• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • tamate
    Legolina skrev 2008-03-17 14:55:48 följande:
    Att kupera en svans som förebyggande åtgärd verkar korkat. Man ska vänta och se om problemen uppstår tycker jag - sen kan man söva hunden och operera bort en del av svansen OM den får problem. Tex om den upprepade gånger slår sönder svansen och har ont.
    ja DET är juinte djurplågeri, ja vi ser hur lång tid hunden står ut med en sargad svans istället för att ta bort svansen i ett tidigigt stadium där hunden inte har ont av att man tar bort svansen.

Och nej, om man kuperar svansen under dom 2 första dygnen efter valpningen så känne rinte valparna det. Men en vuxen hund kan få jäkligt ont istället med en massa veterinärkostnader och jäkelskap till följd.
    - det som inte dödar härdar!
  • Dofilus

En liten tanke om jämförelsen kupering/nagelbitning. Hur många stympar sig för att sluta bita på naglarna?

Och att använda kupering i förebyggande syfte är som att amputera kvinnors ben eftersom de har större risk att råka ut för benskörhet och därmed lårbensfrakturer när de blir gamla.

• tamate
    Pikaur skrev 2008-03-17 15:02:03 följande:
    Snälla, sluta skriv att "hundens svans går av". En svans går inte av! Möjligtvis bryts den, dvs hunden får en fraktur. Men det är inte så att den går av och trillar till marken... I så fall vill jag se journal över den hunden.
    man får inte påpeka språkbruk enl FLs regler.
  • dellelgarin

Min hund har slagit sönder sin svans av glädje vid flera tillfällen, vad tror ni ? Är en kuperad whippet snyggt????? 

• tamate
    Dofilus skrev 2008-03-17 15:14:38 följande:
    En liten tanke om jämförelsen kupering/nagelbitning. Hur många stympar sig för att sluta bita på naglarna?Och att använda kupering i förebyggande syfte är som att amputera kvinnors ben eftersom de har större risk att råka ut för benskörhet och därmed lårbensfrakturer när de blir gamla.
    ja det var ju en jämförelse, du vet om att dom amputerar ben på äldre i förebyggande ibland pga diabetes.
  • tamate
    dellelgarin skrev 2008-03-17 15:15:47 följande:
    Min hund har slagit sönder sin svans av glädje vid flera tillfällen, vad tror ni ? Är en kuperad whippet snyggt????? 
    nej, men mer "humant" än att den ska må dåligt.
  • Pikaur
    tamate skrev 2008-03-17 15:14:44 följande:
    man får inte påpeka språkbruk enl FLs regler.
    Hahahaha
  • Dofilus

tamate: "Och nej, om man kuperar svansen under dom 2 första dygnen efter valpningen så känne rinte valparna det. "
    På samma sätt som att nyfödda inte känner någon smärta då eller?

• Legolina
    tamate skrev 2008-03-17 15:14:03 följande:
    ja DET är juinte djurplågeri, ja vi ser hur lång tid hunden står ut med en sargad svans istället för att ta bort svansen i ett tidigigt stadium där hunden inte har ont av att man tar bort svansen.Och nej, om man kuperar svansen under dom 2 första dygnen efter valpningen så känne rinte valparna det. Men en vuxen hund kan få jäkligt ont istället med en massa veterinärkostnader och jäkelskap till följd.
    nä, man ska ju inte se hur länge vovven står ut... *suck* men inte alla hundar får ju problemen. OM problemen uppstår så gör man ingreppet - för att unvika att hunden lider naturligtvis! Man väntar inte så länge att hunden får "sargad svans" som du skriver.

Om jag skaffar en hund som kan få detta problem (dock inte troligt) så är jag ju uppmärksam och agerar vid första tecknet på att problemet har drabbat min hund.
  • Dofilus

tamate: Amputeras de i förebyggande syfte så att de inte ska få diabetes? Dessutom så stympas väl de flesta hundarna som valpar.

Svar på tråden kuperad hund