dom mjölkallergiska så går det ofta hand i hand med att dom också är allergiska mot soja!!!!

• littlemum

Mama Law: Blir helt matt när jag läser vad dina inte tål! Då ligger man ju verkligen i lä! Vad livnär sig W på?

• Kavat

Mama Law skrev 2008-04-15 14:57:50 följande:

Åhhh här verkar ju jag eller rättare sagt min söner passa in då dom är multipela födoämnes allergiker!!! W tål inte*Mjölk*Havre*Soja (och allt som hör till det)*Ris*Fisk*Citrus*Stenfrukter,banan, melon, hallon, jordgubb*Nutramigen*Morot*tomatOch en hel del annat.A tål inte*Mjölk*Soja*Vetestärkelse *Vete *RågW visar det sig i eksem och extremt fula såna som lätt blir infekterade.A får andningsproblem och eksem
    Hej! Ytterligare en! Komsikt, men man blir nästan glad för att det innebär ju att man har fler med erfarenhet att fråga.

Usch vad jobbigt det lät för er. Att inte tåla ris kan väl inte vara så vanligt? Finns det några ersättningsprodukter för mjölk som inte är soja, havre, ris i?
    Och sen A som inte tål råg och vete gör ju inte matlagningen hos er lättare...
    Hur gamla är de?
    Har du tips på mellanmål?

Uj, hoppas verkligen inte att mina visar sig inte tåla allt det tillslut... Lilleman har ju reagerat på morot, frukter mm, men vi hoppas ju att det bara är för att magen är "förstörd" på honom så att han kommer att tåla det sen när det "läkt". Vi får se...
  • Mama Law

Att inte tåla ris är väldigt ovanligt här i väst men i asien är det desto vanligare. Just nu finns det väl inget som ersätter mjölken mer än vatten, och det är va han dricker i stort sett, kan få lingondricka i bland och till frukost kan vi blanda i oboy pulver så det blir nåt annat än vatten smak.

Matlagningen är en konst och just nu väldigt tråkig då det inte går att laga så mycke utan att det blir flera olika sorter. så det blir mycke potatis och kött och skysås. Mellanmål blir ofta nåt lätt som smörgås rån i alla modeganger beroende på va dom innnehåller! Wiking kan ju som tur va äta skogaholms limpa så det blir det för honom på längden och bredden men för alvin är det svårare. Har inga jätte bra tips tyvärr på mellis.

Håller tummarna för att det blir bra för er lilla snart.

Jag har börjat ge upp hoppet då vi bara får plocka bort mer och mer.

Kram

• littlemum

I början kunde vår dotter inte äta någonting nästan. Det som stod på menyn varje dag var nutramigen/bröstet, potatis, broccoli, kykling eller älgkött. ALLT annat reagerade hon på. (T.ex ris & majs)

Det vände efter några månader men nu ser det värre ut igen...

• Bebbeprinsen

Ser att det är många med mycket erfarenheter kring allergier här och vill bara fråga om någon gått vidare med röntgen/ultraljud eller någon annan typ av undersökning av mage och tarm. Vår son på 15 mån har haft ont i magen hela sitt liv. Konstaterat mjölk och äggallergi, testar nu patch test mot soja och sädesslagen. Om det inte visar något kollar man då tarm och mage? Känns som han reagerar på massa livsmedel nu previs som om magen är förstörd!

• Kavat
    littlemum skrev 2008-04-15 20:56:49 följande:
    I början kunde vår dotter inte äta någonting nästan. Det som stod på menyn varje dag var nutramigen/bröstet, potatis, broccoli, kykling eller älgkött. ALLT annat reagerade hon på. (T.ex ris & majs) Det vände efter några månader men nu ser det värre ut igen...
    Oj! Ja, men det är väl som här i början. Fast ris och majs funkar och potatis kyckling och kött.
    Jag undvek ju "allt" när jag ammade (utan havre och vete) som jag trodde det berodde på. Läkaren trodde konserveringsmedel eller färgämnen. Ingen som ens nämt vete eller havre, det är jag själv som "kommit på". Blir nästan lite förbannad när man läser att det är så "vanligt". Och sen att läkaren sagt tvärtemot när jag nämde havre "att det är det inte"...
    Jaja, vi får la se. Kanske inte är det heller. Kanske bara är magen som är paj och inte funkar som den ska... Börjar bli spännande här nu. Ska ta lapparna i morgon förmiddag...

Bebbeprinsen, vart gör du lapptesten?
    När får du svar?
    Har inte kommit så långt, så vet inte vad som händer...
  • littlemum

Funderar på att göra ett eget lapptest. (Har läst Falkens blogg) Tror att det skulle ta tre evigheter innan vi får någon tid om vi går via sjukvården...

• Bebbeprinsen

Gör lapptest på NÄL, ska också ta av imorgon! Spännande. Synd bara att man inte vet vilket prov som är vilket.

Undrar vad som händer om det inte visar något. Blir galen av att behöva experimentera med olika mat hemma, vill faktiskt ha hjälp från sjukvården nu. När ens barn har så ont i magen och diareé så undrar man ju hur de påverkas, olika värden, tarmen osv. Känns olustigt!!!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!