• enny signatur

Högskoleprovet!

Har fått kallelsen till högskole provet och ä nu rätt förvirrad.
    Brukar inte provet vara på 4 timmar? Nu är det från 8.30 (legitimations kontroll kl 8.10) till 16.20 dvs 9 timmar och 50 min (varav raster 2½ timme).

Det står även "Förtäring endast tillåten under pauser." Menas det då att man inte får dricka vatten eller något under provtiden?
    Vadan denna ändring?

Vilka av er ska skriva provet? Första gången eller skivit innan? Isåfall hur har det gått innan?

• Svar på tråden Högskoleprovet!
  • Pollygrip

jag har övat en del men är inte så lätt!Fundersam ser verkligen inte i fram emot det...

Felicia 070301
  • Yrslan

Det är som det brukar vara. Det tar en hel dag. Lycka till!

• Peand

Måste fråga en sak för nu har jag hört samma ska från flera olika håll.
    ÄR högskoleprovet om gjort nu till i morgon? Detta med att matten skulle bli en större del av provet och orden minska hade jag för mig skulle bli senare, om något år. Men vissa säger att det redan är i morgon. Är det någon som VET och inte bara tror en massa?
    För är det så, ja då blir jag nervös/are

• enny signatur
    JennieGr skrev 2008-04-04 14:57:13 följande:
    jag har övat en del men är inte så lätt! ser verkligen inte i fram emot det...
    Varför inte?
    Jag tycker det ska bli spännande!
    Vart i landet skriver du?

Cavatine: Jo jag klarar mig i 50 min, men blir yttligare en sak att göra på rasten. Att dricka och amma är inte riktigt min passion (dottern störs av det) och jag tror det riskerar att bli jobbigt nog ändå. Hur säger jag till dottern att "du har 20 minuter på dig att äta... lite mindre faktiskt", ja du hör ju orimligheten. Jag hoppas hon ätit sig mätt innan men tvivlar starkt...
    Är mest rädd att hon blir ledsne när jag försvinner för att hon vill ha mer mat och då vet jag inte om mitt hjärta klarar det...
    Vet itne hur ofta maken och dottern dyker upp, men minst en gång, skulle gissa på 2-3.
  • Peand
    enny signatur skrev 2008-04-04 15:49:27 följande:
    Varför inte? Jag tycker det ska bli spännande!Vart i landet skriver du?Cavatine: Jo jag klarar mig i 50 min, men blir yttligare en sak att göra på rasten. Att dricka och amma är inte riktigt min passion (dottern störs av det) och jag tror det riskerar att bli jobbigt nog ändå. Hur säger jag till dottern att "du har 20 minuter på dig att äta... lite mindre faktiskt", ja du hör ju orimligheten. Jag hoppas hon ätit sig mätt innan men tvivlar starkt... Är mest rädd att hon blir ledsne när jag försvinner för att hon vill ha mer mat och då vet jag inte om mitt hjärta klarar det... Vet itne hur ofta maken och dottern dyker upp, men minst en gång, skulle gissa på 2-3.
    Du har ingen möjlighet att pumpa ur ifall det blir tajt med tid eller att du blir för stressad?
  • Pollygrip

jag tycker att det verkar svårt! är kanske inte så smart som ni andra Skrattande
    Jag skriver i skövde! Vart skriver du??

Felicia 070301
  • enny signatur
    Peand skrev 2008-04-04 16:03:54 följande:
    Du har ingen möjlighet att pumpa ur ifall det blir tajt med tid eller att du blir för stressad?
    Dottern är 15 månader så hon överlever ju rentkasst (ja det skulle en liten göra med, men tar ingen större skada, mer än emitonellt) av det hela. Tror inte en det är maten i sig utan maten i kombination med närheten hon vill ha. Tryggheten helt enkelt.
    I övrigt har vi aldrig gett flaska så då skulle det behöva matas med sked och.. nja tror inte det går hem. Utpumpning är nog inget för mig... känns både främmande och otrevligt just personligen)
  • enny signatur

ennieGr: Tycker också vissa delar är svåra, men finner det spännade att se vilka frågorna blir. Kanske blir det bara okända ord? Eller så känner man sig faktiskt mer hemma än man trott?
    Tror att man tjänar mycket på att se det positivt även om det är svårt. Att stressa upp sig tror jag man förlorar rät tmycket på, men visst, enkelt att säga, svårt at tpåverka helt.
    Jag skriver i Uppsala.

• Peand

Hittade svaret på min egen fråga:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=709624
    Vi kan andas ut i morgon, först 2009 kommer den nya mattedelen.

JennieGr skrev 2008-04-04 16:06:57 följande:
    jag tycker att det verkar svårt! är kanske inte så smart som ni andra Jag skriver i skövde! Vart skriver du??
    Det är svårt och det värsta är att du kan inte öva på kunskapen inför provet, bara kunskapen om hur provet är upplagt.
    Men ta det lugnt i morgon, stressa inte upp dig för det förvärrar väldigt. Du kan bara göra ditt bästa, mer går inte. Så sakta, lugn och ta steg för steg så kommer det nog gå bra ska du se.
  • sleeping angel

Jag skulle göra HP imorgon men tror inte att jag kommer palla, sånt graviditetsillamående Kanske ska man försöka men risken finns att man måste springa ut mitt i ett prov (och det får man ju inte) för att spy. Får se hur det känns imorgon. De gånger jag gjort det innan så har man varit tvungen att lägga ner pennan när det gått 50 min dvs då ska man fyllt i svaren på både svarspappret och sitt egna papper.

Svar på tråden Högskoleprovet!