• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Hondjuret
    Dofilus skrev 2008-03-17 15:14:38 följande:
    En liten tanke om jämförelsen kupering/nagelbitning. Hur många stympar sig för att sluta bita på naglarna?Och att använda kupering i förebyggande syfte är som att amputera kvinnors ben eftersom de har större risk att råka ut för benskörhet och därmed lårbensfrakturer när de blir gamla.
    du skulle bara veta hur jag skriver dessa inlägg! Men slutat bita på naglarna har jag gjort, definitivt!
  • emajk

Ni som tycker som "Jag tycker att det är snyggare med kuperad svans på foxterriers i alla fall." kan ju köpa en nalle föreställande en hund för att avla fram hundraser som "måste" kuperas för att det är snyggt och att rasen som den blev kräver det borde vara straffbart och liknas med Hitlers arbete. Tur att ni inte blev hund istället för människa och hamnat hos en idiot som anser att kapa kroppsdelar är snyggt.

• Soul

Det finns säkert hundraser där svansproblem är vanligare än andra och om man har en hund som gång på gång allvarligt slår sönder sin svans så kan jag ha förståelse för att man överväger att göra något åt det. Men att det skulle vara ett så stort problem inom vissa raser att alla valpar inom den rasen skulle kuperas är rent ut sagt skitsnack och enbart ett sätt för de som tycker det är snyggt att hitta ett "rumsrent" argument. Jag har varit aktiv inom kennelklubben och där träffat på en hel del hundar av de raser som ofta nämns i de här sammanhangen: boxer, dobbermann, rottweiler, etc. De är jättefina med svans och det var sällan jag hörde om någon som fått amputera svansen pg av att den skadats. Mina föräldrar hade tidigare en boxer med svans som hon viftade på som en galning. Visst fick man hoppa undan för det var inte så skönt att bli "piskad" av henne, men aldrig att det var några problem med skador på hunden.

Nej, usch och fy för kupering av svans och öron på små oskyldiga valpar, vare sig man försvarar det med att det är snyggt eller att man gör det i förebyggande syfte. Det är levande varelser som vi påstår oss älska som vi talar om!

• Drakfisk

Valpar känner visst smärta! De reagerar bara inte så som vi människor förväntar oss när vi gör dem illa, men de känner i alla fall smärtan! Det är en gammal myt att valpar inte skulle känna smärta. Som jag skrev för många sidor sedan har det gjorts studier där man mätt halterna av olika hormoner i valpars blod samtidigt som man åsamkat dem smärta (typ dra i öronen eller liknande), och jo, valparna har precis samma halter av stresshormoner och liknande som en vuxen hund.

tamate skrev 2008-03-17 15:14:03 följande:
    ja DET är juinte djurplågeri, ja vi ser hur lång tid hunden står ut med en sargad svans istället för att ta bort svansen i ett tidigigt stadium där hunden inte har ont av att man tar bort svansen.Och nej, om man kuperar svansen under dom 2 första dygnen efter valpningen så känne rinte valparna det. Men en vuxen hund kan få jäkligt ont istället med en massa veterinärkostnader och jäkelskap till följd.
  • Pirog

Det där med att svansen går av är ju bara bullshit. Min pappas hund rottweiler/amstaff viftar jävlar, hårt slår han i allt, men hans svans har då inte gårr av och han e snart 5 år gammal. Dålig ursäkt tycker jag.

UngMorsa skrev 2008-03-17 14:31:50 följande:
    Jag kan absolut tänka mig att köpa en kuperad hund.Vi har en hund idag som det bara är en tidsfråga innan vi måste kupera honom. Han slår i sin svans hela tiden och snart kommer den gå av.Jag har inte läst igenom tidigare inlägg men alal gör det ju absolut inte av skönhetsskäl.Mpnga raser som, amstaff, pittbull, rottweiler och dobberman har så himla sköra svansar som lätt går av.Men visst, jag tycker faktiskt att det kan vara himal vackert med kuperad svans.Min åsikt!
  • tamate

Det är rätt komiskt att överhuvudtaget disskutera en såhär löjlig sak som hundarna inte ens har ont av och som händer under ett kort ögonblick av sitt liv som dom inte ens har ett minne utav medans ingen kommenterar trimmning etrc, DET är heelt ok. Strävhåriga raser som pälsen ska ryckas av åtminstonde 2-3 ggr per år. Ingen höjer ögonbrynen för det. Och ja, det känns. Det ska tydligen inte göra extremt ont efter ett tag när dom blir äldre men tillräkligt för att man huggen några gånger. Har själv 2 taxar som ska trimmas ochjag gör det inte av glädje, doms kulle trimmas oftare eg men jag har svårt att göra det själv pga dåliga händer så jag lämnar bort domoch åtmisntonde den tiken blir ganska vild i början när man rycker, men gör man det inte så  ser hon både ut som en vildhund oh får fruktansvärda tovor som både gör ont och tillslut måste klippas och då lockas pälsen och det blir värre så maskinsax är inte att tänka på.

- det som inte dödar härdar!
  • tamate
    Drakfisk skrev 2008-03-17 15:19:27 följande:
    Valpar känner visst smärta! De reagerar bara inte så som vi människor förväntar oss när vi gör dem illa, men de känner i alla fall smärtan! Det är en gammal myt att valpar inte skulle känna smärta. Som jag skrev för många sidor sedan har det gjorts studier där man mätt halterna av olika hormoner i valpars blod samtidigt som man åsamkat dem smärta (typ dra i öronen eller liknande), och jo, valparna har precis samma halter av stresshormoner och liknande som en vuxen hund.
    skitsnack
    - det som inte dödar härdar!
  • Pikaur
    tamate skrev 2008-03-17 15:22:07 följande:
    skitsnack
    Jaha, så du har utfört egna experiment och vet exakt? Vad coolt. Få se resultatbloggen!
  • Dofilus

tamate: Okej, så bara för att det finns andra problem med t ex trimning (som väl mest kan jämföras med en otrevlig klippning eftersom det är päls och inte kroppsdelar som tas bort) så är det OK att stympa djur?

Svar på tråden kuperad hund