• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • iii
    Pikaur skrev 2008-03-17 15:29:05 följande:
    Jag har inte sett nån nämna "lång tunn svans". Har jag missat det?!
    Stod det inte det ett par sidor tillbaka? Att vissa raser fick frakturer på svansen för att den var lång och smal och slog i allt när den viftade? Kan ha misstagit mig, är lite trött idag
  • Mamma Heather

"Eftersom dom som var intresserad av fakta och en seriös disskution verkar ha lämnat tråden följer jag dom."

Jag med, jag kikade bara in för att se om alla bråkade fortfarande. Påminner mig lite av High School.

• dellelgarin
    tamate skrev 2008-03-17 15:16:55 följande:
    nej, men mer "humant" än att den ska må dåligt.
    ???????? men hon är den enda av de whippetar jag knner som har problem med detta, ändå bör då hela raser kuperas?

Hon har knappast haft ont av det har bara viftat vidare, dock är det ett helvete att få bort blod från tapeten.
  • Dofilus

AmericanWoman: "Mina hundar har alltid varit mina syskon eller mina barn i alla mina åren"
    Så du skulle tycka det var OK att stympa ett syskon om det var "snyggare"? Scary....

• fenurila K o L t

På sätt och vis är det ok man får väga för och emot. Vissa raser har sådan kraft i svansen att den slås sönder och kan vid senare tillfälle vara tvungen att kupera. Men jag är väldigt dubbel i denna fråga.

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • iii
    tamate skrev 2008-03-17 15:33:39 följande:
    Eftersom dom som var intresserad av fakta och en seriös disskution verkar ha lämnat tråden följer jag dom.I förbyggande syfte kupera svansar kommer jag alltid att anse är fel att förbjuda då jag har erfarenhet av måde kuperade och okuperade arbetalnde och anser det för j-ligt att låta hunden lida för att det finns människor utan kunskap och erfarenhet.Skönhetskupering är kommer alltid vara fel.
    Det är väl ett antal som ÄR intresserade av fakta här? Jag bad dig för tidigare om en källa för dina uttalande. Jag anser inte att en okänd person på FL representerar fakta med sina uttalanden om de inte kan backa upp dom med något.
  • Drakfisk

Den som påstår att valpar inte kan känna smärta får gärna läsa vad British Veterinary Association skriver på sin hemsida:

"-there is good evidence to show that the act of docking causes pain;
    - there is some evidence to show that pain in neonates is enhanced compared to adults."
    Från: www.bva.co.uk/policy/issues/docking.asp

• Mamma Heather

Oh come on people. Nu överdriver ni och jag tycker snart att tråden ska på Sandlådanivå området på FL. Patetiskt att ni måste vara så här. Skulle verkligen undrar om man satt i ett rum med er alla om ni skulle våga säga saker rak i ansiktet till en.

Difolus - jag är amerikan. O eftersom jag växte upp med cockers som är kuperade och har en nu, och tycker dom är fin med kort svans, (lika fin som dom med längre svans) ska ni hålla det emot mig?? Gee. How nice.

• iii
    Drakfisk skrev 2008-03-17 15:36:49 följande:
    Den som påstår att valpar inte kan känna smärta får gärna läsa vad British Veterinary Association skriver på sin hemsida:"-there is good evidence to show that the act of docking causes pain; - there is some evidence to show that pain in neonates is enhanced compared to adults." Från: www.bva.co.uk/policy/issues/docking.asp
    Tack, kul att någon har något att hänvisa till
Svar på tråden kuperad hund