• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Mamma Heather
    Pikaur skrev 2008-03-17 15:36:16 följande:
    Vilka bråkar?!?
    9 av 10 personer här tjafsar fram o tillbaka.

Jag kallar detta ingen äkta debatt där man är iaf respektfulla mot varandra.
  • Pikaur
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 15:38:48 följande:
    Skulle verkligen undrar om man satt i ett rum med er alla om ni skulle våga säga saker rak i ansiktet till en.
    Jag skulle inte skämmas för det
  • Pikaur

Nu ska jag ut med mina "stackars okuperade jyckar" Bye, bye.

• Hondjuret
    Pikaur skrev 2008-03-17 15:40:35 följande:
    Jag skulle inte skämmas för det
    Inte jag heller men jag är en sån där besvärlig typ iofs
  • Dofilus

AmericanWoman: "Jag är amerikan. O eftersom jag växte upp med cockers som är kuperade och har en nu, och tycker dom är fin med kort svans, (lika fin som dom med längre svans) ska ni hålla det emot mig?? Gee. How nice."
    Jaha, så stympning av djur kan godtas om man är av en viss nationalitet? Ska de som förespråkar könsstympning av kvinnor kunna säga samma sak?

"Skulle verkligen undrar om man satt i ett rum med er alla om ni skulle våga säga saker rak i ansiktet till en."
    Ja, jag skulle kunna säga min mening angående stympning av djur. Varför inte liksom?

• Drakfisk

Jag tvekar inte att säga min mening om någon propagerar för något som a) är olagligt sedan många år och b)totalt inhumant. Jag är nog också en sån där jobbig typ som tycker man ska behandla allt levande (inklusive hundar) med respekt, och är inte rädd för att säga det heller.

AmericanWoman skrev 2008-03-17 15:38:48 följande:
    Oh come on people. Nu överdriver ni och jag tycker snart att tråden ska på Sandlådanivå området på FL. Patetiskt att ni måste vara så här. Skulle verkligen undrar om man satt i ett rum med er alla om ni skulle våga säga saker rak i ansiktet till en. Difolus - jag är amerikan. O eftersom jag växte upp med cockers som är kuperade och har en nu, och tycker dom är fin med kort svans, (lika fin som dom med längre svans) ska ni hålla det emot mig?? Gee. How nice.
  • Mamma Heather

Ja men ni skulle säkert säga det med att vara respektfulla o inte halshugga någon över deras åsikt.

Dofilus: Åh ännu en trevlig bemötandet Tack! Vad snäll du är.

Tack o hej från mig. För jag verkligen orkar inte tjafsar. Om någon bemöter mig på en mer trevligt sätt (Ni var väl uppfostrat med den gyllande regel, eller hur?), så kan ni göra det via min inbox. Som sagt, jag har inget intresse att prata med folk med dåligt bemötandet o utan respekt.

• Drakfisk

AmericanWoman: på vilket sätt har du blivit dåligt bemött? Är det för att många har en helt annan syn på kupering du själv? Jag tycker faktiskt inte att det blivit någon pajkastning i denna tråd (vilket det ofta blir här på FL om kontroversiella ämnen), utan folk har faktiskt kunnat hålla sig rätt lugna.

• frulan

Hmm, har oxå ställt en fråga till de som är FÖR kupering men ingen verkar vilja svara.
    Ni kanske inte vet vad violkörteln är och vad den finns till för?
    Ni verkade ju inte vara så intresserade av att svansen skulle finnas för visuell kommunicering men vad anser ni och doftinformation då? Svansen finns ju där för en anledning.

Att tycka att tråden är bråkig?!

Provar fjärde gången gillt då med min fråga...

Okej, tredje gången gillt?! Någon som vill tycka till?
    *nyfiken*

frulan skrev 2008-03-17 09:35:16 följande:
    Frågar igen då ingen som är för kupering svarade.Nyfiken på vad ni anser om violkörteln? Bör inte den få vara kvar? Är den kvar vid kupering? Vid "halv" kupering borde den ju finnas kvar i alla fall.
  • Pikaur

Hahahaha, vad "tyst" det vart plötsligt

Svar på tråden kuperad hund