• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Dofilus

Iofs, vår hund fick en skada längst ut på svansen. Men det berodde på att han blev överkörd av en bil typ....

• Pikaur

Suck... Jag har inte skrivit någonting om avel då jag inte anser att det är där det ligger...

• Hondjuret
    Dofilus skrev 2008-03-17 14:44:18 följande:
    Iofs, vår hund fick en skada längst ut på svansen. Men det berodde på att han blev överkörd av en bil typ....
    ursäkta men kunde inte låta bli att skratta till där

Kram till överkörda vovven!
  • Legolina
    Hondjuret skrev 2008-03-17 14:41:35 följande:
    Även jag har en hund som då och då viftar på sin svans som en av flera glädjeyttringar och jag har sällan behövt ställa honom "i position" för detta utan det dunkar emot lite varstans, men han klagar inte och inte har svansen trillat av (än) ?
    Mina svärföräldrar hade en hund som viftade väldigt på sin smala långa svans när de kom hem efter att ha varit iväg nånstans. Ibland tog det en stund för dem att kliva ur bilen, få med sig grejjer och öppna dörren osv. och på den stunden hade hunden hunnit slå emot svansen i garderobsdörrar och väggar så hårt att det var alldeled prickigt med blod i hallen. Detta hände flera gånger. Nej, svansen trillade inte av, men jag tycker de borde ha kuperat svansen vilket de inte gjorde.
  • Dofilus

Hondjuret: Jo, men hunden finns inte mer nu. Men inte pga bilen utan av ålder

• Hondjuret
    Pikaur skrev 2008-03-17 14:45:23 följande:
    Suck... Jag har inte skrivit någonting om avel då jag inte anser att det är där det ligger...
    vari ligger det då? Möblerade rum?
  • Hondjuret
    Dofilus skrev 2008-03-17 14:47:32 följande:
    Hondjuret: Jo, men hunden finns inte mer nu. Men inte pga bilen utan av ålder
    oj då, jag ber om ursäkt. Då behöver du inte krama den så klart...
  • UngMorsa
    Hondjuret skrev 2008-03-17 14:43:41 följande:
    förlåt mig inte meningen att såra någon men spontant tänker jag då "vilken dålig avel". Rhodesian Ridgeback är väl ingen ras som av tradition har kuperats (rätta mig om jag har fel) så hur kommer detta sig?
    Nej jag har nog inte sätt så många med kuperad svans. Men hon har problem med sin hund som ständigt har ont i svansen. Hon funderar stakt på att kupera svansen och det är många som rekommenderat henne at göra det.
  • Drakfisk

Nu vill jag inte rikta mig till någon särskild, utan mitt inlägg är ett allmänt inlägg i svansdebatten:

Tycker det känns lite överdrivet att läsa att vissa raser tydligen har helt enormt känsliga svansar, som går av eller får sår om de viftar med den, och sådana problem att det bästa är att helt och hållet klippa av deras svansar redan när de är små små valpar. Jag skulle gärna se statistik på hur stor andel av t.ex. rottweiler eller dobermannstammen som har dessa enorma svansproblem, och gärna även nån slags analys om vilka linjer dessa kommer från. Är det så att vissa gener gör svansen skörare borde man ju aktivt försöka undvika avel på dessa genbärare.

Jag har själv en ras som tidigare svanskuperades i Sverige och (fortsättningsvis) både svans- och öronkuperas i vissa andra länder. Har diskuterat svanskupering med amerikanska uppfödare och de påstår att rasen har så stora problem med sköra svansar som går av om hunden så mycket som tänker på att vifta med svansen, och därför är det bäst att klippa av svansarna på nästan nyfödda valpar.
    Jag har själv aldrig haft detta problem med min hunds svans, och har frågat runt lite bland folk som har samma ras; ingen har haft några problem med svansen (obs! jag säger inte att problem inte kan förekomma, har bara inte hört om något sådant fall inom min ras). Då kan man ju fråga sig om linjerna hos de amerikanska hundarna för med sig dåliga svansar, medan de svenska/nordiska linjerna inte gör det.

• Pikaur
    Hondjuret skrev 2008-03-17 14:48:03 följande:
    vari ligger det då? Möblerade rum?
    Åh vad härligt! Ironi. Det fattar du lika väl som jag att möblerade rum knappast orsakar några skador på en hund i den omfattningen att det krävs en amputation/kupering av svansen. Men precis lika ofta som vi människor tuggar på naglarna, lika ofta går det en hund och viftar svansen såpass hårt in i div saker att det bildas frakturer/kan uppstå blodvite. DÅ anser jag att man har tillräcklig medicinsk bakgrund för att kunna åtgärda. INTE för att bara fixa hundens yttre.
    Vill ni börja snacka om att det är pga aveln som det är "dålig svanskvalité" så hoppa på uppfödarna av raserna...
Svar på tråden kuperad hund