• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Anonym
    Svar på #109
    Nepp gjorde ingetdera före jag var 18 så på mig fungerade det ypperligt. Jag har dock druckit därefter *duttig kicka*.
  • Anonym

Jag började röka när jag var 16 år, mina föräldrar rökte som värsta borstbindarna. Så jag sket väl i vad dom sa, dom gjorde ju samma sak. Så det är nåt jag har lärt mig, gör inget som du inte vill att dina barn inte ska göra.

• Anonym (varför?)
    Svar på #111
    Ja verkligen mycket imponerad
  • Anonym (orolig mam)

Jag håller med dig ts.. Du e vuxen o får faktiskt röka!
    Nu för tiden så finns det en åldersgräns på 18 som ska hållas!

Har kommit på båda mina tjejer o röka.. den ena e snart 11 o den andra e snart 14..

14-åringen har jag lockat o mutat med ett körkort om hon inte röker innan 18.. man det har hon tyvärr försummat nu eftersom hon fortsätter o röka..

Jag har inget tips eller råd till dig men kör på att det är nolltolerans ang rökning o alkohol o acceptera inte att det röks!

Vi gör stickkontroller både rum,jackor o väskor.. hittar vi något så rycker vi hennes mobil i minst en vecka.. o det svider för henne!

Hoppas ni kommer på någon lösning.. o lycka till!!

• Anonym

Men se detta som en morot för dig oxå då och sluta röka, för att visa dina barn att det är dumt att röka.

• Bigmamajama

Göm undan ciggen så hon inte kan få tag på dem.
    Håll inne med pengar så hon inte kan skaffa egna cigg.
    Säj åt henne att det är en åldersgräns på 18 år när det gäller att köpa cigg och fram tills dess ska hon ge fan i att röka.

Inte en spänn ska du ge henne så länge du misstänker att de pengarna kan gå till cigg.

• xxmeyaxx

Jag och mamma kom överens om en grej när jag var 12 år.

Hon lovade mig att hon skulle betala mitt körkort om jag höll mig undan från tobak, alkohol
    och droger. Jag höll löftet och tog körkort när jag var 18 år gammal. Mamma betalade allt.

Om din dotter är en sådan som gillar att ta ansvar (som jag var) kommer hon hålla det.

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • Anonym (varför?)
    Svar på #114
    Anonym (orolig mam) skrev 2008-05-19 14:52:16 följande:
    Jag håller med dig ts.. Du e vuxen o får faktiskt röka!Nu för tiden så finns det en åldersgräns på 18 som ska hållas!Har kommit på båda mina tjejer o röka.. den ena e snart 11 o den andra e snart 14.. 14-åringen har jag lockat o mutat med ett körkort om hon inte röker innan 18.. man det har hon tyvärr försummat nu eftersom hon fortsätter o röka..Jag har inget tips eller råd till dig men kör på att det är nolltolerans ang rökning o alkohol o acceptera inte att det röks! Vi gör stickkontroller både rum,jackor o väskor.. hittar vi något så rycker vi hennes mobil i minst en vecka.. o det svider för henne! Hoppas ni kommer på någon lösning.. o lycka till!!
    Tack en jämlike, skönt det finns några, du och birgitta2 iaf
  • Birgitta2

Anonym (orolig mam) skrev 2008-05-19 14:52:16 följande:

Jag håller med dig ts.. Du e vuxen o får faktiskt röka!Nu för tiden så finns det en åldersgräns på 18 som ska hållas!Har kommit på båda mina tjejer o röka.. den ena e snart 11 o den andra e snart 14.. 14-åringen har jag lockat o mutat med ett körkort om hon inte röker innan 18.. man det har hon tyvärr försummat nu eftersom hon fortsätter o röka..Jag har inget tips eller råd till dig men kör på att det är nolltolerans ang rökning o alkohol o acceptera inte att det röks! Vi gör stickkontroller både rum,jackor o väskor.. hittar vi något så rycker vi hennes mobil i minst en vecka.. o det svider för henne! Hoppas ni kommer på någon lösning.. o lycka till!!
    Japp, så får man faktiskt göra! Du är mamma, du är vuxen. Och du bestämmer konsekvenserna. Numera skall många barn vara med och bestämma konsekvenserna! Rena mbl-förhandlingarna hemma ju. Ungarna idag har så enormt många förmåner (datorer, mobiltelefoner, tv, höga fickpengar osv osv) och vissa behöver inte göra ett skit för att förtjäna dessa förmåner.

Om ungen sköter sig och ger tusan i cigaretter och alkohol före 18 års ålder, så kan de få fortsätta ha sina förmåner, men om de träder över gränserna, dvs vuxengränserna när de är 12-13-14, då skall de inte ha några förmåner. Förmåner förtjänar man. Det är ingen självklarhet. De får man jobba för. Och såååå jäkla jobbigt kan det inte vara för en liten unge att avstå från att supa och röka!
  • Anonym (varför?)

Jag vill bara tillägga:

Visst är jag dum som röker, men det är ett val jag gjorde när jag var 20 år (inte bättre alls men men).
    Jag måste väl ändå få tillrättavisa min dotter när hon försöker stjäla mina cigg och vill röka?
    Som förälder måste man ju leda sina barn på rätt väg om dom håller på och gå fel?

Det jag ville med denna tråden få lite hjälp av er som varit i samma situation, om hur ni gjort och det har jag fått av några TACk...
    Men många av er var dömmande mot mig iom min rökning...
    Jag ska verkligen hålla tummarna för er att detta aldrig händer er, klart det gör det ju inte då ni inte röker själv...
    Men tyvärr i dom lugnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna...

Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????