Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 19:26:39 följande:
[citatDet ekologiska och kravmärkta som nån pratade om här i tråden såg jag inte röken av.Hur gör ni som handlar maten ni äter på Lidl?Håller ni era organ igång med hjälp av mediciner?
[/citat]
Nej, inga mediciner behövs här!
Jag gillar Lidl och handlar minst en gång i veckan där. Men jag kan då bara uttala mig om Lidl i Sundsvall (i Östersund har jag handlat någon gång också). De har det som jag tycker är viktigt som ska vara fräscht. I varje fall så brukar frukt- och grönsaksdisken vara fräsch här. Det som blir gammalt och skräpigt plockas bort (även om det såklart har hänt enstaka gånger att det varit utplockat i disken, liksom på andra affärer) jag tycker det är en fördel att så mycket av frukten/grönsakerna säljs oförpackade så att man själv kan välja ut det som man vill ha. Här finns det också ekologiska varor (och närproducerade grönsaker emellanåt). Jag köper svensk mjölk, tyvärr har de nu slutat med Milko och ska/har övergått till Arla, men så finns det fler affärer som gjort här. När det gäller svensk köttfärs så brukar den finnas i 300-400 grams förpackningar.
Friterad mat köper jag i princip aldrig, så jag handlar inte pommes, friterade kycklingar osv varken på Lidl eller någon annanstans. Det enda friterad jag vid något tillfälle har köpt, är panerad fisk med fyllning. Där det också verkligen var fisk i, inte bara panering som i "vanliga" affärer.
Däremot så köper jag god tysk öl (schwaben Brau, brun flaska), juice på glasflaska, fetost, salami, kryddor (gillar starkt att de har så många kvarnar direkt på kryddburkarna), bröd, bregott, smör, yoghurt, kycklingfileer, ägg (men bara när det finns ekologiska), svamp på konserv, inlagda paprikor, oliver, mörk choklad, snus, korv osv. Jag köper inga "konstiga" märken, utan det som jag köper gillar jag och har ofta kunnat köpa på någon annan affär - bara dyrare då. Har hänt att jag köpt hudkräm, schampo, trosor, fonduegafflar hade de (som jag letade mig tokig på i andra affärer). Dock så shoppade jag aldrig någon rullator när det fanns
Köper heller aldrig det viktiga toapappret på Lidl, för deras duger inte.
Det enda som är trist är att kundkorgarna är borttagna här, folk stal dem helt enkelt.