• enny signatur

Högskoleprovet!

Har fått kallelsen till högskole provet och ä nu rätt förvirrad.
    Brukar inte provet vara på 4 timmar? Nu är det från 8.30 (legitimations kontroll kl 8.10) till 16.20 dvs 9 timmar och 50 min (varav raster 2½ timme).

Det står även "Förtäring endast tillåten under pauser." Menas det då att man inte får dricka vatten eller något under provtiden?
    Vadan denna ändring?

Vilka av er ska skriva provet? Första gången eller skivit innan? Isåfall hur har det gått innan?

• Svar på tråden Högskoleprovet!
  • giftgrodan
    kidA skrev 2008-04-05 18:16:18 följande:
    aha. jag hade hellre sett att nogdelen försvann eg. den drar ner mig jättemkt. resten sätter jag. men dtk är ingen favorit hos mig heller. så hellre den än en läs eller så.
    Alla som skriver får ju alla delar medräknade. Eftersom en av delarna kommer två gånger tas den ena bort, på grund av att den ena av dem är utprovningsdel. Alltså, hade elf tagits bort hade det varit för att ni skrivit två elf, etc.
  • kidA
    giftgrodan skrev 2008-04-05 19:37:42 följande:
    Alla som skriver får ju alla delar medräknade. Eftersom en av delarna kommer två gånger tas den ena bort, på grund av att den ena av dem är utprovningsdel. Alltså, hade elf tagits bort hade det varit för att ni skrivit två elf, etc.
    jo alltså jag vet att det är så. frågan var om jag tyckte att det var bra. jag skrev på dtk o jag hade hellre skrivit 2 nog o att de tog bort en sån. så kanske jag hade chansen t bättre resultat på nästa än vad jag fick nu.
  • bipsiebop

F*N ja tror att mitt trötta huvud missade sista sidan på NOG. Hur j*vla dum känner jag mig inte nudå - hade ju dessutom ingen tidspress att tala om på sista delen.

Dock måste jag stolt tala om att jag prickade alla rätt i LÄS delen trots att vi hade den först imorse när jag var som segast. Orden gick ok men är egentligen inte nöjd med dem.
    Men som sagt den sista NOG den som så klart räknades gick åt fanders - där försvann mitt resultat i år.

• Kimsan82

Jag gjorde oxå provet idag!! Fick 1.0 och är gööööör nöjd!!
    Hade 0,8 i höstas..

Nu kommer jag in på Lärarutbildningen!! Jippi

Grattis alla andra till era resultat..men förstår er frustration när man presterar bra men ändå inte räcker till!!

• enny signatur

jag fick 18 på läs delen, vad fick ni övrgia? kändes som dne var lät.

• Mama Law

Jag är nöjd med min insats trodde det gick åt helvete rent ut sagt men fixade 1.0 så jag är lite stolt för att va första gången hoppas ju att det gör att jag kommer in på ssk till hösten.

Mina starkaste va Nog och ord delen. Läs fick jag bara 11 men är chockad över dom poängen då jag trodde att jag missat hela grejen med just läsförståelsen!

Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • bananglass

Jag fick nästan alla fel på Engelskan (6 fel) och ord (10 fel). Engelskan var jag riktigt missnöjd med, men orden var väntat. Sen var resterande fel jämt utdelade.

• Kliff

KidA: Hej! Måste få fråga: Menar du att du skrev två dtk (och att de tog bort ena)? Trodde alla i hela Sverige skrev exakt samma prov...

• giftgrodan

Alla skriver samma prov, men alla skriver också ett av delproven två gånger (två varianter av delprovet). Den ena är bara en utprovningsdel för att se hur folk svarar på frågorna, som eventuellt ska användas senare år. Vilken del som är utprovningsdel skiljer sig åt, men de prov som räknas för resultatet är samma för hela landet.

Svar på tråden Högskoleprovet!