• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • iii

www.aftonbladet.se/nyheter/article383579.ab

En artikel som handlar om en veterinärs syn på kuperingar..

Ni talar väldigt mycket här om att man måste kupera för deras långa, tunna svansar som är så känsliga för att de har tunn päls osv. En rottis har väl inte någon tunn svans med lite hår? Den ser inte speciellt känslig ut. Ändå är det vanligt att man kuperar svansen på dom. Och alla öronkuperingar, hur motiverar ni de?

• Drakfisk

HUR vet du att valparna inte har ont av att man amputerar en kroppsdel? Jag vill gärna läsa lite bättre argument för att valpar inte kan känna smärta än "skitsnack".

Du vet, tidigare trodde man som sagt också att spädbarn inte kunde känna smärta, men numera är det väl ingen som tror något så dumt. Forskningen går framåt...

tamate skrev 2008-03-17 15:22:07 följande:
    skitsnack
  • iii
    skitsnack
    Bifoga gärna en källa
  • Legolina

Det ena hemska rättfärdigar inte det andra...

Jag skulle inte skaffa en hund som man "måste" rycka pälsen av heller. Jag skulle rekomendera dig att klippa den och stå ut med att den inte är så "fin" men hunden är säkert glad ändå

• Pikaur
    Hondjuret skrev 2008-03-17 15:24:22 följande:
    Hjälp en vildtax!
    *Asgarv!*
  • Hondjuret
    iii skrev 2008-03-17 15:24:53 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article383579.abEn artikel som handlar om en veterinärs syn på kuperingar..Ni talar väldigt mycket här om att man måste kupera för deras långa, tunna svansar som är så känsliga för att de har tunn päls osv. En rottis har väl inte någon tunn svans med lite hår? Den ser inte speciellt känslig ut. Ändå är det vanligt att man kuperar svansen på dom. Och alla öronkuperingar, hur motiverar ni de?
    sett en afghansvans nån gång?
  • Pirog

Du låter ju som de där som säger att bebisar inte känner när de blir omskurna heller, bara sker inom 8 dagar??

skitsnack
  • tamate
    Pikaur skrev 2008-03-17 15:23:38 följande:
    Jaha, så du har utfört egna experiment och vet exakt? Vad coolt. Få se resultatbloggen!
    x antal års erfarenhet av att kupera före förbudet borde ändå betyda något, klipper man svansen medans valpen dia får man ingen reaktion men lyfter man upp den och klipper får man reaktion, det handlar om att valpen känne robehag för att man tar bort den från sin trygghet inte för ingreppet.
    - det som inte dödar härdar!
  • Dofilus

iii: Öronkupering kanske motiveras med att hunden skakar på huvudet så att den slår i öronen och skadar dem?

• Pikaur
    iii skrev 2008-03-17 15:24:53 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article383579.abEn artikel som handlar om en veterinärs syn på kuperingar..Ni talar väldigt mycket här om att man måste kupera för deras långa, tunna svansar som är så känsliga för att de har tunn päls osv. En rottis har väl inte någon tunn svans med lite hår? Den ser inte speciellt känslig ut. Ändå är det vanligt att man kuperar svansen på dom. Och alla öronkuperingar, hur motiverar ni de?
    Jag har inte sett nån nämna "lång tunn svans". Har jag missat det?!
Svar på tråden kuperad hund