Sockerpullornas tråd
Gamla trådarna:
www.familjeliv.se/Forum-11-240/m21936837.html
www.familjeliv.se/Forum-11-240/m25081233.html
www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28047519.html
Välkomna in
Maria: jag är inte så inne på just konfirmationstemat *ler* Det är bara så fint att göra en ordentligt somrig tårta och liljekonvaljer låter hur fint som helst.
(jordgubbar,jordgubbsblomster, fläder, smultron??
Jag bara måste göra en tårta med fläder..... tihi)
Solaika: jättesöta små provtårtor!! Äkta gerbera är ju inte helt fel det heller
...och snusktårtan... ja.. hmm.. *S* det är ju bra gjord, och rolig! Men jag hade nog haft lite svårt att äta en sån..
Maria: Ja.. konfirmationstårtor är svårt tycker jag med... hade ju en sån beställning i höstas... som du säger, när man letar inspiration är det ju bara kors, eller möjligtvis biblar. Tråkigt! Men en riktigt somrig tårta, men dina vackra blommor kan ju aldrig bli fel!!
Min slutade med rosor, drapering och ett pergamentark... blev ok tyckte jag.
*sparkar mej själv tillbaka till sockerpillandet medan lilleman sover*
OK somrigt blir nog bra då, tack för åsikter
*går genast in till tussa och kollar hennes konfatårta*
rimmis - Ja jag är oxå inne på sommar, har lite hallonkvistar och sånt på G hemma i skåpet
och nästa tårta ska bara innehålla flädermousse och nåt mer, kanske jordgubb eller hallon eller nåt
MariaX: Om det är en flicka som ska få tårtan så kan du göra ett smycke och ha på. Ett guldhjärta till exempel, eller ett pärlhalsband, en klassisk present till en konfirmand.
Eller att du skriver ett citat ur bibeln på tårtan.
Sen ska du självklar ha en bukett på. Den kan vara ganska enkel till en konfirmand. Vårblommor som alla säger är vackert. Liljekonvalj och Gullviva kanske, eller en pingstlilja till pingst. Den kan ju ligga ihopbunden med ett silkesband på tårtan, som om man plockat den och bara lagt dit den.
Är det en pojke... kan du göra ett litet guldkorssmycke och bukett ombunden med mörkblå sidenband.
Eller måla en siluett av ett par beende händer.
Mooogn:
Hej!!! Välkommen hit! Flädermousse är enkelt, men grönt äpple? Det är svårare. Kan man göra mousse på äppeldryckkoncentrat? Kanske frächa till det med lite lime? Annars får du riva gröna äpplen och göra mousse på, det kan ju funka.
Hittade ett recept på denna sidan; http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_19961114_SID_17_1_5.html
Kanske kan vara något??
Äppelmousse
8-10 äpplen
2 1/2 dl socker
2 1/2 dl vatten
1 citron
15 g gelatin
3 1/2 dl vispad grädde
3 msk fruktlikör
Skal och kärna ur äpplena, skär i bitar och koka till ganska fast mos med socker, vatten och rivet skal från citronen.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten, krama ur och smält på svag värme. Tillsätt gelatinet medan äppelmoset är hett. Blanda väl och tillsätt därefter saften från citronen.
Vispa moset mycket skummigt med elvisp och ställ att svalna i kylskåp. Ta fram moset efter en halvtimme och rör ner den vispade grädden. Smaka av med likör.
Servera kyld.
Tack JFL och Ankmor!
Har hittat ett recept på äppelfromage också (på Pannkakans forum...) ![]()