• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Legolina

Att kupera en svans som förebyggande åtgärd verkar korkat. Man ska vänta och se om problemen uppstår tycker jag - sen kan man söva hunden och operera bort en del av svansen OM den får problem. Tex om den upprepade gånger slår sönder svansen och har ont.

• Hondjuret
    Pikaur skrev 2008-03-17 14:54:55 följande:
    Åh vad härligt! Ironi. Det fattar du lika väl som jag att möblerade rum knappast orsakar några skador på en hund i den omfattningen att det krävs en amputation/kupering av svansen. Men precis lika ofta som vi människor tuggar på naglarna, lika ofta går det en hund och viftar svansen såpass hårt in i div saker att det bildas frakturer/kan uppstå blodvite. DÅ anser jag att man har tillräcklig medicinsk bakgrund för att kunna åtgärda. INTE för att bara fixa hundens yttre.Vill ni börja snacka om att det är pga aveln som det är "dålig svanskvalité" så hoppa på uppfödarna av raserna...
    Nej men jag undrar ju faktiskt!! Förstår inte riktigt bita på naglarna/svansvift parallellen.
  • Pikaur
    Hondjuret skrev 2008-03-17 14:56:17 följande:
    Nej men jag undrar ju faktiskt!! Förstår inte riktigt bita på naglarna/svansvift parallellen.
    Har dessvärre feber idag och orkar inte förklara
  • Hondjuret
    Pikaur skrev 2008-03-17 14:57:22 följande:
    Har dessvärre feber idag och orkar inte förklara
    nån annan som förstår och kan då?
  • Legolina
    Hondjuret skrev 2008-03-17 14:56:17 följande:
    skulle huna vara nåt nervöst tix att vifta ENORMT mycket på svansen. Det kan det säker vara i vissa fall. Hundar som liksom har värsta propellersvansen och inte kan kontrollera sig - fast det är nog inte så vanligt.
  • UngMorsa
    Legolina skrev 2008-03-17 14:55:48 följande:
    Att kupera en svans som förebyggande åtgärd verkar korkat. Man ska vänta och se om problemen uppstår tycker jag - sen kan man söva hunden och operera bort en del av svansen OM den får problem. Tex om den upprepade gånger slår sönder svansen och har ont.
    Det är ju det vi väntar på. Hade inga planer på att kupera våran hund när vi köpte honom men nu när han gång på gång slår i sin svans så känns det inte så kul. Rätt vad det är så kommer den gå av och då blir det kupering.
  • Pikaur

Snälla, sluta skriv att "hundens svans går av". En svans går inte av! Möjligtvis bryts den, dvs hunden får en fraktur. Men det är inte så att den går av och trillar till marken... I så fall vill jag se journal över den hunden.

• Hondjuret
    Pikaur skrev 2008-03-17 15:02:03 följande:
    Snälla, sluta skriv att "hundens svans går av". En svans går inte av! Möjligtvis bryts den, dvs hunden får en fraktur. Men det är inte så att den går av och trillar till marken... I så fall vill jag se journal över den hunden.
    haha jag skulle nästan vilja se när det händer.
  • Pikaur
    Hondjuret skrev 2008-03-17 14:58:50 följande:
    nån annan som förstår och kan då?
    Okej, gör ett försök, men se upp för all ologik.
    Människor som blir spända, nervösa, upprymda eller helt enkelt inte riktigt vet hur de ska bete sig biter i nästan alla fall på naglarna. Hundarna? De viftar på svansen.
    Att det enbart skulle vara ovan nämnda raser som drabbas av svansfraktur pga detta är fel. Väldigt fel. Men förmodligen är det de som leder ligan då deras svansar är såpass hårda och saknar lång päls att skydda den att smällarna mot t ex en dörrkarm kan bli väldigt hårda. DÅ kan ev skador på svansen uppstå, t ex blodvite el fraktur.
    Vad jag vet så kämpar svenska veterinärer fortfarande hårt emot trycket att vilja kupera hundar (både svans och öron) och jag ställer mig gladeligen bakom deras kamp. Hade ni velat gå omkring utan stortår?
  • Pikaur
    Hondjuret skrev 2008-03-17 15:04:39 följande:
    haha jag skulle nästan vilja se när det händer.
    Jag vet inte om jag skulle det... Är svag för blod
Svar på tråden kuperad hund