• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Drakfisk

Jag skaffade inte min hund för att han är snygg, jag skaffade honom för hans inre egenskaper. Att min hund RÅKAR vara vacker är liksom bara ett plus. Han är ingen accessoar som jag har för att lyfta fram mig själv, han är ett LEVANDE djur, som har förmåga att känna smärta precis som jag själv.

Min personlighet uttrycker jag genom att klä mig i sådana kläder jag gillar, har håret på ett sätt jag tycker är snyggt osv. Skulle aldrig få för mig att skaffa en hund och stympa den för att tillfredsställa min egen fåfänga.

AmericanWoman: Varför är det okej att orsaka smärta för en valp bara för att du tycker att den är vackrare utan en medfödd kroppsdel?

• Hondjuret
    Flamma skrev 2008-03-17 14:23:15 följande:
    Är kupering ens tillåtet i Sverige??
    nej nej, inte ingreppet
  • Flamma

Hondjuret: Nej den snyggaste har jag! *retas* Behöver endast en liten kam i pälsen då och då

• Hondjuret

Jag undrar om de som är för kupering då skulle kunna tänka sig att vara med på plats när valpen man har beslutat att skaffa ska kuperas? Såna ömhet och närmast moderskänslor man kände för sin lilla nioveckorsvalp- helt utelämnad till min omsorg- så har jag ooootroligt svårt att någon människa som älskar hundar kan stå ut med detta för sin syn (och på sitt samvete). Vem vill så mycket som kröka ett hårtstrå på sin lilla valps huvud?

• BunnyBrown

Som jag sa, allt går att få fram genom avel. Finns ingen anledning till kupering alls! Boxer finns numera med NATURLIG stubbsvans. Uppmuntra sund avel istället.

• Hondjuret
    Flamma skrev 2008-03-17 14:25:13 följande:
    Hondjuret: Det var det jag trodde.
    däremot är (har) det varit tillåtet att visa sin kuperade hund på utställning. Och det är ju inte så att snutarna kommer hem till en och hämtar hunden om den är kuperad!
  • Hondjuret
    Flamma skrev 2008-03-17 14:25:13 följande:
    Hondjuret: Det var det jag trodde.
    då måste jag kika in *kommer strax*
  • Hondjuret
    Hondjuret skrev 2008-03-17 14:29:16 följande:
    då måste jag kika in *kommer strax*
    ah min idiot citerade fel inlägg av dig men du vet vad jag menar
  • Hondjuret

Flamman; vilken vacker hund, vad är det för modell på den där du?

Svar på tråden kuperad hund