• enny signatur

Högskoleprovet!

Har fått kallelsen till högskole provet och ä nu rätt förvirrad.
    Brukar inte provet vara på 4 timmar? Nu är det från 8.30 (legitimations kontroll kl 8.10) till 16.20 dvs 9 timmar och 50 min (varav raster 2½ timme).

Det står även "Förtäring endast tillåten under pauser." Menas det då att man inte får dricka vatten eller något under provtiden?
    Vadan denna ändring?

Vilka av er ska skriva provet? Första gången eller skivit innan? Isåfall hur har det gått innan?

• Svar på tråden Högskoleprovet!
  • kidA
    Klaar skrev 2008-04-06 10:38:25 följande:
    fast jag kollade på en annan normeringstabell.. men jaja äntligen har jag gjort det!
    var kollade du då?
  • sandralager

klaar: var ska du söka lärarprogrammet? jag ska främst söka till fsk i Skåne.

• Kimsan82

Jag ska söka Fsk/lärarprogrammet i Malmö. Inriktnng Barndoms/Ungdomsvetenskap!
    Är det den du har tänkt dig med?

sandralager skrev 2008-04-06 10:56:14 följande:
    klaar: var ska du söka lärarprogrammet? jag ska främst söka till fsk i Skåne.
  • tvåsmå

Hej, det kanske redan har diskuterats här men provar att fråga... brukar det ta 4 veckor att få resultatet som det står eller kan det komma tidigare?

• Kimsan82

I Höstas fick jag svaret efter 4 ½ vecka så jag tror det stämmer ganska bra!!

tvåsmå skrev 2008-04-06 11:07:17 följande:
    Hej, det kanske redan har diskuterats här men provar att fråga... brukar det ta 4 veckor att få resultatet som det står eller kan det komma tidigare?
  • sandralager

kimsan japp jag ska söka den och en annan inriktning i Kristianstad. Ska du söka en inriktning till? Vet du vad betygen är för att komma in?

• tvåsmå

Ok, tack. hade hoppats på snabbare

Kimsan82 skrev 2008-04-06 11:09:19 följande:
    I Höstas fick jag svaret efter 4 ½ vecka så jag tror det stämmer ganska bra!!
  • Kimsan82

Jag har sökt Samhällsorienterade ämnen och barns lärarnde som alt 2. även den i malmö!! Funkar nog tyvärr inte för mig att plugga i Kristiandstad då det blir för lång pendlningstid men tåg (är ensamstående)
    Betygen är jag inte helt säker på på B/u stod det 0.1 på högskoleprovet..låter väldigt lågt tycker jag
    12.30 gäller för betyg, jag som läser på folkgögskola behöver en 3:a...
    PÅ den andra inriktningen krävs högskoleprov o,1 och 9,73 i betyg 4 från folkhögskola!!
    Tycker det verkar lite osannolikt det men men visst..sen ska man ju ta det utifrån hur många man tar in!!

sandralager skrev 2008-04-06 11:13:16 följande:
    kimsan japp jag ska söka den och en annan inriktning i Kristianstad. Ska du söka en inriktning till? Vet du vad betygen är för att komma in?
  • Jessica med Seth
    tvåsmå skrev 2008-04-06 11:13:41 följande:
    Ok, tack. hade hoppats på snabbare
    Det står att svaren kommer den 25 april kl17.00 på studera.se
  • tvåsmå

tack, lite bättre

Jessica med Seth skrev 2008-04-06 15:03:47 följande:

Det står att svaren kommer den 25 april kl17.00 på studera.se
  • Klaar

kidA - det finns en normeringstabell i "den kompletta guiden till högskoleprovet" jag kollade där. jag tror den är från förra året?

väntar med spänning tills det "riktiga" resultatet kommer.

sandralager - jag sökte jönköpings högskola 1:a val allmän ingång tidigare åren, 2:a val naturingång tidigare åren och 3:e socionomprogrammet. 4:e och 5:e hand sökte jag till växjö universitet och även till borås; lärarprogrammen där. hoppas jag kommer in nånstans!

jag har bra betyg från gymnasiet (15.0) och på högskoleprovet fick jag ju ca 1.3 så jag håller tummarna! kollade på vhs men hitade inget. måste kolla igen! nyfiken ju

• Klaar

hittade inte högskolan i jkpg lärarprogram... men jag kolla bara snabbt igenom. nu ska jag ÄNTLIGEN sätta mig i soffan en stund innan sängen kallar. har haft en sjukt jobbig dag idag!

g

• sandralager

Kimsan: ja det låter lågt. Hoppas det håller i sig till denna hösten med samt att inte ovanligt många söker inriktningarna!

Svar på tråden Högskoleprovet!