• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Chomsky

PigeonP skrev 2008-04-14 15:16:10 följande:

Englas mördare borde avrättas och jag skulle själv kunna tänka mig vara bödeln.Tror inte det blir så dyrt.Annars borde han åtminstone kastreras. Med en rostig sked.
    Det är tur att vi har en rättsapparat som bygger på förnuft och inte känslor.
  • Linnea84a

och varför i helafriden skulle jag flytta???
    bara för att jag e för dödsstraff?? snälla nån!! jag e för och emot rätt mkt och står starkt för det, men trivs ändå i sverige och är svensk så nej du jag tror jag stannar! löjligt inlägg måste jag säga!

anarkokapitalist skrev 2008-04-14 15:14:16 följande:
    Om du nu känner så starkt varför flyttar du inte?
  • anarkokapitalist
    Linnea84a skrev 2008-04-14 15:16:54 följande:
    det finns nog billigare sätt att avrätta folk på, rättegångskostnader osv är ju detsamma sen får man väl se till att det blir slag i saken rätt omgående efter dommen. att dom inte ska behöva sitta i år för att få träffa på herre svart huva utan bara någon månad så dom hinner få en del ångest iaf.sen kan man ju använda gamla hederliga avrättningemetoder, behöver ju inte vara dyra injektioner eller liknande, bara ett skott med hagelsprakarn kan inte kosta mer än en 5! å den hade dom kunnat få ur fickan min, jag hade då kunnat bekosta säkert mer avrättningar än vad det lär bli!
    Du är medveten om att du förespråkar ett avskaffandet av rättsäkerheten och införande av ett medeltidssystem?
    Du är alltså emot allt vad det moderna och civiliserade samhället står för?
  • Maggis

Nu är jag ju emot dödsstraff (även med den senaste månadens olika händelser i färskt minne) och tycker det är rent osmakligt med den där dödshetsen som blir så fort något händer.

Jag vet inte hur man tänker när man förespråkar dödsstraff? Hela samhällsklimatet skulle sannolikt ändras om den yttersta konsekvensen av ett brott blev döden. Det resonemanget sänker människovärdet rent generellt, till allas nackdel. Det vill jag inte vara med om.

//Maggis
  • anarkokapitalist
    Linnea84a skrev 2008-04-14 15:18:57 följande:
    och varför i helafriden skulle jag flytta???bara för att jag e för dödsstraff?? snälla nån!! jag e för och emot rätt mkt och står starkt för det, men trivs ändå i sverige och är svensk så nej du jag tror jag stannar! löjligt inlägg måste jag säga!
    Men ditt drömsamhälle finns ju, varför bor du inte där. I Iran t ex så är nästan precis som du vill ha det.
  • Birgitta2
    anarkokapitalist skrev 2008-04-14 14:51:24 följande:
    Själv har jag en hjärna som jag kan tänka med och ändrar inte åsikter så fort ett barn dör.
    Ett barn cyklar hem, för första gången själv, och en sjuk jävel sliter av henne ur cykeln och dödar henne. Och du känner ingenting? och det kallar du "att ha en hjärna som du kan tänka med"? Nej, jag själv kallar det fullständigt brist på inkännande. En egoistisk natur som inte kan känna med andra människor och deras sorg.
  • Bosse2k
    Linnea84a skrev 2008-04-14 15:16:54 följande:
    det finns nog billigare sätt att avrätta folk på, rättegångskostnader osv är ju detsamma sen får man väl se till att det blir slag i saken rätt omgående efter dommen.
    Jag håller med. Förslagsvis så kan vi dessutom spara pengar på att helt skippa rättegången också så kommer ju dödstraffets kostnad endast ligga på vad nu en kula kan kosta (2 om man är slarvig).

Skulle petetesser som "undanhållet bevis" och "vidare bevisföring till fördel av partens försvar" dyka upp efteråt så får man väl lära sig av sina misstag och köra på magkänsla helt enkelt.
  • Linnea84a

ja men det e ju precis vad jag menar!!!

• Suzy QX

Fast nu kostar det inte en miljon att avrätta någon, tyvärr.
    Pöbeln - dom förnuftiga
    0 - 1

Kan inte hålla med där och du kan inte komma med siffror heller. Min diskussion rör sig enbart om den ekonomiska aspekten. Och du kommer inte med några motargument alls egentligen. Seså bättre kan du.

Och vilken anledning har du att jämföra mitt inlägg med ordet pöbel? Det skulle vara intressant att höra hur du tänker. Och besvara mig på de grunder som jag skriver mina inlägg.

Jag har på inget sätt sagt att man ska avrätta folk i något av mina inlägg?

• FreeForAll
    drSteffo skrev 2008-04-14 15:17:59 följande:
    PigeonP skrev 2008-04-14 15:16:10 följande:
    Det är tur att vi har en rättsapparat som bygger på förnuft och inte känslor.
    Vad skulle vara ett förnuftigt straff att ge honom då?
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...