• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • maritmedm

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:21:28 följande:

Svar på #27
    Enligt min dotter så är man vuxen när man är 16 år...Tydligen har du inte tonårsbarn själv???
    Nä jag har inte det själv men jag minns väl hur det var att vara tonåring. Det jag menade med mitt inlägg var ju bara att eftersom jag själv minns hur det var att vara tonåring och just det faktum att man betraktade sig själv som vuxen fastän man inte var det så känns det som att ett sånt argument inte skulle ha gått hem hos vara sig mig eller mina kompisar jag hade då.

Du får väl säga till henne att då hon är vuxen och tjänar sina egna pengar så får hon göra vad hon vill med de men fram tills dess är det inte ok. Å sen är det ju bara se till att du handlar åt henne så hon inte har en massa fickpengar att lägg på cigg. Eller???
  • Anonym (varför?)
    Svar på #37
    lollisen skrev 2008-05-19 13:26:27 följande:
    Men jösses...Jag menar att om man dricker varenda dag så är det väl inte speciellt sunda vanor.... Inget man vill att ens barn skall ta efter.. Eller hur? Dricker man till maten eller så på helgen, så är det väl inte hela världen om sitt barn tar efter detta? Eller ?
    Det är det väl...
    Du vet väl inte om ditt barn kan bli "alkolist" i sånt fall...
    Om man nu ska hårddra det...
    (lite irriterad nu)
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:27:08 följande:
    Svar på #36 Så du menar: har aldrig rört alkohol, aldrig, haft sex, aldrig varit uppe sent, aldrig ens provat rökt????
    NEJ! Läs om, läs rätt...
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:28:55 följande:
    Svar på #37 Det är det väl...Du vet väl inte om ditt barn kan bli "alkolist" i sånt fall...Om man nu ska hårddra det...(lite irriterad nu)
    Du förstår ju inte alls vad det är jag skriver... Jag kritiserar inte dig som person, men du väljer att tolka det på detta sätt iallafall....?

Jag säger bara, har man själv osunda vanor, ska man inte bli förvånad då barnen börjar uppvisa samma mönster!
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Anonym (mamms)

Vet inte om du missade mitt inlägg (nr 32) TS....

Men som sagt, jag ventilerar gärna med dig...och jag menar inte moralkakor...för bara för att jag valt att sluta nu så menar jag inte att du måste sluta.

Utan jag menar mer att stötta varandra i hurvida vi tacklar våra barns beteende...

• Anonym (varför?)
    Svar på #41
    maritmedm skrev 2008-05-19 13:28:50 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:21:28 följande: Nä jag har inte det själv men jag minns väl hur det var att vara tonåring. Det jag menade med mitt inlägg var ju bara att eftersom jag själv minns hur det var att vara tonåring och just det faktum att man betraktade sig själv som vuxen fastän man inte var det så känns det som att ett sånt argument inte skulle ha gått hem hos vara sig mig eller mina kompisar jag hade då.Du får väl säga till henne att då hon är vuxen och tjänar sina egna pengar så får hon göra vad hon vill med de men fram tills dess är det inte ok. Å sen är det ju bara se till att du handlar åt henne så hon inte har en massa fickpengar att lägg på cigg. Eller???
    Tack det avra sån inlägg jag ville ha
  • fimp

jag är barn till rökare och började röka när jag var i tolvårsåldern.

faktum är att jag så långt jag kan minnas beundrade min mamma när hon rökte. tyckte det såg så häftigt ut och lekte ofta att jag rökte o pratade i telefon samtidigt, precis som hon.
    på något konstigt vänster var dragningen till alkohol inte alls lika självklar, även fast de festade mycket.
    j
    ag rökte i 12 år, la av nu när jag blev gravid. hade min mamma o pappa inte rökt hade jag säkert börjat, men i sådana fall tror jag det hade dröjt mkt längre tid än att börja vid 12 års åldern.

BF 27 maj 2008
  • Lilla Frögurkan

Mina kära föräldrar bolmade som sjutton när jag var liten. Alltid en cigg i munnen när dom predikade om hur farligt det är att röka. Jaha, vem började röka som trettonåring då..? Jag.

• Birgitta2
    lollisen skrev 2008-05-19 13:22:02 följande:
    Man får sluta med osunda vanor om man vill att barnen skall se det hela på samma sätt... Förstår du? Att ha sunt sex, dricka i sunda mängder alkohol, få sunda sömnvanor etc... Det ska man väl lära barn
    NEJ! Man skall inte lära barn dricka alkohol överhuvudtaget! Det var det dummaste jag hört! Sunt sex finns heller inte i 13-årsåldern. Var i all världen får du dina åsikter ifrån? Tänk först och skriv sen.
  • Anonym

Jag tycker inte man kan säga åt sitt barn att nej du får inte röka osv å sen göra det själv.
    Då får man först se till att sluta och bevisa att man är en bra förebild. Någonstans kommer ju påhittet ifrån, antagligen från dom närmaste som röker idetta fall du.

Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????