• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Anonym (varför?)
    Svar på #84
    ZuperSmurfan skrev 2008-05-19 14:24:05 följande:
    Tycker inte heller att man kan säga så mycket när man själv röker.. Man vet mycket väl hur farligt det är att röka.. Men ändå börjar man.. Var 15 när jag började röka.. Mamma kunde inte säga så mycket så länge hon själv rökte..
    Nä visserligen...
    Men det ger väl inte barnen rätt att röka ändå?
    Får ju inte ens köpa förrän du är 18 år..
  • Naturemum
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 14:26:08 följande:
    Trist att du inte håller med. Och visst testas det. Men samtidigt som man måste göra det svårt för sina barn att få tag på cig, så ser man till att inte låta pojkar sova över osv. Man skall helt enkelt försöka undvika att försätta barn i situationer där det är svårt att säga nej. Cigaretter florerar överallt och då är det svårt att hålla koll. Men det är få 13-14-åringar som har sex i buskarna. Så övernattningar med motsatta könet är ju inte ok.Man måste ha ögon i nacken. Men det är få förunnat att vara perfekta föräldrar. De finns nämligen inte. Föräldraskapet är en improvisation i många många lägen. Man gör sitt bästa, och räcker inte det är det jobbigt. Ett råd TS fått är: Sluta röka, annars har du inget att säga till om. Det är ju skräp, trams och skitsnack.
    Inte föratt det här till ämnet men hur vet du att 13-14 åringar inte har sex i buskarna?
    Vet du hur lätt det är att få tag på cigg trots att man är utan pengar på alkoholfast man inte harpengar.Man kan inte hindra sina barn i allt bara göra sitt bästa och berätta att det inteär bra osv.Men är man själv rökare är man ingen bra förebild
  • Im Fabulous

Det bästa vore väl onekligen för ALLAS BÄSTA om man inte längre producerade och sålde cigaretter? Vi skulle spara på hälsan, miljöförstöringen, vi skulle spara pengar och spara in på en hel del orättvisor.

• Anonym (varför?)
    Svar på #85
    lollisen skrev 2008-05-19 14:24:05 följande:
    Oj, och helt plötsligt ska inte ungen få ha någon integritet? eller privatliv... wow..
    Varför ska dom ah privat liv när dom gör nått så dumt?
    Ska jag skita idet oxå om det gäller droger?
  • Im Fabulous

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:31:45 följande:

Svar på #85Varför ska dom ah privat liv när dom gör nått så dumt?Ska jag skita idet oxå om det gäller droger?
    Du röker själv. Barn gör inte som du säger utan som du gör.

Har du rätt till privatliv? Du röker ju?
  • Anonym (varför?)
    Svar på #92
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:30:30 följande:
    Inte föratt det här till ämnet men hur vet du att 13-14 åringar inte har sex i buskarna?Vet du hur lätt det är att få tag på cigg trots att man är utan pengar på alkoholfast man inte harpengar.Man kan inte hindra sina barn i allt bara göra sitt bästa och berätta att det inteär bra osv.Men är man själv rökare är man ingen bra förebild

Nä det vet jag inte men kan bara hoppas att det inte är så...

Ska jag blunda för det oxå iom jag har barn och sex är ok för mig, iom jag inte kan säga nått för att jag själv röker?

Det är ju faktiskt samma sak...

Förstår du hur jag menar, vet inte hur jag ska förklara Fundersam

• Pormoicheia

Problemet här ligger ju i att man ger barnen rätt verktyg för ändamålet.

I detta fall handlar det om att dom själva ska kunna välja bort cigaretterna.
    För att dom ska välja bort cigaretterna så gäller det att rökningen påverkar något som är viktigt för dom på ett negativt sätt.

Där spelar tjat inte någon som helst roll för som förälder till en tonåring är man elak och dum hur man än gör

• Anonym (varför?)
    Svar på #95
    Im Fabulous skrev 2008-05-19 14:33:49 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:31:45 följande: Du röker själv. Barn gör inte som du säger utan som du gör. Har du rätt till privatliv? Du röker ju?
    Läs tråden...
    Där kan du se hur jag resonerar om det...
  • Im Fabulous

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:37:40 följande:

Svar på #95Läs tråden...Där kan du se hur jag resonerar om det...
    Har läst tråden och inget argument eller resonemang rättfärdigar att vare sig du eller ditt barn röker.
  • Pormoicheia
    Pormoicheia skrev 2008-05-19 14:37:15 följande:
    Problemet här ligger ju i att man ger barnen rätt verktyg för ändamålet.I detta fall handlar det om att dom själva ska kunna välja bort cigaretterna.För att dom ska välja bort cigaretterna så gäller det att rökningen påverkar något som är viktigt för dom på ett negativt sätt.Där spelar tjat inte någon som helst roll för som förälder till en tonåring är man elak och dum hur man än gör
    Första meningen blev bara knas men jag hoppas ni fattar hur jag menar
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????