• Sniglar och Krut

Vad tycker du om Lidl

Jag har gått in på Lidl några gånger och varje gång har jag stått som ett frågetecken bland rulltårtor som håller längre än vad jag kommer att göra och tittat storögt på halvfabrikaten jag inte visste fanns.

När jag var på besök i Norge under tre veckor för några år sedan så fanns bara Lidl och macken i byn.
    Det slutade med att jag storhandlade på Statoil.

Varje gång jag åker till Ica Maxi här i Uppsala så tittar jag förvånat på bilarna som står parkerade utanför Lidl på andra sidan vägen.

Bara kassasystemet är ju ett hel roman i sig.
    Lidl är den värsta skitaffär jag har stött på. Men det verkar ju fungera här och där. Vilka är ni som handlar där, vad handlar ni, och har ni inte fått byta ut organen av tillsatserna och konserveringsmedlen än?

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om Lidl
  • Torparn

Med mat menar du då endast halvfabrikaten som ja det finns mycket av? Jag har köpt fryspizza där en gång och det gör jag även på ica ibland och skillnaden är 0.

Salami och annan korv, smörgåspålägg etc är jättegoda och jag köper ju även salami av okända märken på annat håll också för att jag tycker det är kul att prova nytt.

Storhandla är det väl ingen som gör då utbudet som vi tidigare konstaterat är begränsat? Det gör jag aldrig heller i min Coop Nära eftersom utbudet är dåligt även där och priserna inte vänliga. Men småhandla, visst då hittar man ju oftast det man behöver.

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 19:26:39 följande:

Okej, nu har jag gjort ett studiebesök på Lidl vid E4:an i Uppsala. Den mittemot kvarngärdet.Jag skulle till djuraffären och köpa hundfoder, och stannade på vägen hem när vi nu diskuterat saken.Jag ville så gärna ta upp mobilen och fota vid grönsakerna, för det var en ren jävla katastrof, men jag tyckte att det blev lite överkurs att knäppa kort när folk gick där med sina vagnar.En jävla röra.Och ett helt uselt utbud.I mjölkkylen fanns Arla och nåt annat märke som jag inte kände till.Bland påläggen fanns det Arlas ost och sen 100 ostar av okänt ursprung.Mest utbud på ost fanns det om man ville ha färdigskivad i plastförpackningar.Hur fan kan man storhandla på Lidl?VAD köper man då?Alla frysar var fulla av färdigrätter, friterat, friterat, friterat. Friterad kyckling på längden och tvären, friterade räkor, friterad bläckfisk och friterat av allt annat som går att fitera.Älskar man friterat så är Lidl stället, för de flesta frysarna innehåller sånt färdiglagad skit.Det fanns köttfärs från scan, dock bara i storpack.Det ekologiska och kravmärkta som nån pratade om här i tråden såg jag inte röken av.Hur gör ni som handlar maten ni äter på Lidl?Håller ni era organ igång med hjälp av mediciner?
  • Atamon

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 19:26:39 följande:
    [citatDet ekologiska och kravmärkta som nån pratade om här i tråden såg jag inte röken av.Hur gör ni som handlar maten ni äter på Lidl?Håller ni era organ igång med hjälp av mediciner?
    [/citat]

Nej, inga mediciner behövs här!
    Jag gillar Lidl och handlar minst en gång i veckan där. Men jag kan då bara uttala mig om Lidl i Sundsvall (i Östersund har jag handlat någon gång också). De har det som jag tycker är viktigt som ska vara fräscht. I varje fall så brukar frukt- och grönsaksdisken vara fräsch här. Det som blir gammalt och skräpigt plockas bort (även om det såklart har hänt enstaka gånger att det varit utplockat i disken, liksom på andra affärer) jag tycker det är en fördel att så mycket av frukten/grönsakerna säljs oförpackade så att man själv kan välja ut det som man vill ha. Här finns det också ekologiska varor (och närproducerade grönsaker emellanåt). Jag köper svensk mjölk, tyvärr har de nu slutat med Milko och ska/har övergått till Arla, men så finns det fler affärer som gjort här. När det gäller svensk köttfärs så brukar den finnas i 300-400 grams förpackningar.
    Friterad mat köper jag i princip aldrig, så jag handlar inte pommes, friterade kycklingar osv varken på Lidl eller någon annanstans. Det enda friterad jag vid något tillfälle har köpt, är panerad fisk med fyllning. Där det också verkligen var fisk i, inte bara panering som i "vanliga" affärer.
    Däremot så köper jag god tysk öl (schwaben Brau, brun flaska), juice på glasflaska, fetost, salami, kryddor (gillar starkt att de har så många kvarnar direkt på kryddburkarna), bröd, bregott, smör, yoghurt, kycklingfileer, ägg (men bara när det finns ekologiska), svamp på konserv, inlagda paprikor, oliver, mörk choklad, snus, korv osv. Jag köper inga "konstiga" märken, utan det som jag köper gillar jag och har ofta kunnat köpa på någon annan affär - bara dyrare då. Har hänt att jag köpt hudkräm, schampo, trosor, fonduegafflar hade de (som jag letade mig tokig på i andra affärer). Dock så shoppade jag aldrig någon rullator när det fanns Köper heller aldrig det viktiga toapappret på Lidl, för deras duger inte.
    Det enda som är trist är att kundkorgarna är borttagna här, folk stal dem helt enkelt.

