• enny signatur

Högskoleprovet!

Har fått kallelsen till högskole provet och ä nu rätt förvirrad.
    Brukar inte provet vara på 4 timmar? Nu är det från 8.30 (legitimations kontroll kl 8.10) till 16.20 dvs 9 timmar och 50 min (varav raster 2½ timme).

Det står även "Förtäring endast tillåten under pauser." Menas det då att man inte får dricka vatten eller något under provtiden?
    Vadan denna ändring?

Vilka av er ska skriva provet? Första gången eller skivit innan? Isåfall hur har det gått innan?

• Svar på tråden Högskoleprovet!
  • enny signatur

Fan va kasst. ussh nu blir jag upprörd!
    Jaja bara göra alla 5 dellarna, men här ska klagas!

Har ni några tips på vad manbör träna på? ska göra ett testprov nu.
    vad bör man tänka på när det är dags?

får ringa imorgon och höra ang dryck... ja om jag hinner dvs

• kidA

jag ska skriva det oxå.

provet har väl aldrig varit bara 4 timmar? jag skrev det 99 o då skrev man en hel dag oxå. o så massa raster där emellan.

• CarlHerman

Det brukar löna sig bra att kunna ord. Har för mig att den delen brukar vara värd mer poäng. Sen gäller det att läsa fråga och alternativ noga, ibland frågar de inte efter det man tror.

Sen gjorde jag så att jag inte läste hela svenskadelen utan kollade vad de frågade efter först och sen letade reda på svaren i texten. Texten var väldigt lång och jag läser väldigt snabbt men det hade blivit ont om tid ändå. Frågorna var enkla och "raka" så det var inga problem att göra så. Vet man med sig att man läser sakta kan det vara bra att prova att göra så på ett testprov. Tror jag gjorde likadant med engelskan. Jag tycker sve och eng delarna var väldigt lätta så där behövdes inte läggas nåt krut. Bra att öva upp basic-matten om man behöver, typ pythagoras sats och liknande. Öva även på att snabbt tolka tabeller och olika sorters diagram.
    Det viktigaste är att inte stressa upp sig. Är en fråga svår, hoppa till nästa.

• enny signatur

läser diagram just nu och tror det går framåt i verje fall.. fick 0,9 på testprovet dock med dotter och knapande make brevid så hoppas på bättre resulltat på plats. känns mer motiverande dessutom.

nåväl så ska jag rätta nästa diagramsdel nu iknäll (behöver skriva ut innan).

svenskan gick inte alls så bra som jag trott och inte matten heller (13/20 resp 13/22).

maken å sin sida fick 1.7 på testprovet och verkarfilura på hur man gör för att få 2.0... ja han skriver ju inte denna gång så jag slipper jämföra uaf.

eng tyckte jag var lättare än jag trott, men ja allt behöver övas på för mig-.

vad tyckte ni var lättast?

• Lalalong

Blev sugen på att göra ett testprov när jag läste denna tråden . Resultatet:

Delprov 1: ORD 40 40 35
    Delprov 2: NOG 22 22 17
    Delprov 3: LÄS 20 20 13
    Delprov 4: DTK 20 20 12
    Delprov 5: ELF 20 20 14

Jag fick 1,5... det är inte så bra va? Jag tyckte att både den svenska och engelska läsförståelsen var svår... och diagrammen var svåra... Det enda som gick bra var ju typ ordförståelsen. Well well... tur att jag inte behöver göra det på riktigt.

Lycka till ALLA som ska skriva provet snart! Ska hålla tummarna!!

• enny signatur

Lalalong: 0,9 var medel förra året: 2.0 ÄR HÖGSTA SÅ JO det är rätt bra..

dotten har trampat p tangentbordet... rorry.

nåväl så är 1,5 väl väldigt bra spec första gången?

Hu rlyckades du så bra emd ord delen?

• Wren

enligt vad jag har hört så ska mattedelarna bli tyngre från och med i år. men om det stämmer kan jag inte garantera.

ord-delen på 15 minuter är en riktig poäng knaprare, så läs läs och läs.

annars är mitt hetaste tips att göra om provet till hösten. den tredje gången man gör provet brukar man få bäst resultat.

jag gjorde provet första gången i gymnasiet och har gjort det två gånger till sedan dess, och nu senast (för ett år sedan ) så gick det riktigt bra. jag har höjt mina poäng med 0.3 / prov.

• Panda87

när jag skrev hp så fick vi inte ha annat än legetimation, penna,sudd ocg linjal på bänken. föresten så hinner man inte dricka något, tiden e så knapp.

• Lalalong

Wickz
    (alltid lika kul när barnen mixtrar med tangenterna )

Aha.. ja, jag visste ju att 2.0 är högst..men lite förvånad att 0.9 är medel... Men okej, då ska jag vara nöjd och stolt över mig själv . Jag jämför mig kanske med fel personer... mina bröder har skrivit 1,8 när de har skrivit.
    Vet inte varför ordförståelsen gick så bra... har nog egentligen alltid haft lätt på såna test i skolan och så. Kanske för att jag läser mycket böcker..? Nej jag vet inte faktiskt.
    Det som inte känns så bra är ju dock att jag är högstadielärare i matte och inte gjorde bättre på mattedelen och _framförallt_ på diagramdelen!! Den var ju jättejobbig.

• tinna

Jag skrev provet första gången hösten 1995 och även då var det en hel dag. Då skrev jag 0,9. Sen skrev jag det igen hösten 1996 och fick 1,3. Sen skrev jag det bara för att det var kul hösten 2005 och då fick jag 1,6. Det jag tappade på sista gången var matten för det har jag inte hållt på med sen jag slutade gymnasiet -96 så dom bitarna hade fallit bort. Däremot hade jag full pott på orden När jag skrev för 2,5 år sen fick vi ha dricka på borden iaf. Vi fick två engelskablock och det var det som vi gjorde först som plockades bort.

Svar på tråden Högskoleprovet!