Anonym (orolig mam) skrev 2008-05-19 14:52:16 följande:
Jag håller med dig ts.. Du e vuxen o får faktiskt röka!Nu för tiden så finns det en åldersgräns på 18 som ska hållas!Har kommit på båda mina tjejer o röka.. den ena e snart 11 o den andra e snart 14.. 14-åringen har jag lockat o mutat med ett körkort om hon inte röker innan 18.. man det har hon tyvärr försummat nu eftersom hon fortsätter o röka..Jag har inget tips eller råd till dig men kör på att det är nolltolerans ang rökning o alkohol o acceptera inte att det röks! Vi gör stickkontroller både rum,jackor o väskor.. hittar vi något så rycker vi hennes mobil i minst en vecka.. o det svider för henne! Hoppas ni kommer på någon lösning.. o lycka till!!
Japp, så får man faktiskt göra! Du är mamma, du är vuxen. Och du bestämmer konsekvenserna. Numera skall många barn vara med och bestämma konsekvenserna! Rena mbl-förhandlingarna hemma ju. Ungarna idag har så enormt många förmåner (datorer, mobiltelefoner, tv, höga fickpengar osv osv) och vissa behöver inte göra ett skit för att förtjäna dessa förmåner.
Om ungen sköter sig och ger tusan i cigaretter och alkohol före 18 års ålder, så kan de få fortsätta ha sina förmåner, men om de träder över gränserna, dvs vuxengränserna när de är 12-13-14, då skall de inte ha några förmåner. Förmåner förtjänar man. Det är ingen självklarhet. De får man jobba för. Och såååå jäkla jobbigt kan det inte vara för en liten unge att avstå från att supa och röka!