• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Rostis
    BunnyBrown skrev 2008-03-17 12:22:44 följande:
    Vill man ha stubbsvans på tex Dobermann får man avla så man får det. Kupering är en dum och onödig mellanväg.
    vet du om riskerna med bortavlade svansar? det är ju en missbildning av ryggkotorna, med risk för många andra svåra problem. nu är vi där igen att med avel är det godkänt att plåga djur, iställe för att komma till samma resultat med ett litet medicinskt ingrepp på en i övrigt frisk hund....
  • Rostis

skulle ännu villa jämnföra tex svanskupering och sterilisation på tikar. man kuperar för att förebygga skador på svansen och man steriliserar tikar för att förebygga livmoderinflammationer, juvercancer och blod på mattan.

sterilisation påverkar en hund mycket mera än en kuperad svans, dofter, hormoner, ämnesomsättning. Med andra ord förlorar hunden sin identitet och ändå rekomenderar men detta, och de flesta gör det för att hunden inte skall blöda på mattorna. samma gäller kastrering. både och borde räknas som stympning och innebär mycket mera smärta än en svanskupering vid ung ålder.

säger fortfarande inte att det är bra eller dåligt med kupering, men vill gärna ge perspektiv på saken.....

• dellelgarin
    Rostis skrev 2008-03-18 07:51:31 följande:
    skulle ännu villa jämnföra tex svanskupering och sterilisation på tikar. man kuperar för att förebygga skador på svansen och man steriliserar tikar för att förebygga livmoderinflammationer, juvercancer och blod på mattan. sterilisation påverkar en hund mycket mera än en kuperad svans, dofter, hormoner, ämnesomsättning. Med andra ord förlorar hunden sin identitet och ändå rekomenderar men detta, och de flesta gör det för att hunden inte skall blöda på mattorna. samma gäller kastrering. både och borde räknas som stympning och innebär mycket mera smärta än en svanskupering vid ung ålder. säger fortfarande inte att det är bra eller dåligt med kupering, men vill gärna ge perspektiv på saken.....
    Jag känner då inte till någon som har steriliserat sin tik för att det kommer blod på mattan. Inte heller har någon knippsat sin hane "bara för att" kanske.....

Funderar själv på att sterilisera min tik, hon blir djupt deprimerad av löpet och skendräktigheten. Skulle du tycka att det är djurplågeri?

Man masssterilserar ju knappast i förebyggande syfte, om man på något sätt kastrerar eller steriliserar sin hund brukar det ligga en bra orsak bakom. Det är ju knappast gratis heller.
  • BunnyBrown
    Rostis skrev 2008-03-18 07:28:31 följande:
    vet du om riskerna med bortavlade svansar? det är ju en missbildning av ryggkotorna, med risk för många andra svåra problem. nu är vi där igen att med avel är det godkänt att plåga djur, iställe för att komma till samma resultat med ett litet medicinskt ingrepp på en i övrigt frisk hund....
    Avla bort svansen? Det sa jag inget om. Jag talar om STUBB, vilket är naturligt för flera raser UTAN problem. Ingen dålig avel, tvärt om...
  • BunnyBrown
    Rostis skrev 2008-03-18 07:51:31 följande:
    skulle ännu villa jämnföra tex svanskupering och sterilisation på tikar. man kuperar för att förebygga skador på svansen och man steriliserar tikar för att förebygga livmoderinflammationer, juvercancer och blod på mattan. sterilisation påverkar en hund mycket mera än en kuperad svans, dofter, hormoner, ämnesomsättning. Med andra ord förlorar hunden sin identitet och ändå rekomenderar men detta, och de flesta gör det för att hunden inte skall blöda på mattorna. samma gäller kastrering. både och borde räknas som stympning och innebär mycket mera smärta än en svanskupering vid ung ålder. säger fortfarande inte att det är bra eller dåligt med kupering, men vill gärna ge perspektiv på saken.....
    Du får ju löp även om hunden är steriliserad. Du tänker på kastrering. Jag är FÖR kastrering med EMOT kupering. Visserligen två medicinska ingrepp men det är ändå som att jämför två skilda ting. En skillnad är att man inte kastrerar själv, men en del kuperar själv vilket inte alltid är så lyckat = medför lidande. Och som dellelrgarin sa så är det inte gratis. Det är ett ingrepp man tänker över.
  • EvilBetty

Jag tycker att det är helt onödigt med kupering om det nu inte handlar om att värna om hundens hälsa.
    Det kan hända att vi måste kupera våran älskling pga. att han är på gränsen att slå sönder svansen eftersom han är så himla glad och jämt går omkring och viftar. Då är jag absolut inte emot kupering, hellre kupera än att han ska plågas med att ha en kroppsdel som kommer ömma resten av sitt liv.

Jag kommrer dock aldrig vara FÖR att kupera endast för syns skull.
    Hundrasen vi har kommer från Spanien och där är det standard att kupera dem. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en redan kuperad hund om jag t.ex. var uppfödare (vilket jag inte är och aldrig har tänkt ge mig in på) och importerar en hund för att få in "nytt blod" till aveln i Sverige.

• Vilja00

nytt blod kräver inte kupering - sperman räcker alldeles tillräckligt.

• EvilBetty
    Vilja00 skrev 2008-03-18 11:14:26 följande:
    nytt blod kräver inte kupering - sperman räcker alldeles tillräckligt.
    Ja, nu menade jag ju om man vill importera en avelshund och inte dess kroppsvätska.
  • dellelgarin
    EvilBetty skrev 2008-03-18 11:16:23 följande:
    Ja, nu menade jag ju om man vill importera en avelshund och inte dess kroppsvätska.
    du kan ju inte heller meritera en kuperad hund i sverige så det kommer nog i framtiden handla mera om sperma... 
  • Suskiv

Jag är för svanskupering hos de raser som annars riskerar att slå sönder svansen. Det är ingen trevlig syn med en boxer med söndertrasad svans och det gör ont för hunden. Bättre att då kupera den under lokalbedövning av vet när hunden är pyttis.

Öronkupering är ett ofog likaså kupering för skönhets skull.

Svar på tråden kuperad hund