• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Camilla123
    anarkokapitalist skrev 2008-04-14 14:59:56 följande:
    Om du med empati menar nån sorts pöbelmentalitet där man enbart vill se blod flyta i sann medeltidsanda, så saknar jag nog det.Finkänslig och finkänslig, det var inte jag som kallade en motdebattör för idiot och hotar folk till livet.
    Hotar folk till livet? Jag sa att jag gärna gjort det, och det är jag nog inte ensam om. Nej men den flickans släktingar kanske är inne på denna sidan och du slänger ur dig sånt. Där borde du vara finkänslig.
  • kanaan

Jag är HELT emot dödsstraff. Satsa mer på ordentlig vård. Allting är inte svart eller vitt i den frågan och jag tycker inte att människan ska bestämma vem som ska leva eller vem som ska dö. Ifall man avrättar någon som mördat någon annan är man likadan själv. Två fel gör inte ett rätt.

• anarkokapitalist
    Camilla123 skrev 2008-04-14 15:01:46 följande:
    Hotar folk till livet? Jag sa att jag gärna gjort det, och det är jag nog inte ensam om. Nej men den flickans släktingar kanske är inne på denna sidan och du slänger ur dig sånt. Där borde du vara finkänslig.
    Tur att du är så finkänslig för oss båda då =)
  • Chomsky

Camilla123 skrev 2008-04-14 15:01:46 följande:

Så hennes anhöriga tycker förmodligen att pöbelmentalitet ska förordas menar du?
  • Linnea84a

kah instämmer helt!!!!jag hade kunnat vara bödel med dej!
    jag är för dödsstraff, visst ibland kanske det är för lindrit för de oskyldiga men jag hade då aldrig velat ha ut dom på gatan igen och tyvär så kommer ju dom flesta ut inom en snar framtid. anser att man måste vara 100% säker på att man dömer rätt person till döden, får alltså inte finnas någon som helst tvivel.
    nej jag hade inte kunnat döda mitt egna barn(vara bödeln)!!GIVETVIS INTE!!!!! men hade han(har bara en son förtillfället) våldtagit och dödat ett barn när han blir vuxen så ja,jag hade då inte velat ha ut han igen. hade nog tagit mitt egna liv innan han blev 100% dömd!
    jag hade skämts över det så otroligt mkt,lite måste ju trots allt vara mitt fel i så fall för det har varit min plikt att fostra han i så många år!
    som i filmen du tar upp ts så tycker jag gevetvis inte att man ska saken i egna händer men tycker heller inte att pappan ska bli dömd för något!!
    tror alla kommer ställa sig på ett annat sätt om erat barn,lillasyster/bror, vad som helst blir utsatt för något sådant! personligen så hade jag nog försökt att ta saken i egna händer fast man inte ska om någon som står mig nära hade råkat ut för något sånt, hade varit värt flera år bakom lås å bom för att få bli av med en sån pest!!!

Camilla123 skrev 2008-04-14 14:56:11 följande:
    Har du ingen empati i kroppen människa!!?? En man mördar en oskyldig liten flicka och dessutom gjort sig skyldig till andra brott!! Hade jag haft honom framför mig så ja, jag är gärna bödeln! Och du, kanske ska vara lite mer finkänslig när det dyker upp sånt här. Jävla idiot
  • Suzy QX
    anarkokapitalist skrev 2008-04-14 14:38:19 följande:
    Suzy QX skrev 2008-04-14 13:39:04 följande:
    Hur tänker du där?Visst om man kör den här modellen så: X misstänks för mord på y, en stpr arg folkmassa drar ut x på gatan och hänger honom.Men ska man köra någorlunda rättsäkert och modernt så kostar ett dödsstraff mycket mycket mer än livstidfängelse.Så tyvärr, tänk om tänk rätt =)
    Enligt TS beräkn så kostar det 1 miljon att avrätta. Kostnad per år för en intern ligger på 600 000. Kostnaden för rättegång osv är densamma oavsett vilket straffet blir. Ta Englas mördare som exempel, han lär inte slippa ut på 15-30 år (erkänt och bevisat via dna) 15 till 30x 600' = 9-18 milj Detta var en kostnads analys inte en etisk. Hur tänker du?
  • anarkokapitalist

Suzy QX skrev 2008-04-14 15:08:54 följande:

Enligt TS beräkn så kostar det 1 miljon att avrätta. Kostnad per år för en intern ligger på 600 000. Kostnaden för rättegång osv är densamma oavsett vilket straffet blir. Ta Englas mördare som exempel, han lär inte slippa ut på 15-30 år (erkänt och bevisat via dna) 15 till 30x 600' = 9-18 milj Detta var en kostnads analys inte en etisk. Hur tänker du?
    Fast nu kostar det inte en miljon att avrätta någon, tyvärr.
    Pöbeln - dom förnuftiga
    0 - 1
  • anarkokapitalist
    Linnea84a skrev 2008-04-14 15:08:08 följande:
    kah instämmer helt!!!!jag hade kunnat vara bödel med dej!jag är för dödsstraff, visst ibland kanske det är för lindrit för de oskyldiga men jag hade då aldrig velat ha ut dom på gatan igen och tyvär så kommer ju dom flesta ut inom en snar framtid. anser att man måste vara 100% säker på att man dömer rätt person till döden, får alltså inte finnas någon som helst tvivel.nej jag hade inte kunnat döda mitt egna barn(vara bödeln)!!GIVETVIS INTE!!!!! men hade han(har bara en son förtillfället) våldtagit och dödat ett barn när han blir vuxen så ja,jag hade då inte velat ha ut han igen. hade nog tagit mitt egna liv innan han blev 100% dömd!jag hade skämts över det så otroligt mkt,lite måste ju trots allt vara mitt fel i så fall för det har varit min plikt att fostra han i så många år! som i filmen du tar upp ts så tycker jag gevetvis inte att man ska saken i egna händer men tycker heller inte att pappan ska bli dömd för något!! tror alla kommer ställa sig på ett annat sätt om erat barn,lillasyster/bror, vad som helst blir utsatt för något sådant! personligen så hade jag nog försökt att ta saken i egna händer fast man inte ska om någon som står mig nära hade råkat ut för något sånt, hade varit värt flera år bakom lås å bom för att få bli av med en sån pest!!!
    Om du nu känner så starkt varför flyttar du inte?
  • FreeForAll

Englas mördare borde avrättas och jag skulle själv kunna tänka mig vara bödeln.
    Tror inte det blir så dyrt.

Annars borde han åtminstone kastreras. Med en rostig sked.

• Linnea84a

det finns nog billigare sätt att avrätta folk på, rättegångskostnader osv är ju detsamma sen får man väl se till att det blir slag i saken rätt omgående efter dommen. att dom inte ska behöva sitta i år för att få träffa på herre svart huva utan bara någon månad så dom hinner få en del ångest iaf.
    sen kan man ju använda gamla hederliga avrättningemetoder, behöver ju inte vara dyra injektioner eller liknande, bara ett skott med hagelsprakarn kan inte kosta mer än en 5! å den hade dom kunnat få ur fickan min, jag hade då kunnat bekosta säkert mer avrättningar än vad det lär bli!

Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...