• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • UngMorsa

Jag kan absolut tänka mig att köpa en kuperad hund.
    Vi har en hund idag som det bara är en tidsfråga innan vi måste kupera honom. Han slår i sin svans hela tiden och snart kommer den gå av.
    Jag har inte läst igenom tidigare inlägg men alal gör det ju absolut inte av skönhetsskäl.
    Mpnga raser som, amstaff, pittbull, rottweiler och dobberman har så himla sköra svansar som lätt går av.
    Men visst, jag tycker faktiskt att det kan vara himal vackert med kuperad svans.

Min åsikt!

• Hondjuret
    UngMorsa skrev 2008-03-17 14:31:50 följande:
    Jag kan absolut tänka mig att köpa en kuperad hund.Vi har en hund idag som det bara är en tidsfråga innan vi måste kupera honom. Han slår i sin svans hela tiden och snart kommer den gå av.Jag har inte läst igenom tidigare inlägg men alal gör det ju absolut inte av skönhetsskäl.Mpnga raser som, amstaff, pittbull, rottweiler och dobberman har så himla sköra svansar som lätt går av.Men visst, jag tycker faktiskt att det kan vara himal vackert med kuperad svans.Min åsikt!
    Går svansen av?! Vad är det för hund?? Hur har ni det nu, är svansen tejpad/i bandage eller vad? Sköra svansar? Fattar inget , snälla förklara (har absolut ingen erfarenhet av dessa raser)
  • Pikaur
    UngMorsa skrev 2008-03-17 14:31:50 följande:
    Jag kan absolut tänka mig att köpa en kuperad hund.Vi har en hund idag som det bara är en tidsfråga innan vi måste kupera honom. Han slår i sin svans hela tiden och snart kommer den gå av.Jag har inte läst igenom tidigare inlägg men alal gör det ju absolut inte av skönhetsskäl.Mpnga raser som, amstaff, pittbull, rottweiler och dobberman har så himla sköra svansar som lätt går av.Men visst, jag tycker faktiskt att det kan vara himal vackert med kuperad svans.Min åsikt!
    Det handlar inte om att deras svansar är "sköra". Det handlar om att när de viftar på svansen smäller de i den i t ex dörrkarmar, bordsben, etc så hårt att den faktiskt kan drabbas av frakturer.
    Personligen är jag starkt emot kupering om det inte är nödvändigt för djurets välbefinnande.
  • Dofilus

pikaur: "Det handlar inte om att deras svansar är "sköra". Det handlar om att när de viftar på svansen smäller de i den i t ex dörrkarmar, bordsben, etc så hårt att den faktiskt kan drabbas av frakturer."
    Då kan man ju fundera på om man inte har avlat fram nåt lite fel...

• Pikaur
    Dofilus skrev 2008-03-17 14:38:12 följande:
    pikaur: "Det handlar inte om att deras svansar är "sköra". Det handlar om att när de viftar på svansen smäller de i den i t ex dörrkarmar, bordsben, etc så hårt att den faktiskt kan drabbas av frakturer."Då kan man ju fundera på om man inte har avlat fram nåt lite fel...
    Eller om det helt enkelt är så att en hund kan bli så till sig i trasorna när de ser t ex någon de tycker om att de viftar på svansen?
  • Hondjuret

Även jag har en hund som då och då viftar på sin svans som en av flera glädjeyttringar och jag har sällan behövt ställa honom "i position" för detta utan det dunkar emot lite varstans, men han klagar inte och inte har svansen trillat av (än) ?

• Legolina
    Dofilus skrev 2008-03-17 14:38:12 följande:
    pikaur: "Det handlar inte om att deras svansar är "sköra". Det handlar om att när de viftar på svansen smäller de i den i t ex dörrkarmar, bordsben, etc så hårt att den faktiskt kan drabbas av frakturer."Då kan man ju fundera på om man inte har avlat fram nåt lite fel...
    jo, jag håller med. Men problemet med de svansarna har ju hanterats genom kupering så det har inte funnits nåt direkt behov av att avla fram en lämpligare svans. Nu däremot så har jag förstått att tex boxer kan ha naturligt kort svans. Men det tar väl lite tid att avla fram sånt. Och blandraser kan ju få problem med svansen oavsett.
  • Dofilus

Pikaur: Ja, men om man har avlat en ras så att den inte kan vifta på svansen utan att riskera svåra skador så kan man väl säga att nåt blivit lite fel? För det gäller väl inte alla raser? Vår hund hade i alla fall inte de problemet. Typ som med raserna som inte kan föda normalt.

• UngMorsa
    Hondjuret skrev 2008-03-17 14:34:51 följande:
    Går svansen av?! Vad är det för hund?? Hur har ni det nu, är svansen tejpad/i bandage eller vad? Sköra svansar? Fattar inget , snälla förklara (har absolut ingen erfarenhet av dessa raser)
    Nej han har inga sår just nu så vi har inget bandage.
    Vi har haft sårtjep tidigare.
    Jag vet inte exakt hur det fungerer och ur olika hundars svansar är uppbygda men många raser har extremt sköra svansar.Dom kan brytas, få frakurer, sår, mm.
    Har en kompis med en rodigen ridgeback (om det stavas så) som har samma problem med sin hund. Han slår också i svansen så att det är blod överallt.
  • Hondjuret

förlåt mig inte meningen att såra någon men spontant tänker jag då "vilken dålig avel". Rhodesian Ridgeback är väl ingen ras som av tradition har kuperats (rätta mig om jag har fel) så hur kommer detta sig?

Svar på tråden kuperad hund