• Sniglar och Krut

Vad tycker du om Lidl

Jag har gått in på Lidl några gånger och varje gång har jag stått som ett frågetecken bland rulltårtor som håller längre än vad jag kommer att göra och tittat storögt på halvfabrikaten jag inte visste fanns.

När jag var på besök i Norge under tre veckor för några år sedan så fanns bara Lidl och macken i byn.
    Det slutade med att jag storhandlade på Statoil.

Varje gång jag åker till Ica Maxi här i Uppsala så tittar jag förvånat på bilarna som står parkerade utanför Lidl på andra sidan vägen.

Bara kassasystemet är ju ett hel roman i sig.
    Lidl är den värsta skitaffär jag har stött på. Men det verkar ju fungera här och där. Vilka är ni som handlar där, vad handlar ni, och har ni inte fått byta ut organen av tillsatserna och konserveringsmedlen än?

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om Lidl
  • Niklas

Det är billigare att producera elektronik utomlands.
    Hur det är med mjölk vet jag inte.

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 17:41:20 följande:
    Ja, det är efterfrågan det är fel på, att folk inte bryr sig mer är märkligt.Sen är det väl en viss skillnad mellan att köpa tex en mp3 från japan och en liter mjölk från tyskland?Hela det här landet är fullt av kossor.Hur många tillverkare vi har av elektronik vet jag inte. Inte lika många som vi har svenska kossor som producerar mjölk i alla fall.
  • Sniglar och Krut
    Niklas skrev 2008-04-09 17:42:57 följande:
    Det är billigare att producera elektronik utomlands.Hur det är med mjölk vet jag inte.
    Du menar att det går att jämföra?

Har vi alltså samma mp3:or, tv-apparater, dvd osv, osv, osv som tillverkas här i sverige som dem som tillverkas utomlands?
  • Niklas

Jag bor själv på en Arlagård och jag gillar alla kor och folk får gärna köpa svensk mjölk men jag förstår fortfarande varför folk köper billigare från tyskland. De kanske drar sitt strå till miljön på annat sätt också? Kan inte generalisera och säga att alla skiter i miljön för att de köper tysk mjölk.

• Niklas

De varor med svenska namn som tillverkas i utlandet för ett svenskt företags räkning skulle bli samma varor om de tillverkades i sverige. Skillnaden skulle ligga i tillverkningskostnad.

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 17:44:13 följande:
    Du menar att det går att jämföra?Har vi alltså samma mp3:or, tv-apparater, dvd osv, osv, osv som tillverkas här i sverige som dem som tillverkas utomlands?
  • Sniglar och Krut
    Niklas skrev 2008-04-09 17:45:26 följande:
    Jag bor själv på en Arlagård och jag gillar alla kor och folk får gärna köpa svensk mjölk men jag förstår fortfarande varför folk köper billigare från tyskland. De kanske drar sitt strå till miljön på annat sätt också? Kan inte generalisera och säga att alla skiter i miljön för att de köper tysk mjölk.
    Okej.
    Jag förstår det verkligen inte.
  • Tecken

Jag tycker inte att Lidl har alla varor jag behöver. Försökte handla där en gång, hade med mig inköpslista - de hade inte ens hälften av det jag hade på min lista (och det var inga speciellt "konstiga" saker utan t ex brysselkål, rosepeppar, päron etc).

• Niklas

Då är kanske din Lidlbutik dålig. :)
    Brysselkål och päron har jag köpt på lidl flera gånger.
    Rosepeppar vet jag inget om men de har en hel del kryddor. Lite svårt att hitta ibland när man inte känner igen märket. Har själv bara köpt knorr och liknande kryddor. Inget från "utlandet".

Tecken skrev 2008-04-09 17:47:00 följande:
    Jag tycker inte att Lidl har alla varor jag behöver. Försökte handla där en gång, hade med mig inköpslista - de hade inte ens hälften av det jag hade på min lista (och det var inga speciellt "konstiga" saker utan t ex brysselkål, rosepeppar, päron etc).
  • mamma 03 05

Vi handlar där ibland, mest glassen och nötter.

Kassorna ser för övrigt ut precis som på tex ica, coop och willys. Iaf här på våran lidl

• Behemot

Jag har egentligen varit inne i för få Lidl- affärer för att egentligen kunna uttala mig, men...
    När jag har varit på Lidl så har det inte varit varorna som varit det stora problemet, visst är det mycket jag aldrig i livet skulle köpa men det är dte ju i alla affärer.
    Problemet för mig är att lokalerna är jobbiga att vistas i och att kassorna är ganska underliga. Därför undviker jag affären.
    Att Lidl inte har världens bästa rykte som arbetsgivare gör ju sitt till med, även om det ska ha blivit bättre.

• Sniglar och Krut

Okej, nu har jag gjort ett studiebesök på Lidl vid E4:an i Uppsala. Den mittemot kvarngärdet.
    Jag skulle till djuraffären och köpa hundfoder, och stannade på vägen hem när vi nu diskuterat saken.

Jag ville så gärna ta upp mobilen och fota vid grönsakerna, för det var en ren jävla katastrof, men jag tyckte att det blev lite överkurs att knäppa kort när folk gick där med sina vagnar.
    En jävla röra.
    Och ett helt uselt utbud.

I mjölkkylen fanns Arla och nåt annat märke som jag inte kände till.
    Bland påläggen fanns det Arlas ost och sen 100 ostar av okänt ursprung.
    Mest utbud på ost fanns det om man ville ha färdigskivad i plastförpackningar.

Hur fan kan man storhandla på Lidl?
    VAD köper man då?
    Alla frysar var fulla av färdigrätter, friterat, friterat, friterat. Friterad kyckling på längden och tvären, friterade räkor, friterad bläckfisk och friterat av allt annat som går att fitera.
    Älskar man friterat så är Lidl stället, för de flesta frysarna innehåller sånt färdiglagad skit.

Det fanns köttfärs från scan, dock bara i storpack.

Det ekologiska och kravmärkta som nån pratade om här i tråden såg jag inte röken av.

Hur gör ni som handlar maten ni äter på Lidl?
    Håller ni era organ igång med hjälp av mediciner?

Svar på tråden Vad tycker du om Lidl