• Sniglar och Krut
    Torparn skrev 2008-04-09 19:44:47 följande:
    Med mat menar du då endast halvfabrikaten som ja det finns mycket av? Jag har köpt fryspizza där en gång och det gör jag även på ica ibland och skillnaden är 0.Salami och annan korv, smörgåspålägg etc är jättegoda och jag köper ju även salami av okända märken på annat håll också för att jag tycker det är kul att prova nytt. Storhandla är det väl ingen som gör då utbudet som vi tidigare konstaterat är begränsat? Det gör jag aldrig heller i min Coop Nära eftersom utbudet är dåligt även där och priserna inte vänliga. Men småhandla, visst då hittar man ju oftast det man behöver.Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 19:26:39 följande:
    Jo, folk i tråden har berättat att de storhandlar på Lidl.
  • Lurvenpajsaren

Ren skit. Skulle aldrig handla där såvida jag inte svalt.

• Lurvenpajsaren

Men, TS: du vet att ICA-Maxi för ett par år sedan röstades fram som den billigaste affären i Uppsala? Just ICA Stenhagen alltså. Jag tycker tvärtom: jag fattar inte att det går runt för Lidl där ute då det nästan aldrig står bilar vid den parkeringen de gånger jag är där ute och handlar.

• Minnie69

Vad är det för fyllning i den panerade fisken?

Atamon skrev 2008-04-09 19:45:03 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 19:26:39 följande:[citatDet ekologiska och kravmärkta som nån pratade om här i tråden såg jag inte röken av.Hur gör ni som handlar maten ni äter på Lidl?Håller ni era organ igång med hjälp av mediciner?[/citat] Nej, inga mediciner behövs här! Jag gillar Lidl och handlar minst en gång i veckan där. Men jag kan då bara uttala mig om Lidl i Sundsvall (i Östersund har jag handlat någon gång också). De har det som jag tycker är viktigt som ska vara fräscht. I varje fall så brukar frukt- och grönsaksdisken vara fräsch här. Det som blir gammalt och skräpigt plockas bort (även om det såklart har hänt enstaka gånger att det varit utplockat i disken, liksom på andra affärer) jag tycker det är en fördel att så mycket av frukten/grönsakerna säljs oförpackade så att man själv kan välja ut det som man vill ha. Här finns det också ekologiska varor (och närproducerade grönsaker emellanåt). Jag köper svensk mjölk, tyvärr har de nu slutat med Milko och ska/har övergått till Arla, men så finns det fler affärer som gjort här. När det gäller svensk köttfärs så brukar den finnas i 300-400 grams förpackningar.Friterad mat köper jag i princip aldrig, så jag handlar inte pommes, friterade kycklingar osv varken på Lidl eller någon annanstans. Det enda friterad jag vid något tillfälle har köpt, är panerad fisk med fyllning. Där det också verkligen var fisk i, inte bara panering som i "vanliga" affärer.Däremot så köper jag god tysk öl (schwaben Brau, brun flaska), juice på glasflaska, fetost, salami, kryddor (gillar starkt att de har så många kvarnar direkt på kryddburkarna), bröd, bregott, smör, yoghurt, kycklingfileer, ägg (men bara när det finns ekologiska), svamp på konserv, inlagda paprikor, oliver, mörk choklad, snus, korv osv. Jag köper inga "konstiga" märken, utan det som jag köper gillar jag och har ofta kunnat köpa på någon annan affär - bara dyrare då. Har hänt att jag köpt hudkräm, schampo, trosor, fonduegafflar hade de (som jag letade mig tokig på i andra affärer). Dock så shoppade jag aldrig någon rullator när det fanns Köper heller aldrig det viktiga toapappret på Lidl, för deras duger inte.Det enda som är trist är att kundkorgarna är borttagna här, folk stal dem helt enkelt.
  • Sniglar och Krut
    Lurvenpajsaren skrev 2008-04-09 19:49:02 följande:
    Men, TS: du vet att ICA-Maxi för ett par år sedan röstades fram som den billigaste affären i Uppsala? Just ICA Stenhagen alltså. Jag tycker tvärtom: jag fattar inte att det går runt för Lidl där ute då det nästan aldrig står bilar vid den parkeringen de gånger jag är där ute och handlar.
    Jag ÄLSKAR Ica Maxi.
    Skulle man kunna ha samlag med en butik så skulle jag ligga med Ica Maxi natten lång.
    Det är en onyttig kärlek, den är inte frisk. Men ack så sann.
  • Torparn

Aha, det har jag missat Det verkar ju vara olika mellan butikerna men min butik skulle jag nog inte kunna storhandla pga för litet utbud. Jag kommer förvisso alltid hem med mer än vad jag tänkt mig när jag går in på Lidl på torsdagarna. Men det beror nog på att jag tycker det är kul att prova lite olika produkter som jag inte testat förr. Juice, salami, korv, ost, glass och choklad är nog det som alltid slinker ner

Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 19:46:05 följande:

Jo, folk i tråden har berättat att de storhandlar på Lidl.
  • Lurvenpajsaren

Om jag bara får gå in och ta ut de varor jag själv behöver får du samlaga därinne hur mycket du vill!
    Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 19:52:30 följande:

Jag ÄLSKAR Ica Maxi.Skulle man kunna ha samlag med en butik så skulle jag ligga med Ica Maxi natten lång.Det är en onyttig kärlek, den är inte frisk. Men ack så sann.
  • Sniglar och Krut

En annan sak som slog mig när jag var där var att det knappt fanns någon färsk mat.
    Det enda som inte var fryst i köttväg var köttfärsen och några slags köttbullar.
    Allt annat var fryst.
    Det fanns ingen färsk kyckling, ingen färsk fisk, inget färsk fläskfilé eller annan köttbit.

Svar på tråden Vad tycker du om Lidl