• Svar på tråden Sockerpullornas tråd
  • greeneyes

ja, personligen skulle jag inte heller baka om nån här var sjuk, tänkte mest höra hur ni brukar göra

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Maraschino
    greeneyes skrev 2008-03-24 10:33:33 följande:
    marachino: förlåt, glömde säga att det var en jättefin tårta! syns inget av dina kristyr-problem i alla fall! smart, tänkte inte ens på att man kunde använda färgat/smaksatt florsocker! okej, nu ytterligare en fråga: har så smått börjat fundera på att skaffa FA-skattesedel, men jag har förstått att det är en massa regler kring livsmedelsförsäljning och hantering. Nån som vet vad som krävs för det?  har försökt läsa mig till, men hittar inget konkret utan bara en massa paragrafer.. 
    Du får ta kontakt med miljö och hälsa de har all info du behöver!!
  • Solaika

Hej alla gobitar!
    Jag har fullt upp med mitt bakverk.ifokus.se så jag har inte så mycket tid här.. men jag kikar in och läser varje dag och tänker ofta på er.
    Det har börjat ramla in lite beställningar inför våren här o det är jätteroligt. Eftersom det inte ska ätas nån tårta i familjen. Fast jag tänker ju iaf ha tårta när jag fyller år. Jag fyller ju lite halvjämnt
    Maraschino - din tårta är jättejättefin! Jag hade oxå problem med kristyren när jag gjorde den på chokladflorsocker. Den blev snabbt stenhård. Krävs inte alls lika mycket florsocker som i vanlig vit kristyr.

Får jag tipsa er lite ang era diskussioner om hygien? Eftersom jag jobbar i vården och utbildar mig till ssk så är jag helnojjig. Mitt, vid det här laget, ganska rejält långa hår flätar jag hårt och ser till att inget hänger ner framåt. Gömmer det dock inte under något huckle eftersom jag inte tycker det behövs bara man håller undan allt ordentligt. Ett par gånger jag har sprayat stenhårt med hårspray en stund innan så verkligen inte ett enda hårstrå kan smita fram Sen har jag hellre mörka kläder på mig, för då ser man snabbt om något har smitit iväg och hamnat på fel ställe. Framför allt om man jobbar med vita o ljusa tårtor.
    Till min bänk har jag köpt Ytdesifektion på apoteket. Samma som man använder på sjukhusavdelningarna för att göra rent. Då vet jag att underlaget jag jobbar med är rent. Sen detta med att ni tvättar händerna så frenetiskt. Det är visserligen jättebra att ni tvättar. Men tvål biter mest på den synliga smutsen. Jag har DAX handsprit som jag spritar in händer och armar med. Det är jättebra för att göra rent och är dessutom återfettande så händerna inte spricker för att man tvättar dem. DAX kan man använda hur många gånger som helst om dagarna egentligen. Sen är jag jättenoga med att ha handskar på mig. Gärna i två storlekar så man har en som är nästan på gränsen till för liten som man kan ha på sig när man modellerar och gör sånt som kräver lite mer pressition (jag kan visst inte stava till det ordet idag).

Oj, va långt det vart.. hoppas nån hittar nåt litet tips att använda.

Kram på er allihopa. Hoppas ni har haft en riktigt bra påsk!

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • JFL

HAr inte kommit igång med tårtan idag. Ska skicka iväg familjen på em så att jag kommer igång. JAg har frossa idag och vill bara lägga mig under duntäcket och bli varm. Nu försöker jag få upp värmen i kroppen i vårt enda varma rum - datarummet.

Maraschino skrev 2008-03-23 19:54:35 följande:
    Nu äntligen har jag lite tid att lägga in min tårta som jag gjorde när jag fyllde år i onsdags!!!!
    Konstigt! men nu har du testat och nu vet du hur du inte ska göra...

Jättefin blev den iallafall
    Ankmor skrev 2008-03-23 19:58:51 följande:
    Jag tror jag blir tokig!Jag har totalt räknat fel när det gäller allt med min tävlingstårta till Taxens...Fyllningarna blev fel, för hårt och för löst, jag har inte grädde kvar till att spackla med och jag har tappat inspirationen till dekoren till på köpet!TYCK SYND OM MIG!!!
    "Vojne vojne vojne" *Klappar på huvudet och tröstar*

Ser fram emot att se tårtan nu
    Tussa76 skrev 2008-03-23 23:16:54 följande:
    Hej, hej!
    Men Tussa då, det är inte lätt med sjuka barn
    Hur är det med minstingen?
    Skönt att du har ljusning i allt elände. Jag känner verkligen igen mig i att man inte hinner något som man själv vill, all kraft går åt till att hålla familjen flytande.
    greeneyes skrev 2008-03-24 09:01:00 följande:
      hur gör ni, bakar ni på annan plats trots att ni själva skulle kunna vara smittobärare (inte brutit ut än?).
    Jag har faktiskt gjort en tårta medan nån av tjejerna var magsjuk, inte kräk utan diarré. Hade fler tårtor den helgen och lyckades avsäga mig alla utom en. Min kompis ville ändå ha den. Så jag körde med spritade bord, handsprit, handskar när jag tog hand om barnet och
    var supernoga.Det gick bra och det var på hennes risk.
    greeneyes skrev 2008-03-24 10:33:33 följande:
     har så smått börjat fundera på att skaffa FA-skattesedel, men jag har förstått att det är en massa regler kring livsmedelsförsäljning och hantering. Nån som vet vad som krävs för det?  har försökt läsa mig till, men hittar inget konkret utan bara en massa paragrafer.. 
    Har tittat på det där och jag har gett upp, det är för svårt och förmycket.
    I ღ cakes
  • JFL

*Vink vink*

greeneyes skrev 2008-03-24 11:48:03 följande:
    *vinkar intensivt till JFL*
    I ღ cakes
  • Ankmor

Jodå, tårtan gick att äta. Jag ställde ut den på bron en stund eftersom det var minusgrader ute. Fyllningen stelnade snabbare...
    Gott blev det också.
    Meeeen utsidan lämnar mycket till åskådaren att bedöma!

Här är rent nog att hålla sig frisk och rörigt nog att trivas ...
  • trisha

sockerpullornas tråd, "pullor"...asså jag vet inte om det är nån annan men där jag kommer ifrån kallar vi det man har mellan bena för en pulla

• greeneyes
    trisha skrev 2008-03-24 14:07:07 följande:
    sockerpullornas tråd, "pullor"...asså jag vet inte om det är nån annan men där jag kommer ifrån kallar vi det man har mellan bena för en pulla
    pulla är ju egentligen höna från början rent språkligt..
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Ankmor
    trisha skrev 2008-03-24 14:07:07 följande:
    greeneyes skrev 2008-03-24 14:09:00 följande:
    pulla är ju egentligen höna från början rent språkligt..
    Längst ner till höger finns en bild på en eventuell sockerpulla.
    http://www.collector-sweden.com/parfume.htm
    Här är rent nog att hålla sig frisk och rörigt nog att trivas ...
Svar på tråden Sockerpullornas tråd