• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • anarkokapitalist
    Birgitta2 skrev 2008-04-14 15:20:57 följande:
    Ett barn cyklar hem, för första gången själv, och en sjuk jävel sliter av henne ur cykeln och dödar henne. Och du känner ingenting? och det kallar du "att ha en hjärna som du kan tänka med"? Nej, jag själv kallar det fullständigt brist på inkännande. En egoistisk natur som inte kan känna med andra människor och deras sorg.
    Det är fortfarande bättre för mina medmänniskor än om jag saknade all form av förnuft.
  • FreeForAll
    Bosse2k skrev 2008-04-14 15:20:59 följande:
    Jag håller med. Förslagsvis så kan vi dessutom spara pengar på att helt skippa rättegången också så kommer ju dödstraffets kostnad endast ligga på vad nu en kula kan kosta (2 om man är slarvig).Skulle petetesser som "undanhållet bevis" och "vidare bevisföring till fördel av partens försvar" dyka upp efteråt så får man väl lära sig av sina misstag och köra på magkänsla helt enkelt.
    Inte så bra att argumentera en allvarlig fråga genom att använda sig av ironi va?
    Självklart behövs en rättegång först, hur hade du tänkt dig att det skulle fungera annars?
  • anarkokapitalist

Suzy QX skrev 2008-04-14 15:23:45 följande:

Fast nu kostar det inte en miljon att avrätta någon, tyvärr.Pöbeln - dom förnuftiga0 - 1Kan inte hålla med där och du kan inte komma med siffror heller. Min diskussion rör sig enbart om den ekonomiska aspekten. Och du kommer inte med några motargument alls egentligen. Seså bättre kan du.Och vilken anledning har du att jämföra mitt inlägg med ordet pöbel? Det skulle vara intressant att höra hur du tänker. Och besvara mig på de grunder som jag skriver mina inlägg.Jag har på inget sätt sagt att man ska avrätta folk i något av mina inlägg?
    Läs på kompis
    www.deathpenaltyinfo.org/article.php

Jag tror jag såg siffran 470 000 dollar där nånstans.
  • anarkokapitalist
    PigeonP skrev 2008-04-14 15:27:28 följande:
    Inte så bra att argumentera en allvarlig fråga genom att använda sig av ironi va?Självklart behövs en rättegång först, hur hade du tänkt dig att det skulle fungera annars?
    Avskaffar vi rätten att överklaga så kan vi ju lika gärna skita i rättegången och allt. Ja varför inte bara börja skjuta av dom misstänkte direkt.
  • Birgitta2
    anarkokapitalist skrev 2008-04-14 15:26:29 följande:
    Det är fortfarande bättre för mina medmänniskor än om jag saknade all form av förnuft.
    Men det är ju det du saknar. Förnuft alltså. För alla kännande tänkande människor måste ju kunna känna empati. Och många av oss kan t o m ändra åsikt när sånt här händer. Tyvärr är det vissa människor (du kanske?) som endast kan tänka sig hårdare straff när detta händer dem själva och i deras direkta närhet.

Att ha ett visst mått av förnuft innebär INTE att man måste sakna alla känslor. Det är det jag tycker ditt inlägg säger när du anser att "man inte ändrar åsikt bara för att ett barn dör". Ordet "bara" visar i vilken nivå du anser att det här dråpet/mordet ligger på. Dvs det var bara ett barn.
  • Chomsky

* A 2003 legislative audit in Kansas found that the estimated cost of a death penalty case was 70% more than the cost of a comparable non-death penalty case. Death penalty case costs were counted through to execution (median cost $1.26 million). Non-death penalty case costs were counted through to the end of incarceration (median cost $740,000).
    (December 2003 Survey by the Kansas Legislative Post Audit)

* In Tennessee, death penalty trials cost an average of 48% more than the average cost of trials in which prosecutors seek life imprisonment.
    (2004 Report from Tennessee Comptroller of the Treasury Office of Research)

* The death penalty costs California $114 million per year beyond the cost of life without parole, or $250 million (one quarter of a BILLION dollars per execution.
    Rone Tempest, Los Angeles Times, March 6, 2005)

* In Maryland death penalty cases cost 3 times more than non-death penalty cases, or $3 million for a single case.
    (Urban Institute, The Cost of the Death Penalty in Maryland, March 2008)

Källa:
    www.amnestyusa.org/Facts-and-Figures/Cost-of-the-Death-Penalty/page.do&n1=3&n2=28&n3=99

• Chomsky

PigeonP skrev 2008-04-14 15:25:04 följande:

Vad skulle vara ett förnuftigt straff att ge honom då?
    Fängelse, eller om en rättspsykiatrisk undersökning förordar det, vård.
  • neastrollmor

Enligt mig så är det för lindrigt med dödstraff. Då slipper ju asen undan snbbt och hyffsat lindrigt. Nä, lås in dom ihop och låt dom ta kål på varandra.

• Maggis
    PigeonP skrev 2008-04-14 15:25:04 följande:
    Vad skulle vara ett förnuftigt straff att ge honom då?
    Psykiatrisk vård (om det krävs), fängelse, förslagsvis långt straff?
    //Maggis
  • FreeForAll
    neastrollmor skrev 2008-04-14 15:33:30 följande:
    Enligt mig så är det för lindrigt med dödstraff. Då slipper ju asen undan snbbt och hyffsat lindrigt. Nä, lås in dom ihop och låt dom ta kål på varandra.
    Det är sant. Men kastrering också, i alla fall för sexualbrottslingar
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...