Virktråd1
Sökte på virktrådar här på forumet, men hittade ingen rolig tråd där vi kan visa upp våra verk?
Fler än jag som gillar att virka är välkomna att sätta in bilder på era små verk, eller tipsa om gratis mönster på nätet etc...
Sökte på virktrådar här på forumet, men hittade ingen rolig tråd där vi kan visa upp våra verk?
Fler än jag som gillar att virka är välkomna att sätta in bilder på era små verk, eller tipsa om gratis mönster på nätet etc...
ingen som förslag på vad jag ska virka ikväll? är sjuk/nygravid och behöver nåt att pyssla med.
Hej!
Jag har försökt mig på att virka denna gallerfilt i flera timmar nu, men jag fattar inte mönstret... Det ser bara konstigt ut när jag försöker... Är det ngn som kan hjälpa mig att förstå? Jag fattar så långt som att jag ska göra 107 luftmaskor och sedan blir det bara fel... Vad menas tex med "shell made"?
Body:
Ch 107.
Row 1: In fourth chain from hook work *(2 dc, ch 1, 2 dc) shell made, skip next four chs, repeat from * to last 3 chs, dc in last ch, ch 3, turn
Rows 2-54: Work a shell (2 dc, ch 1, 2 dc) in the ch 1 sp of each shell across. Dc in top of ch 3, ch 3, turn
Row 55: Work a shell in the ch 1 sp of each shell across. Dc in top of ch 3, ch 1, DO NOT TURN. Working along sides, foundation row and along top of row 55, sc evenly, ch 2, turn
I 4:e luftmaskan från nålen ska man göra (2 stolpar, 1 luftmaska, 2 stolpar)... eller?
Body:
Ch 107.
Row 1: In fourth chain from hook work *(2 dc, ch 1, 2 dc) shell made, skip next four chs, repeat from * to last 3 chs, dc in last ch, ch 3, turn
Rows 2-54: Work a shell (2 dc, ch 1, 2 dc) in the ch 1 sp of each shell across. Dc in top of ch 3, ch 3, turn
Row 55: Work a shell in the ch 1 sp of each shell across. Dc in top of ch 3, ch 1, DO NOT TURN. Working along sides, foundation row and along top of row 55, sc evenly, ch 2, turn
rad 1: i 4e lm från virknålen *2 st, 1 lm, 2 st*
(i samma maska. shell made betyder att stolparna i du virkat i samma maska är ett mönster som kallas "shell").
hoppa över 4 lm och upprepa från * till * tills du har 3 lm kvar. virka en st i sista m, gör 3 lm och vänd arbetet.
rad 2-54: virka en "shell" (dvs 2 st, 1 lm, 2st) i varje lm-båge på "shells" från förra varvet. virka en st i den översta av de 3 lm som förut vänt arbetet.
rad 55: virka en "shell" i varje lm-båge från förra varvets "shells". virka en st i den översta av de 3 lm som vänt arbetet. VÄND INTE ARBETET! virka fm runt filtens alla sidor. 2 lm, vänd.
Åh, TACK SÅ HEMSKT MYCKET, Pucken :) !!! Du anar inte hur tacksam jag är, höll på att bli galen här... Man vill ju inte ge sig heller... Nu ska jag ge det ett försök till!!
majbebis
säg bara till om det är nåt du inte förstår
jag har virkat en del shells i mitt liv så jag känner ju igen vad det är för elände
får du ihop mönstret majbebis? har du förresten länk/bild så man får se hur filten ska bli?
Jo, nu har jag fått ihop det lite bättre men jag tror inte att jag har rätt garn, för det ser inte ut som på bilden! Dina beskrivningar gjorde susen dock!
Jag försöker lägga upp en bild på filten, i mitt bildgalleri men jag vet inte hur jag ska göra :P... Bilden finns bara sparad i ett word-dokument och heter därför inte jpg eller gif... Vet du hur man ändrar det..?
Man är en sådan gröngöling :)...
ingen aning, jag är inte så bra på datorer
men du borde ju kunna markera bilden, kopiera och klistra in i paint? och sen då spara bilden som jpg. eller nåt