• enny signatur

Högskoleprovet!

Har fått kallelsen till högskole provet och ä nu rätt förvirrad.
    Brukar inte provet vara på 4 timmar? Nu är det från 8.30 (legitimations kontroll kl 8.10) till 16.20 dvs 9 timmar och 50 min (varav raster 2½ timme).

Det står även "Förtäring endast tillåten under pauser." Menas det då att man inte får dricka vatten eller något under provtiden?
    Vadan denna ändring?

Vilka av er ska skriva provet? Första gången eller skivit innan? Isåfall hur har det gått innan?

• Svar på tråden Högskoleprovet!
  • enny signatur

Högskoleprovet är indelat i fem block, som vart och ett är 50 minuter långt. Delproven ELF och ORD ingår alltid i samma block, medan de övriga tre delproven utgör varsitt block (DKT, LÄS och NOG). Det femte blocket är ett så kallat utprövningsblock med nya uppgifter som ska testas inför kommande prov. De som skapar frågorna till högskoleprovet får då reda på hur bra eller dåligt provuppgifterna fungerar i praktiken.
    www.sudera.nu

så det bord eju bara ge 50x5 dvs 250 min?

• enny signatur

aha..
    08.30-09.00 Information till deltagarna
    09.00-09.50 Block 1
    10.00-10.30 Rast
    10.30-11.20 Block 2
    11.30-11.50 Rast
    11.50-12.40 Block 3
    12.50-14.00 Lunch
    14.00-14.50 Block 4
    15.00-15.20 Rast
    15.20-16.10 Block 5
    16.10-16.15 Information till deltagarna

• enny signatur

kan man skippa 5 blovket?

• Ekorrfamiljen

Bra att läsa allt innan man frågar med andra ord!

Har inte gjort det och ska inte göra det, men det är nog en bra idé att du gör del 5 också så att de som utformar proven får hjälp att se hur de fungerar i praktiken.

Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
  • Linalill

näää de kan du inte,
    provet har en extra del som inte räknas, men man får inte veta förrän efteråt vilken som inte räknas.
    så du kan t.ex få göra två engelska block eller två matte block...
    de värsta är att de känns alltid som att de tar bort den del som gick bäst :P

• Linalill

med andra ord, de kan vara den oäkta delen du gör först och den äkte delen sist... det får man veta efteråt.
    och vice versa.

• Peand

När jag skrev i höstas fick vi har vatten eller annan dryck uppe på bänkarna. Fanns de som även hade godispåsar uppe. Vatten kan jag känna som ett litet måste, bra jobbigt annars om det börjar killa i halsen mitt i ett prov.

• enny signatur

Enligt studera på nu så det det uppbygt som jag skrev innan där 5 blocket är "Det femte blocket är ett så kallat utprövningsblock med nya uppgifter som ska testas inför kommande prov."
    Alltså bör det ju vara det sista..

Jovisst tycker jag det är bra att hjälpa till så de får utvärdera osv, men jag har ett litet barn hemma som aldrig varit ifrån mig mer än 4 timmar. Maken kommer dit minst på lunchen ev. på fler raster så jagg kan amma henne då, men jag kommer inte vara hemma föränn typ 30 min iaf efter provets slut så inte förän kring 5... alltså vill jag gärna hem till henne snabbat möjligt, jag tror hon kommer igla fast på mig under kvällen.

Peand: trodde man alltid hafde fått ätit under provet? och lika så druckit? utgår från at tman får dricka.. men tänkt eringa och prata med dom.

• Mab

Nej, även om de formulerar sig så, så är det inte alltid som det femte blocket kommer sist. Det gjorde det inte när jag gjorde provet.

Sommarbebis
  • Peand
    enny signatur skrev 2008-03-25 16:25:07 följande:
    Enligt studera på nu så det det uppbygt som jag skrev innan där 5 blocket är "Det femte blocket är ett så kallat utprövningsblock med nya uppgifter som ska testas inför kommande prov."Alltså bör det ju vara det sista..Jovisst tycker jag det är bra att hjälpa till så de får utvärdera osv, men jag har ett litet barn hemma som aldrig varit ifrån mig mer än 4 timmar. Maken kommer dit minst på lunchen ev. på fler raster så jagg kan amma henne då, men jag kommer inte vara hemma föränn typ 30 min iaf efter provets slut så inte förän kring 5... alltså vill jag gärna hem till henne snabbat möjligt, jag tror hon kommer igla fast på mig under kvällen.Peand: trodde man alltid hafde fått ätit under provet? och lika så druckit? utgår från at tman får dricka.. men tänkt eringa och prata med dom.
    Man vet inte förrens på kvällen när svaren kommer på Internet och på text tv vilket block som var det "äkta" eller testet. Så hoppar du över sista blocket kan det innabära att du hoppar över det riktiga blocket.
    Att man får ha något att dricka tycker jag borde vara självklart. Men det är ju inte alltid det är så....
Svar på tråden Högskoleprovet!