• enny signatur

Högskoleprovet!

Har fått kallelsen till högskole provet och ä nu rätt förvirrad.
    Brukar inte provet vara på 4 timmar? Nu är det från 8.30 (legitimations kontroll kl 8.10) till 16.20 dvs 9 timmar och 50 min (varav raster 2½ timme).

Det står även "Förtäring endast tillåten under pauser." Menas det då att man inte får dricka vatten eller något under provtiden?
    Vadan denna ändring?

Vilka av er ska skriva provet? Första gången eller skivit innan? Isåfall hur har det gått innan?

• Svar på tråden Högskoleprovet!
  • enny signatur

så man får efter varje delprov tid att föra över? perfekt, då slipper man lägga energi på det. hur ser häftena ut? får man tex anteckna i den svenska texten? hu rset häftet där man för in svaren ut?

sorry hade caps lock på, det kanske går an ändå?

• Cavatine

Jag har aldrig varit med om att man får ha dryck eller någon sorts förtäring uppe på bänken, enbart pennor, sudd och linjal.

Text- och frågehäftena får man skriva i bäst man vill, de sparar dem (man märker häftet med sitt "prov-idnummer") så de kan gå tillbaka och se hur du antecknat/ tänkt om det är så att du vill överklaga rättningen.

När jag skrivit HP så fick man fram till deadline på sig att skriva in svar i svarshäftet, sedan samlades svarshäftet in och man fick föra över sina svar från texthäftet till sin personliga svarslapp. Man bör alltså markera sitt svar även i text-/frågehäftet, förutom i svarshäftet och på sin personliga svarslapp. Om datorn läst in fel och man anser att man skulle ha rätt kan de alltså leta reda på ens text-/frågehäfte och se hur man markerat där samt på svarshäftet.

Ett TIPS(!!!) är att ta med egen klocka, det är inte alltid det finns i salen och de som vaktar under provet är inet alltid så bra på att hålla reda på sin enda replik: "nu är det fem minuter kvar". HAr varit med om en tant som plötsligt sa "Oj, nu är det bara nästan 2 minuter kvar", när hon lovat att säga till vid 5...

• enny signatur

Skull epå att jag precis läst svenskadelen fårn 2000 (dock bara halva, andra gjordes igår) och därav är lite mör.
    Menar du Cavatine att man fik ha kvar texthäftet men inte svarslapen och sedan föra in? isåfall kanske bästa är att göra som nu dvs skriva allt på texthäftet och sedan snabbt föra över de ti slutet bara?

Så de säger till när det är 5 min kvar? Jo klocka är nog bra. Köpte en i förrgår som jag tänkte ställa på prick så jag vet när det gått 50 min. De snor väl inte tid dvs låter det vara 48 min istället?

• Cavatine

Det har varit olika mellan gångerna jag skrivit, hur de gör med överföringen till det egna svarspappret alltså.

En gången fick vi lämna in svarslapparna innan vi fick föra över, en annan gång fick vi lägga svarslapparna uppochner på bänken när vi förde över svaren från texthäfte till personliga pappret.

Den som övervakar provet brukar berätta under information (den första halvtimmen) hur han/ hon vill ha det . Då kan man ställa alla frågor och lufta alla funderingar man har - så kan man lugnt koncentrera sig på provet sedan.

Överföringen till egna pappret räknas inte in i svarstiden, iallafall inte de gånger jag skrivit. De är väldigt noggranna med att man får 50minuter, det är inte 48 minuter (om man inte har en sackande klocka... ) eller 51 utan PRICK 50 minuter.

• enny signatur

tack för informationen. funderar på att ringa studerandeexpriditionen och prata med dom. Är lite nojig inför hur det blir i praktiken imorgon. Måste hinna amma dotter på rasterna + äta och dricka... haha ja det sk abli kul
    VAd bör man ha med sig att äta under rasterna?
    Tänkte ha med gryta som man kan värma till lunch, men vill kunna stoppa i mig saker på rasterna med, just för att hålla kroppen alert.GOdis känn s dumt, tror man föörlorar på det i det stora hela (kanske int evid sista rasten men...)

• Cavatine

Jag brukar ha med mig Risifrutti och en macka till första rasten, frukt och morotsstavar är nog också bra. Jag brukar inte få i mig ens hälften av det jag packat ner, man är så på spänn.

Lunchen får jag serverad hemma av min make, jag skriver på skolan som ligger i mitt bostadsområde. Lyx!

• Pollygrip

jag ska skriva mitt första högskoleprov i morgon är super nervös!!

Felicia 070301
  • enny signatur

JennieGr: välkommen till klubben
    hur har du övat?

Så youghurt är nog en bra ide... mackor har jag svårt för då jag avskyr "gammalt" smör och vägrar äta "gammal" ost.... och är vegetarian så finns inte mycket fler alternativ (som jag vet om)
    Får nog luska igenom butiken imorgon. Men hur fungerar de tmed uppvärmning av mat?

• enny signatur

BTW fick man inte ha med vatten enligt studerande expiditonen på uu. Men vissa provsalar gjorde annorlunda, men grunden var inget annat än penna sudd, linjal

• Cavatine
    enny signatur skrev 2008-04-04 14:30:34 följande:
    BTW fick man inte ha med vatten enligt studerande expiditonen på uu. Men vissa provsalar gjorde annorlunda, men grunden var inget annat än penna sudd, linjal
    Om du behöver vätska p.g.a. amning så bör de inte kunna hindra dig. Se till att flaskan är genomskinlig och utan etikett så de inte får för sig att du skrivit några komihåg-grejer eller formler på den, så kanske chansen att du får ha dricka ökar. Men det är ju "bara" 50 min i stöten du behöver vara utan dryck, det kanske går ändå? Jag vet i och för sig inte hur det är att amma....
Svar på tråden Högskoleprovet!