• Sniglar och Krut

Vad tycker du om Lidl

Jag har gått in på Lidl några gånger och varje gång har jag stått som ett frågetecken bland rulltårtor som håller längre än vad jag kommer att göra och tittat storögt på halvfabrikaten jag inte visste fanns.

När jag var på besök i Norge under tre veckor för några år sedan så fanns bara Lidl och macken i byn.
    Det slutade med att jag storhandlade på Statoil.

Varje gång jag åker till Ica Maxi här i Uppsala så tittar jag förvånat på bilarna som står parkerade utanför Lidl på andra sidan vägen.

Bara kassasystemet är ju ett hel roman i sig.
    Lidl är den värsta skitaffär jag har stött på. Men det verkar ju fungera här och där. Vilka är ni som handlar där, vad handlar ni, och har ni inte fått byta ut organen av tillsatserna och konserveringsmedlen än?

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om Lidl
  • LykkeLee

Jag handlar bara vissa varor på Lidl - de som jag tycker är bra helt enkelt.. Det är kycklingnuggets, blöjor, keso, ravioli, diskmedel och chips. That´s it.. annars tycker jag mest att det är skumma saker i den butiken.

• mickii

intressant fråga TS
    jag röstade på "Lidl är ok" men jag gillar inte den affären!
    kan vara bra när man ska köpa enklare grejer,tex frukt,salt,makaroner.
    men det finns aldrig allt man ska ha ! och förresten är dom BARA billigare på deras egna skräp märken. dom få original märken som finns på LIDL har samma priser som på alla andra ställen

här i västerås är det 90% araber som handlar på lidl...

• LykkeLee
    beEMbe skrev 2008-04-09 15:14:33 följande:
    Förr handlade jag för 12.000 kr i månaden på ICA och jag tycker inte det är värt det .
    Hoppsan Kerstin.. är ni många i familjen??
  • LykkeLee

Utbudet i min stad är på tok för litet och för kostigt för att man öht ska kunna storhandla där. Men som sagt.. det finns varor som är bra. Annars försöker jag i så stor utstäckning som möjligt gynna lokala handlare eftersom jag bor i en så liten stad...

• Dino78

Förstår inte vad som är så konstigt med Lidl. Samma varor som på ICA men biligare. Därför tycker jag Lidl är bra och handlar där ibland.
    En del varor är ju förstås inte samma som på ICA utan tyska men många av dom är bra med. Tyskarna dör ju inte av det så varför skulle jag?
    Handlar svenska märken billigare där och en del tyska grejer (typ glass, dricka, frukt och grönt och nån mer grej iblnad).
    Handlar aldrig bara på en affär utan på ett par olika för att få det så billigt som möjligt!

DIF i själ och hjärta
  • tilda den vilda
    Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 16:39:51 följande:
    Alla förstår väl att kedjor som håller lägre priser än medel inte kan göra det för att de är snälla eller mindre intresserade på att göra jättevinster?De kan dra ner på priser eftersom de drar ner på kvallité på många produkter.Det finns en anledning att Lidl är billigare än Ica Maxi, och det är utbudet.Att importera så många varor som Lidl gör och säljer till så låga priser gör att det är billigare att bedriva handel.Men det får natur och djur betala istället när man flyger in mjölk från tyskland osv.Det är rent idiotiskt.
    tysk mjölk, men nu är det så att coop säljer kött ifrån brasilien bla. jag köpte änglamarkshushållspapper en gång o det var inte tillverkat i sverige utan jag tror att det var ungern eller nåt ,det var lång ifrån sverige.
     om man nu ska tänka på att bara köpa svenskt ja då får du allt lägga út mycket pengar på varorna , jeans, kläder, möbler, väskor. jag köper inte den diskussionen o att man bara ska köpa svenskt.

men då äter du väl svenska apelsiner o bananer då?
    Tänk om livet vore roligare............
  • Sesamfrö

Jag handlar på Lidl ibland.. FÖRUTOM färska frukter och grönsaker.. Heller aldrig körrfärsen.. Tycker den smakade hemskt.. Men allt annat går bra..

• SVejsan
    Sesamfrö skrev 2008-04-10 06:56:33 följande:
    Jag handlar på Lidl ibland.. FÖRUTOM färska frukter och grönsaker.. Heller aldrig körrfärsen.. Tycker den smakade hemskt.. Men allt annat går bra..
    Köttfärs från Scan är det ju (är det bättre med ICA då??)
    Jag handlar ibland på LIDL för att de har andra annorlunda varor än tex ICA/COOP. Självklart så väljer jag inte att handla allt.
    Chokladen är OK, i de flesta fall är den ju bättre än Marabous...Korv med kött ( är det något som tyskar kan är det korv (svensk korv är ju med potatismjöl,ister och bindväv). Har mina varor jag åker dit och köper för att ICA bara har sämre alternativ/mycket dyrare för samma kvalite...

Sen undrar jag inte om det är så att det blir mer som kastas på jättebutiker som tex ICA Maxi ( så miljövänlighetsaspekten är nog tveksam att dra upp när det gäller att handla där). Det är ju därför som ICA butikerna försökte förpacka om och sälja igen...Annars skulle de slänga mer. (Likadant tror jag övriga färskvaror råkar ut för - eftersom det läggs upp berg )
    Kassorna gillar jag som har bråttom...
    De konventionella kassorna i ICA tar ju sådan tid. Eftersom sölkorvar som aldrig plockar ner i påsar handlar där... Oftast skall de samtidigt kolla kvittot, så att det tar ändå längre tid. Dessutom mosas allt längst ner... Med lidls system så går det att rädda undan varorna i högar i vagnen...

Så köp det som är bra och lämna det som är risigt...
    IOFS har jag upplevt olika med olika butiker när det gäller fräsch-het och städning.
    mickii skrev 2008-04-10 01:52:58 följande:
    intressant fråga TSjag röstade på "Lidl är ok" men jag gillar inte den affären!kan vara bra när man ska köpa enklare grejer,tex frukt,salt,makaroner.men det finns aldrig allt man ska ha ! och förresten är dom BARA billigare på deras egna skräp märken. dom få original märken som finns på LIDL har samma priser som på alla andra ställenhär i västerås är det 90% araber som handlar på lidl...
    Skräpmärken? Det är lika mycket skräp som ICA's egna eller Coops egna... De döper om varorna för att slippa betala reklamkostnaderna för "varumärkena" ofta kommer det från välkända stora tillverkare eller Internationellt kända tillverkare. (med tanke på att reklamkostnaderna kan vara en betydande del av priset så är det skitsmart). Vad jag noterat är också att mycket av "färdigmaten" av lidl-fabrikat har ett mindre fettinnehåll än motsvarande svenska märken... Intressant....
  • SVejsan

Nu blev det konstigt med citeringen men se var det står "citat" så är delningen där, jag skrev ett block mitt idet som ser ut som citat från "mammatilllinnea"

Svar på tråden Vad tycker du om Lidl