• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • tamate
    Legolina skrev 2008-03-17 15:26:19 följande:
    Det ena hemska rättfärdigar inte det andra...Jag skulle inte skaffa en hund som man "måste" rycka pälsen av heller. Jag skulle rekomendera dig att klippa den och stå ut med att den inte är så "fin" men hunden är säkert glad ändå
    ja du har rätt den blir jäkligt lycklig av att bli klippt en gång i veckan över hela kroppen och sedan få spinga ute i 4 dm snö, myysigt. Som jag skrev innan, anl att man inte kan klippa dom är att plsen blir mjuk och lockig och 10 ggr värre att sköta om och detta gör hunden ännu mer skada.
    - det som inte dödar härdar!
  • Pikaur
    tamate skrev 2008-03-17 15:27:34 följande:
    x antal års erfarenhet av att kupera före förbudet borde ändå betyda något, klipper man svansen medans valpen dia får man ingen reaktion men lyfter man upp den och klipper får man reaktion, det handlar om att valpen känne robehag för att man tar bort den från sin trygghet inte för ingreppet.
    Har DU utfört kupering? Oj, shit, nu försvann verkligen all min lilla respekt för dig...
  • Pirog

Så säger de också som utför omskärelse utan bedövning för religösa skäl. Bebisen skriker pga att den blir rädd inte smärtan. Fast det är klart e ju bara en valp, eller? Pga oseriösa uppfödare som förstör raserna och tror att de ssjälv kan avgöra vad som är snyggast, finns de åsikterna du talar för. Hur skulle du motivera om du gjorde det och erkände att det gör ont?

tamate skrev 2008-03-17 15:27:34 följande:
    x antal års erfarenhet av att kupera före förbudet borde ändå betyda något, klipper man svansen medans valpen dia får man ingen reaktion men lyfter man upp den och klipper får man reaktion, det handlar om att valpen känne robehag för att man tar bort den från sin trygghet inte för ingreppet.
  • Legolina
    tamate skrev 2008-03-17 15:29:46 följande:
    ja du har rätt den blir jäkligt lycklig av att bli klippt en gång i veckan över hela kroppen och sedan få spinga ute i 4 dm snö, myysigt. Som jag skrev innan, anl att man inte kan klippa dom är att plsen blir mjuk och lockig och 10 ggr värre att sköta om och detta gör hunden ännu mer skada.
    hundens välmående först - säger du att det är för din hunds välmående så säger jag inte emot. Men jag skulle inte skaffa en sån ras iaf. Inte heller en ras som riskerar att skada sin egen svans av att vifta på den...
  • iii
    Hondjuret skrev 2008-03-17 15:27:02 följande:
    sett en afghansvans nån gång?
    Nej inte live Det finns säkert individer som HAR problem med svansen, men jag personligen har bara träffat EN. Då är det ok att kupera, det räknar jag till medicinska syften. Men inte i förebyggande syften. Och INTE för att hunden blir snyggare.
  • Dofilus

tamate: "ja du har rätt den blir jäkligt lycklig av att bli klippt en gång i veckan över hela kroppen och sedan få spinga ute i 4 dm snö, myysigt. Som jag skrev innan, anl att man inte kan klippa dom är att plsen blir mjuk och lockig och 10 ggr värre att sköta om och detta gör hunden ännu mer skada."
    Då är vi återigen där man kan fundera på om man inte misslyckats lite i framavlandet av rasen om det enda sättet att få hunden att inte lida (tovig päls) är att den får lida av en trimning. En tanke bara.

• iii
    Dofilus skrev 2008-03-17 15:28:13 följande:
    iii: Öronkupering kanske motiveras med att hunden skakar på huvudet så att den slår i öronen och skadar dem?
    Oj då! Min hund har hängande öron! Fram med saxen direkt! Vill ju vara en ansvarsfull hundägare
  • Mamma Heather
    Dofilus skrev 2008-03-17 14:16:30 följande:
    Är en hund en sak? En hund är en individ, ingen accessoar!
    Haha vad ni håller på.

Mina hundar har alltid varit mina syskon eller mina barn i alla mina åren. Har haft hundar sedan jag vad född typ.

Att ni är så jäddra aggressiva här i tråden avskyr jag. Det är därför jag orkar inte med er längre.
  • tamate

Eftersom dom som var intresserad av fakta och en seriös disskution verkar ha lämnat tråden följer jag dom.

I förbyggande syfte kupera svansar kommer jag alltid att anse är fel att förbjuda då jag har erfarenhet av måde kuperade och okuperade arbetalnde och anser det för j-ligt att låta hunden lida för att det finns människor utan kunskap och erfarenhet.

Skönhetskupering är kommer alltid vara fel.

- det som inte dödar härdar!
  • Pikaur
    Dofilus skrev 2008-03-17 15:28:13 följande:
    iii: Öronkupering kanske motiveras med att hunden skakar på huvudet så att den slår i öronen och skadar dem?
    Shit, har en långörad fan här hemma. Kanske lika bra att lägga honom vid bandsågen på en gång? Han lär ju ändå inte "känna nåt", bara skrika lite "för att han blir rädd"
Svar på tråden kuperad hund