• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • olpansfamilj

Jävla djurplågare! Det är vad jag tycker om folk som gör så!

• iii
    frulan skrev 2008-03-17 17:19:54 följande:
    Hmm, har oxå ställt en fråga till de som är FÖR kupering men ingen verkar vilja svara.Ni kanske inte vet vad violkörteln är och vad den finns till för?Ni verkade ju inte vara så intresserade av att svansen skulle finnas för visuell kommunicering men vad anser ni och doftinformation då? Svansen finns ju där för en anledning.Att tycka att tråden är bråkig?! Provar fjärde gången gillt då med min fråga...Okej, tredje gången gillt?! Någon som vill tycka till?*nyfiken*Frågar igen då ingen som är för kupering svarade.Nyfiken på vad ni anser om violkörteln? Bör inte den få vara kvar? Är den kvar vid kupering? Vid "halv" kupering borde den ju finnas kvar i alla fall.
    Kanske inget svar för att du just "sabbade" vissas argument om att kupering är för hundens bästa
  • Åsa

"Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? "
    Jag ogillar bortskärning av kroppsdelar på både människor och djur, och särskilt när det (som det ju blir med djur) beslutats av andra.

"skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler? "
    Nix.

• frulan

Ja, kanske det var så

iii skrev 2008-03-17 20:48:47 följande:
    Kanske inget svar för att du just "sabbade" vissas argument om att kupering är för hundens bästa
  • jennie ellie

Nu har jag inte varit med sedan igår vid starten och har missat allt bråk som tydligen varit. Vad gäller svans och öron kupering så är det ju inte mycket att göra då det inte är tillåtet förutom vid med skäl. Men hade det fortfarande varit tillåtet att ställa ut import hundar med kupering och jag varit intresserad av en av de gällande raserna så skulle jag def skaffat mig en då det är jättesnyggt.

• Pikaur

Men suck! Det är ingen som har "bråkat" här. Det är diskussioner som uppstår när det blir 2 läger med olika åsikter. Man ifrågasätter varandra.

• jennie ellie

Ok, läste bara sista sidan och verkade som att det varit något

• ModestyB
    Svar på #94
    Det där är rent påhitt. En förutsättning för stående öron är att det finns skyddande täckhår i öronen, för att hindra sand, smuts och annat otyg från att skada öronen. Alla hundar av urhundstyp har inte stående öron, snarare tvärt om. Hängande öron skyddar och de raser man kuperar öronen på, som Boxer, Rottis, GD Mfl saknar helt skyddshår i öronen. Kupering av hundar som saknar skyddshår kan leda till komplikationer. I vårt kalla klimat är det dessutom idioti att kupera öronen eftersom så mycket kroppsvärme försvinner. Kan vara viktigt om man har en hund av brukstyp, vilket Boxer, Rottis och Dob är, i "verkligheten" så ställs ju krav på funktion åt alla möjliga håll, bl.a ska en arbetande hund också klara av passivitet även i kyla (där har Boxer klara brister). Enda anledningen till att kupera öronen på dessa raser är alltså att göra dom mer "respektingivande", detta för att Dob. och Rot. fått tjänstgöra som egendomsvaktare och som bekant så läser människor, som inte är sk.hundmänniskor, av hunden på just svans och öron. Klipper man av dom så blir människor räddare för hunden, eftersom dom inte vet om hunden är vänligt sinnad eller ej.

Enda raserna jag vet en direkt funktion av öronkupering är sk. "kamphundar", där öronen kuperats för att dom helt enkelt ryker först vid hundslagsmål. Vidrigt alltså.

Kort sagt: Raser med hängande öron bör få ha sina öron ifred.
Svar på tråden kuperad hund